Close
Így alakulnak át a társas kapcsolataink a korlátozások hatására

Így alakulnak át a társas kapcsolataink a korlátozások hatására

Az elmagányosulás és az újraértékelt barátságok jellemzik ezt az időszakot.

Korábban nap mint nap igen változatos módon kerültünk interakcióba másokkal: mély beszélgetéseket folytattunk a barátainkkal, együtt töltöttük a kávészünetet a munkatársakkal, a liftben kedélyesen elcsevegtünk a szomszédokkal, odaköszöntünk a kedvenc éttermünk teraszán ülő ismerős arcoknak, megkérdeztük a pékségben az eladót, hogy miért nem találkoztunk vele napok óta, mémeket küldözgettünk a régi iskolai barátoknak.

A koronavírus terjedése és elhúzódása azonban mindent megváltoztatott, fokozta a magányt és az elszigetelődést, amiből nem is lesz olyan könnyű kimászni.

Van, amikor jó az egyedüllét, és van, amikor kóros

A társas kapcsolatok mennyisége és minősége kutatások szerint is nagyban hozzájárul a mentális egészségünkhöz. A pszichológiai értelemben vett jólét és egészség pedig egyértelműen kihat a fizikai jólétünkre és egészségünkre, a hosszan tartó negatív tendenciák pedig betegségekhez, tartós depresszióhoz vezethetnek.

De milyenek az egészséges társadalmi kapcsolatok a pandémia idején?

Egy nemzetközi felmérés keretében kutatók közel négyszáz ember társadalmi kapcsolatait térképezték fel, több tízezer interakciót vizsgáltak át annak érdekében, hogy feltárják a kapcsolatot a szociális interakciók és az egyének jóléte között.

A vizsgálat résztvevőit arról kérdezték, hogy milyen üzeneteket kaptak aznap, mikor válaszoltak rájuk, milyen társadalmi interakciójuk volt, és az milyen érzelmeket váltott ki belőlük. Ezek alapján a kutatók betekintést nyerhettek abba, hogy a minta alanyai közül hányan tudnak táplálkozni a társas kapcsolatokból a pandémia ideje alatt, és ők hogyan érzik magukat a megváltozott életükben.

Megállapították, hogy azok, akik gyakrabban kerülnek interakcióba másokkal, és hosszabb beszélgetéseket folytatnak, jobb közérzetről számoltak be. Sokan vannak azonban olyanok is, akik – bár nem létesítettek társadalmi kapcsolatot – mégis jól érezték magukat, boldogok voltak, hogy egyedül vannak. Ezek alapján kijelentették, hogy az egészség nem az interakció mennyiségétől és minőségétől függ, hiszen az egyedül töltött időnek is megvan a maga szerepe és helye az emberek életében. Akkor azonban, amikor az egyedüllét elhatalmasodik a mindennapokban, egyre negatívabb hatást gyakorol az egészségre.

Egyre mélyebben a magányban

Egyes szakértők szerint a magány egy evolúciós jel, amely azt mondja nekünk, hogy valami nem stimmel a társadalmi környezetünkkel, és gyorsan tennünk kell ellene. Ez azonban a szigorú korlátozások közepette kifejezetten nagy kihívás.

Azok, akiken a magány kezd elhatalmasodni, akarva-akaratlanul is egyfajta spirálba kerülnek, amivel csak folyamatosan rontanak helyzetükön, fokozzák az elszigetelségüket, elzárkóznak azoktól az emberektől, akik segíthetnének nekik.

Tudatos cselekvések sorozatával azonban visszafordíthatjuk a káros folyamatot.

A korlátozások ideje alatt az egyik legfőbb interakciós megoldás a videóhívás lett, amely még a következő hónapokban is meghatározza majd mindennapjainkat. Vigyáznunk kell arra, hogy ne szakítsuk meg a kapcsolatokat azokkal, akikkel csak online tudunk kommunikálni, de fel kell készülnünk arra is, hogy bizonyos társas kapcsolatunkat átértékeljük. Természetes, hogy vannak barátságok, amelyek a pandémia alatt elkopnak, és az is, hogy mások megerősödnek. A krízishelyzetben csökkenhet és növekedhet is a kapcsolataink minősége. Érdemes azonban felkészülnünk rá és elfogadnunk a tényt, hogy a destabilizálódó barátságok várhatóan nem fognak tudni teljesen újjáépülni, annak ellenére sem, hogy a korlátozásokat követően egy kávézó teraszára leülünk, hogy átbeszéljük a távolodás okait.

Törekedjünk arra, hogy fenntartsuk a kapcsolatot azokkal, akikből táplálkozni tudunk, akik a nehézségek, kihívások közepette erősíthetnek bennünket, akikkel a kommunikáció jó érzéssel tölt el bennünket! De ne feledkezzünk meg azokról a szeretteinkről sem, akik tartósan egyedül vannak, és akiken látjuk, hogy a magány nem tesz jót a mentális egészségüknek! Ha máshogy nem is, videóhívás keretében érdeklődjünk hogylétükről, kerüljünk velük interakcióba, és ha tudunk, nyújtsunk segítséget nekik abban, hogy fel tudjanak állni a padlóról!

A depresszió leküzdése

Kutatások igazolják, hogy a kihívásokat könnyebben tudjuk venni, és a frusztrációt is csökkenteni tudjuk például kreatív alkotótevékenységgel, tanulással, a legújabb módszerek azonban még ezeknél is hatékonyabbak lehetnek hosszabb távon. Itt pedig mutatunk öt hobbit Covid-depresszió ellen.

(Fotók: Getty Images)

FOLYTASD EZZEL
Van egy jó ötleted, hogyan lehetne fellendíteni a turizmust? Most sokat nyerhetsz vele!
Ezt tesszük az egészségünkkel, ha a madarak énekét hallgatjuk
Megjelent a Roadster negyedik lapszáma.
Ismét egy magazin azoknak, akik szerint nem arra születtünk, hogy a négy fal között üljünk, és akik szerint az élet olyasmi, amit nagykanállal kell fogyasztani és amiből sosem lehet elég. 170 oldalnyi friss, színes és energiával teli kontent felfedezőknek, kalandoroknak, inspirációt keresőknek mindarról, ami miatt érdemes nekivágni a világnak. Megnézem, mert érdekel!
Close
HELLO, EZ ITT A
ROADSTER
Kövess minket a Facebookon!
Történetek, amiket nem fogsz elfelejteni!

Iratkozz fel a hírlevelünkre!

Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom