Close
Így alakulnak át a társas kapcsolataink a korlátozások hatására

Így alakulnak át a társas kapcsolataink a korlátozások hatására

Az elmagányosulás és az újraértékelt barátságok jellemzik ezt az időszakot.

Korábban nap mint nap igen változatos módon kerültünk interakcióba másokkal: mély beszélgetéseket folytattunk a barátainkkal, együtt töltöttük a kávészünetet a munkatársakkal, a liftben kedélyesen elcsevegtünk a szomszédokkal, odaköszöntünk a kedvenc éttermünk teraszán ülő ismerős arcoknak, megkérdeztük a pékségben az eladót, hogy miért nem találkoztunk vele napok óta, mémeket küldözgettünk a régi iskolai barátoknak.

A koronavírus terjedése és elhúzódása azonban mindent megváltoztatott, fokozta a magányt és az elszigetelődést, amiből nem is lesz olyan könnyű kimászni.

Van, amikor jó az egyedüllét, és van, amikor kóros

A társas kapcsolatok mennyisége és minősége kutatások szerint is nagyban hozzájárul a mentális egészségünkhöz. A pszichológiai értelemben vett jólét és egészség pedig egyértelműen kihat a fizikai jólétünkre és egészségünkre, a hosszan tartó negatív tendenciák pedig betegségekhez, tartós depresszióhoz vezethetnek.

De milyenek az egészséges társadalmi kapcsolatok a pandémia idején?

Egy nemzetközi felmérés keretében kutatók közel négyszáz ember társadalmi kapcsolatait térképezték fel, több tízezer interakciót vizsgáltak át annak érdekében, hogy feltárják a kapcsolatot a szociális interakciók és az egyének jóléte között.

A vizsgálat résztvevőit arról kérdezték, hogy milyen üzeneteket kaptak aznap, mikor válaszoltak rájuk, milyen társadalmi interakciójuk volt, és az milyen érzelmeket váltott ki belőlük. Ezek alapján a kutatók betekintést nyerhettek abba, hogy a minta alanyai közül hányan tudnak táplálkozni a társas kapcsolatokból a pandémia ideje alatt, és ők hogyan érzik magukat a megváltozott életükben.

Megállapították, hogy azok, akik gyakrabban kerülnek interakcióba másokkal, és hosszabb beszélgetéseket folytatnak, jobb közérzetről számoltak be. Sokan vannak azonban olyanok is, akik – bár nem létesítettek társadalmi kapcsolatot – mégis jól érezték magukat, boldogok voltak, hogy egyedül vannak. Ezek alapján kijelentették, hogy az egészség nem az interakció mennyiségétől és minőségétől függ, hiszen az egyedül töltött időnek is megvan a maga szerepe és helye az emberek életében. Akkor azonban, amikor az egyedüllét elhatalmasodik a mindennapokban, egyre negatívabb hatást gyakorol az egészségre.

Egyre mélyebben a magányban

Egyes szakértők szerint a magány egy evolúciós jel, amely azt mondja nekünk, hogy valami nem stimmel a társadalmi környezetünkkel, és gyorsan tennünk kell ellene. Ez azonban a szigorú korlátozások közepette kifejezetten nagy kihívás.

Azok, akiken a magány kezd elhatalmasodni, akarva-akaratlanul is egyfajta spirálba kerülnek, amivel csak folyamatosan rontanak helyzetükön, fokozzák az elszigetelségüket, elzárkóznak azoktól az emberektől, akik segíthetnének nekik.

Tudatos cselekvések sorozatával azonban visszafordíthatjuk a káros folyamatot.

A korlátozások ideje alatt az egyik legfőbb interakciós megoldás a videóhívás lett, amely még a következő hónapokban is meghatározza majd mindennapjainkat. Vigyáznunk kell arra, hogy ne szakítsuk meg a kapcsolatokat azokkal, akikkel csak online tudunk kommunikálni, de fel kell készülnünk arra is, hogy bizonyos társas kapcsolatunkat átértékeljük. Természetes, hogy vannak barátságok, amelyek a pandémia alatt elkopnak, és az is, hogy mások megerősödnek. A krízishelyzetben csökkenhet és növekedhet is a kapcsolataink minősége. Érdemes azonban felkészülnünk rá és elfogadnunk a tényt, hogy a destabilizálódó barátságok várhatóan nem fognak tudni teljesen újjáépülni, annak ellenére sem, hogy a korlátozásokat követően egy kávézó teraszára leülünk, hogy átbeszéljük a távolodás okait.

Törekedjünk arra, hogy fenntartsuk a kapcsolatot azokkal, akikből táplálkozni tudunk, akik a nehézségek, kihívások közepette erősíthetnek bennünket, akikkel a kommunikáció jó érzéssel tölt el bennünket! De ne feledkezzünk meg azokról a szeretteinkről sem, akik tartósan egyedül vannak, és akiken látjuk, hogy a magány nem tesz jót a mentális egészségüknek! Ha máshogy nem is, videóhívás keretében érdeklődjünk hogylétükről, kerüljünk velük interakcióba, és ha tudunk, nyújtsunk segítséget nekik abban, hogy fel tudjanak állni a padlóról!

A depresszió leküzdése

Kutatások igazolják, hogy a kihívásokat könnyebben tudjuk venni, és a frusztrációt is csökkenteni tudjuk például kreatív alkotótevékenységgel, tanulással, a legújabb módszerek azonban még ezeknél is hatékonyabbak lehetnek hosszabb távon. Itt pedig mutatunk öt hobbit Covid-depresszió ellen.

(Fotók: Getty Images)

magány | covid-19 | koronavírus | társas | pandémia

FOLYTASD EZZEL

Regényzene készült az Utas és holdvilág című klasszikushoz

Így befolyásolja az energiaválság a magyarok idei karácsonyi költéseit

Rendeld meg a Roadster magazin 10. számát!
Izgalmas, színes és gazdag. Ha három szóval kellene jellemeznünk legújabb, jubileumi kiadásunkat, akkor ezeket a szavakat választanánk. Miért mondjuk ezt? Mert megjártuk Kappadókiát, Valenciát és Kelet-Tirolt. Találkoztunk a háromszoros olimpiai bajnok Szilágyi Áronnal, a világ egyik legérdekesebb újságírójával, Malcolm Gladwell-lel, a provokatív, magyar származású fotóssal, Pol Kuruczzal, plusz összehoztunk az eddigi legvidámabb borítónkat, amivel Budapestet ünnepeljük. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet. Megnézem, mert érdekel!
Instagram