A legtöbb ember, aki gyakran utazik, már rutinszerűen kapcsolja ki vagy teszi repülőüzemmódba a telefonját az indulás előtt. De ez az óvintézkedés vajon tényleg olyan fontos, mint amilyennek hangzik? És ha igen, akkor miért?
A légi navigáció és kommunikáció olyan rádiószolgáltatásokra támaszkodik, amelyeket az interferencia minimalizálása érdekében összehangoltak. Egyes kutatások szerint pedig a személyes elektronikus eszközök ugyanebben a frekvenciasávban sugározhatnak, ami elektromágneses interferenciát okozhat.
Az Egyesült Államok Szövetségi Légügyi Hatósága és a Boeing közös, 1992-es tanulmánya azonban nem talált problémát az elektronikus eszközök használatát illetően, legalábbis a repülés nem kritikus fázisaiban, vagyis a fel- és leszálláson kívüli utazószakaszban.
Erre rímel, hogy 2014-ben az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) új irányelveket adott ki, amelyek megengedik, hogy a telefonok bekapcsolva maradjanak és az utasok használják azokat. Ugyanakkor a légitársaságokra bízta, hogy alkalmazzák-e az új szabályokat, azok pedig többnyire nem alkalmazták, az Egyesült Államok Szövetségi Légügyi Hivatala pedig nem is engedélyezte a mobilok használatát.
Látható tehát, hogy nincs teljes konszenzus ebben az ügyben, a légitársaságok pedig a lehető legkisebb kockázat elvét vallják. Ugyanakkor olyan vélemények is vannak, amelyek szerint nem is elsősorban a repülésbiztonság, hanem a mobilhálózatok túlterheltségének veszélye miatt nem lehet a repülőkön telefonálni, más vélemények szerint pedig egyszerűen szociális okai vannak a telefontilalomnak, hogy ez se növelje tovább a lehetséges konfliktusok számát.
Az 5G bevezetése azonban változást hozhat, legalábbis Európában, ahol az Európai Bizottság úgy döntött, hogy a légitársaságok 5G technológiát is biztosíthatnak a gépek fedélzetén.
Az egyes tagállamoknak június 30-ig kell biztosítaniuk 5G frekvenciasávokat a repülőgépeknek, és bár a megvalósítás részletei még nem világosak, lehet, hogy ezzel megszűnhet a telefon kikapcsolásának követelménye is.
Az 5G-vel kapcsolatban azonban nem mindenki ilyen magabiztos. Korábban hallhattunk arról, hogy több ausztráliai és amerikai reptér is hangot adott az aggályainak, melyek szerint a hálózatok sávszélességi spektruma túl közel van a repülési eszközöknek fenntartott spektrumhoz, és az is előfordult, hogy járatokat töröltek. Akárhogy is: hamarosan kiderül, hogy mennyire kompatibilis az 5G a repüléssel, a repülés pedig a mobilhasználattal.
Ha a reptéren kell feltöltened a mobilod, érdemes megfogadnod ezt a tanácsot, a gépen pedig nem árt betartani néhány illemszabályt, amelyek közé a mobilhasználat is tartozik.
(Forrás: CNN, képek: Getty Images, Unsplash)
repülőgép | repülő üzemmód | repülő | telefon | kikapcsolás
Ezzel a tíz fantasztikus dizájntárggyal a legmenőbb hellyé teheted az otthonod
10+1 ikonikus és gyönyörű lámpa, ami garantáltan feldobja az otthonod
Beköszöntött a tél, és vele együtt megérkezett a Roadster magazin legfrissebb, 14. száma. Mit találunk benne? Kajakkal bejárjuk Grönland izgalmas és lenyűgöző helyeit, találkozunk a világ egyik leghíresebb párterapeutájával, Esther Perellel, és a Netflix által világhírűvé vált dél-koreai séffel, Jeong Kwannal, motorral részt veszünk a Balkan Rallyn, és beszélgetünk Kelecsényi Milán férfiruha-készítővel is. A Dél-afrikai Köztársaságban teszteljük, milyen az új AUDI Q8, és elbeszélgetünk a zoknik Rolls Royce-át gyártó Iszató Nisigucsival is. Elmegyünk egészen Kenyáig, hogy elefántokat nézzünk, az Őrségben kipróbáljuk, milyen a régió legújabb kabinháza, a Kástu, bemutatjuk a Déryné Kenyeret, a város új pékségét, teszteltjük az új elektromos KIÁt, ezen kívül pedig találkozunk még Berki Blanka topmodellel, Áron Eszter divattervezővel és sokan másokkal. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!