A legtöbb ember, aki gyakran utazik, már rutinszerűen kapcsolja ki vagy teszi repülőüzemmódba a telefonját az indulás előtt. De ez az óvintézkedés vajon tényleg olyan fontos, mint amilyennek hangzik? És ha igen, akkor miért?
A légi navigáció és kommunikáció olyan rádiószolgáltatásokra támaszkodik, amelyeket az interferencia minimalizálása érdekében összehangoltak. Egyes kutatások szerint pedig a személyes elektronikus eszközök ugyanebben a frekvenciasávban sugározhatnak, ami elektromágneses interferenciát okozhat.
Az Egyesült Államok Szövetségi Légügyi Hatósága és a Boeing közös, 1992-es tanulmánya azonban nem talált problémát az elektronikus eszközök használatát illetően, legalábbis a repülés nem kritikus fázisaiban, vagyis a fel- és leszálláson kívüli utazószakaszban.
Erre rímel, hogy 2014-ben az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) új irányelveket adott ki, amelyek megengedik, hogy a telefonok bekapcsolva maradjanak és az utasok használják azokat. Ugyanakkor a légitársaságokra bízta, hogy alkalmazzák-e az új szabályokat, azok pedig többnyire nem alkalmazták, az Egyesült Államok Szövetségi Légügyi Hivatala pedig nem is engedélyezte a mobilok használatát.
Látható tehát, hogy nincs teljes konszenzus ebben az ügyben, a légitársaságok pedig a lehető legkisebb kockázat elvét vallják. Ugyanakkor olyan vélemények is vannak, amelyek szerint nem is elsősorban a repülésbiztonság, hanem a mobilhálózatok túlterheltségének veszélye miatt nem lehet a repülőkön telefonálni, más vélemények szerint pedig egyszerűen szociális okai vannak a telefontilalomnak, hogy ez se növelje tovább a lehetséges konfliktusok számát.
Az 5G bevezetése azonban változást hozhat, legalábbis Európában, ahol az Európai Bizottság úgy döntött, hogy a légitársaságok 5G technológiát is biztosíthatnak a gépek fedélzetén.
Az egyes tagállamoknak június 30-ig kell biztosítaniuk 5G frekvenciasávokat a repülőgépeknek, és bár a megvalósítás részletei még nem világosak, lehet, hogy ezzel megszűnhet a telefon kikapcsolásának követelménye is.
Az 5G-vel kapcsolatban azonban nem mindenki ilyen magabiztos. Korábban hallhattunk arról, hogy több ausztráliai és amerikai reptér is hangot adott az aggályainak, melyek szerint a hálózatok sávszélességi spektruma túl közel van a repülési eszközöknek fenntartott spektrumhoz, és az is előfordult, hogy járatokat töröltek. Akárhogy is: hamarosan kiderül, hogy mennyire kompatibilis az 5G a repüléssel, a repülés pedig a mobilhasználattal.
Ha a reptéren kell feltöltened a mobilod, érdemes megfogadnod ezt a tanácsot, a gépen pedig nem árt betartani néhány illemszabályt, amelyek közé a mobilhasználat is tartozik.
(Forrás: CNN, képek: Getty Images, Unsplash)
repülő üzemmód | repülő | repülőgép | kikapcsolás | mobil
Istenekkel és hősökkel léphetünk be egy különleges univerzumba júniusban Budapesten
A kiváló borok és világhírű steakek hazája is megnyitja kapuit a távmunkások előtt

Itt a nyár, és vele együtt megérkezett a Roadster magazin legfrissebb, 12. száma. Mit találunk benne? Mutatunk pár remek helyet Sydneyben, egy helyi segítségével felfedezzük Torinót, kipróbáljuk milyen az egyik legújabb bringás trend, a gravelezés, és leteszteljük a Mazda CX 60-asát. Leülünk beszélgetni a Lissoni vezető építészével, bejárjuk az újjászületés előtt álló Gellértet, kifaggatunk egy portugál borászt, Daniel Niepoortot, és leültetünk egy asztalhoz öt izgalmas egyéniséget. Interjúzunk Alessanadro Gaultieri parfümkészítővel, akit a szakma legveszélyesebb orrának tartanak, ukulelézett nekünk Wolfgang Puck egyik közeli munkatársa, Tetsu Yahagi, és bejárjuk Ahn Tuan és társai legújabb, frissen megnyitott budapesti éttermeit. Kiderítjük, képes lehet-e a ChatGPT megírni a következő bestsellert, megnézünk közelről öt lélegzetelállító hotelt, és bemutatjuk a skandináv dizájn állócsillagait is. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!