Másfél éve a katari focivébén tátott szájjal néztük, ahogy a japán szurkolók gondosan kitakarítják a meccs után a stadiont. Ezek után nem olyan meglepő, hogy a hivatásos takarítók sem végeznek félmunkát – esetünkben a tokiói metróban.
Talán kevésbé maradt meg az emlékezetben a focivébé után másfél évvel, de nemcsak a japán válogatott szurkolói pucolták ki maguk után akkurátusan a stadionokat, de maguk a játékosok is az öltözőt. A németek kiejtése után feltakarítottak a focisták, majd origami-hajtogatásokat és egy „Köszönöm!” feliratot hagytak maguk után,
Ezek után nem meglepő, mégis lenyűgöző, amit a profik csinálnak. Például a napi hatmillió utast szállító, kilenc vonallal és 180 állomással rendelkező tokiói metró tisztántartásával.
A Csioda vonalon 41 szerelvény közlekedik, ezeket folyamatosan karbantartják – a napi tisztítás mellett 15 naponta alapos nagytakarításra kerül sor.
Kívülről egy négyfős csapat mossa le a szerelvényt, hasonlóan, mint egy tisztességes autómosóban. Odabent tizen dolgoznak, szisztematikusan haladva fentről lefelé, különös figyelmet szentelve a kapaszkodóknak.
Bár igazából nem tudjuk, miért mondják ezt, mert a videó alapján mindennek különös figyelmet szentelnek: az utasokkal közvetlenül érintkező részeknek, az utasok által először megpillantott részeknek (ajtók környéke), a nagyon szem előtt lévő részeknek (ablakok, hirdetések), de még az ajtósín réseit is külön kis pálcikával pucolják ki.
Évente kétszer újrawaxolják a szerelvények padlóját, de a normál munkamenetben nagyjából egy óra alatt végeznek a nagytakarítással, utána pedig egy szigorú ellenőr nézi át a terepet.
Bár bennünket elsősorban a jármű tisztántartása nyűgözött le, a videó második részében bemutatják egy állomás takarítását is. Ott többek közt ózonos tisztítást is végeznek, hogy ne csak a baktériumok, de a kellemetlen szagok is eltűnjenek. A térd alatti, különösen szennyezett területekhez piros, a térd fölötti zónákhoz zöld rongyot használnak, hogy elkerüljék a keresztszennyezést.
Egyedül a Covid idején volt némi visszaesés, miután csökkentették a takarítószemélyzet létszámát. Azóta viszont minden visszaállt a normális kerékvágásba, és lényegében folyamatosan takarítanak mindent.
Nehéz kiemelni bármit is ebből a szertartásos tisztításból, de azért a magányos rágófoltot spaklival felkaparó alkalmazott látványa egészen szürreálisnak hat innen a távolból. Hasonlóan rituálészerű a metró érkezésének idejére a fal mellé húzódó munkás: miután a takarítók ruháját piszkosnak tartják, ők illedelmesen távol maradnak az utasoktól, és erre a kis időre felfüggesztik a tevékenykedésüket.
(Forrás: Insider , fotók: GettyImages)
tokió | japán | metró | közlekedés
A kiberbiztonság téged is érint! Mit is jelent valójában?
Így élheted meg az ünnepi hangolódást egy csodás kastély birtokán itt, a szomszédunkban
Megérkezett a tél, már ki lehet csomagolni a Roadster legújabb, sorrendben 18. lapszámát. Mit találunk benne? A Costa Smeralda fedélzetén kipróbáljuk, milyen az élet egy tengerjárón Barcelona és Nápoly között. Ellátogatunk a luxusipar nagyágyúival dolgozó Edinas Paper kőbányai műhelyébe, megmutatjuk, milyen finomságokkal lehet átvészelni a hideg hónapokat, és megismerkedünk a római Palazzo Talìával is, amelyet az olasz rendezőzseni, Luca Guadagnino álmodott meg. Aktuális számunkban is rengeteg izgalmas helyszín bukkan fel: ilyen a kanadai Yukon vidék, az Amalfi-part, a Côte d’Azur-on kipróbáltuk, milyen az új Audi S5. Északabbra is elkalandoztunk: a lapszám talán legszimpatikusabb szereplője az a négy norvég fiatal, akik egy elhagyatott halfeldolgozó üzemet alakították át a skandináv ország és talán Európa legcoolabb pontjává. Ezen kívül bemutatunk öt divatbrandet, akiket érdemes követni, megvizsgáljuk, milyen volt az elmúlt száz évben a lejtők divatja és még ezen kívül is rengeteg izgalmas témánk van, de itt megállunk.
Megnézem, mert érdekel!