Másfél éve a katari focivébén tátott szájjal néztük, ahogy a japán szurkolók gondosan kitakarítják a meccs után a stadiont. Ezek után nem olyan meglepő, hogy a hivatásos takarítók sem végeznek félmunkát – esetünkben a tokiói metróban.
Talán kevésbé maradt meg az emlékezetben a focivébé után másfél évvel, de nemcsak a japán válogatott szurkolói pucolták ki maguk után akkurátusan a stadionokat, de maguk a játékosok is az öltözőt. A németek kiejtése után feltakarítottak a focisták, majd origami-hajtogatásokat és egy „Köszönöm!” feliratot hagytak maguk után,
Ezek után nem meglepő, mégis lenyűgöző, amit a profik csinálnak. Például a napi hatmillió utast szállító, kilenc vonallal és 180 állomással rendelkező tokiói metró tisztántartásával.
A Csioda vonalon 41 szerelvény közlekedik, ezeket folyamatosan karbantartják – a napi tisztítás mellett 15 naponta alapos nagytakarításra kerül sor.
Kívülről egy négyfős csapat mossa le a szerelvényt, hasonlóan, mint egy tisztességes autómosóban. Odabent tizen dolgoznak, szisztematikusan haladva fentről lefelé, különös figyelmet szentelve a kapaszkodóknak.
Bár igazából nem tudjuk, miért mondják ezt, mert a videó alapján mindennek különös figyelmet szentelnek: az utasokkal közvetlenül érintkező részeknek, az utasok által először megpillantott részeknek (ajtók környéke), a nagyon szem előtt lévő részeknek (ablakok, hirdetések), de még az ajtósín réseit is külön kis pálcikával pucolják ki.
Évente kétszer újrawaxolják a szerelvények padlóját, de a normál munkamenetben nagyjából egy óra alatt végeznek a nagytakarítással, utána pedig egy szigorú ellenőr nézi át a terepet.
Bár bennünket elsősorban a jármű tisztántartása nyűgözött le, a videó második részében bemutatják egy állomás takarítását is. Ott többek közt ózonos tisztítást is végeznek, hogy ne csak a baktériumok, de a kellemetlen szagok is eltűnjenek. A térd alatti, különösen szennyezett területekhez piros, a térd fölötti zónákhoz zöld rongyot használnak, hogy elkerüljék a keresztszennyezést.
Egyedül a Covid idején volt némi visszaesés, miután csökkentették a takarítószemélyzet létszámát. Azóta viszont minden visszaállt a normális kerékvágásba, és lényegében folyamatosan takarítanak mindent.
Nehéz kiemelni bármit is ebből a szertartásos tisztításból, de azért a magányos rágófoltot spaklival felkaparó alkalmazott látványa egészen szürreálisnak hat innen a távolból. Hasonlóan rituálészerű a metró érkezésének idejére a fal mellé húzódó munkás: miután a takarítók ruháját piszkosnak tartják, ők illedelmesen távol maradnak az utasoktól, és erre a kis időre felfüggesztik a tevékenykedésüket.
(Forrás: Insider , fotók: GettyImages)
metró | tokió | közlekedés | japán
Jön az a különleges fesztivál, amelyen minden ízében megélheted a Márton-napi hagyományokat
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Az ősz önmagában is tud szép lenni, de a Roadster aktuális számával még szebbé és izgalmasabbá tehetjük. Mit találunk benne? Ellátogatunk Jerevánba, és megmutatjuk, mit érdemes csinálni Örményország fővárosában, és megnézzük közelről Athén jelenleg legizgalmasabb kerületét, Keramiekoszt. Találkozunk a világhírű képzőművésszel, Julie Mehretuval, kifaggatjuk, mit csinál Szabados Ági Debrecenben, megkóstoljuk, mit főzött ki az Arany Kaviár új séfje, motorozunk Erdélyben, jachtozunk az Adrián és egyéb hedonista kalandokban is részt veszünk, de nem soroljuk fel mindet. Ezen kívül elbeszélgetünk a bájos izraeli ékszertervezővel, Tal Adarral, találkozunk Zwack Sándorral, bejárjuk a Sauska tokaji főhadiszállását, és elbeszélgetünk napjaink egyik legnevesebb európai portréfotósával, Rob Hornstrával. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat és a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!