Amikor az Opelben V8, a Citroënben Maserati-blokk volt – Tömeggyártók luxus­próbálkozásai

A nagy, drága, elegáns kocsik különleges mágnesek: nemcsak az emberek jó részét vonzzák, hanem az autógyártókat is. Ahogyan azonban nincs mindenkinek szüksége és/vagy lehetősége venni egy ilyen autót, úgy a gyártók közül sem kell mindenkinek ilyen típus fejlesztésébe fognia. Ettől még időről időre előfordul, hogy tömeggyártók is igyekeznek belekóstolni a prémiumvilágba, legtöbbször sokkal kevesebb, mint valamivel több sikerrel.

Volkswagen Phaeton

A Volkswagen Passat Magyarországon annyira tisztelt és vágyott kocsi, mintha nem is egy lenne a középkategóriások sorából. Pedig az, és attól még, hogy a cég négyajtósai közül ez volt a legnagyobb, se prémiumautó nem volt, se luxuslimuzin. A Volkswagen-konszern akkori vezetője, Ferdinand Piëch azonban akart egyet. A technika ott volt házon belül – mivel azonban az Audinak nem tett volna jót egy simán átemblémázott A8-as, iszonyatos pénzekért készítettek egy önálló modellt.

Szolgáltatásaiban hozta a luxusautók szintjét, V10-es dízelt és V12-es benzinest is kapott, egyvalamit azonban extraként sem kínált: presztízst, ami nélkül ebben a kategóriában nehéz érvényesülni. Nem is sikerült, a Volkswagen minden darabon rengeteget bukott, több frissítés után, 2016-ban szűnt meg utód nélkül, de a Golf-tulajdonosok lelkének biztosan jót tett a Phaeton létezése.

Citroën SM

Némileg kilóg a listából a Citroën, amelynek olyannyira volt köze a luxusjárművekhez, hogy az 1955-ös DS-szel például leiskolázott mindenkit. A cégnek ráadásul nemcsak tapasztalata, hanem stílusa is volt, ezért már elméletileg is kecsegtető az SM, amelynek második betűje a Maseratira utal. Akkoriban ugyanis a Citroëné volt az olasz sportkocsigyártó, szinte adta magát, hogy egy hidropneumatikus felfüggesztésű francia karosszériába Maserati motort építve szülessen meg egy luxusöszvér.

Az 1970-ben bemutatott SM kívül-belül hozta az extravagáns minőséget az elvárható különlegességekkel, mint a kanyarba világító fényszóró, a plexi mögé helyezett első rendszámtábla, és az egyküllős kormány, amellyel pontosan és élvezetesen lehetett irányítani a 2,7, illetve háromliteres Maserati-V6-ossal szerelt kupét, amely korának leggyorsabb elsőkerék-meghajtású kocsija volt. Az SM megkapta a megérdemelt figyelmet, jól fogyott, mivel azonban fő piacán, az Egyesült Államokban előírták, hogy a lökhárítóknak állandó távolságra kell lenniük a talajtól, Európában pedig az olajválság miatt szenvedett az anyacég, nem húzta 1975-nél tovább.

Renault Vel Satis

A Renault szinte folyamatosan próbálkozott maradandót alkotni a nagyautók között, de csak részsikereket aratott (ilyen volt például a Safrane biturbó). Tulajdonképpen jó gondolat volt, hogy ha az ötajtós limuzinokkal nem tudja felvenni a versenyt a konkurenciával, akkor más kategóriában próbálkozik.

A kétezres években mindenki egyterűt akart, a Renault pedig abban bízott, hogy van köztük egy akkora, luxusra váró réteg, amely miatt már érdemes autót fejleszteni nekik. A Vel Satis 2002 és 2009 között készült, olyan, akkoriban különlegességnek számító megoldásokkal, mint a gázadásra kioldó, automata rögzítőfék, a motoros csomagtérajtó, a hangvezérelhető navigáció és a keréknyomás-ellenőrzés. Külseje a kategóriában meghökkentő, beltere viszont jó hangulatú és szupertágas – ennek ellenére nem sikerült megreformálnia a luxusra vágyók szokásait.

Fiat 130

A Fiat alapvetően kisautó-gyártó, és a Topolinótól az 500-ason és a Pandán át az Unóig sok jó és népszerű kocsit adott a világnak. Ma már a luxuskategória közelébe sem merészkednek – de nem volt ez mindig így.  Az 1969-es genfi szalonon leleplezetett, 130-as típusszámú limuzin már megjelenésével is mutatta, a csúcskategóriába kell sorolni.

Hathengeres V-motort, négy tárcsaféket, állítható szervokormányt kapott, 1971-ben pedig egy eltérő stílusú, de hasonlóan lenyűgöző méretű kupékasznit. Más nagy, erős, ennek megfelelően szomjas autóhoz hasonlóan a 130-as családot is az olajválság söpörte el, a limuzin ’76-ig, a kupé ’77-ig húzta.

Opel Diplomat

A vérpezsdítő Opelekről szóló cikkünkbe már beválogattuk a KAD modellek legfényűzőbb darabját, a Diplomat kupéváltozatát. Akkoriban ugyanis az Opel még a luxusautó-vevőkre is célzott, a legigényesebbeknek (és legtehetősebbeknek) a közel ötméteres Diplomat limuzint és kétajtóst kínálták, méghozzá egy 5,4 literes V8-assal. Ma odavagyunk az amerikaiautós-formáért, az akkori vásárlók viszont messze nem voltak ilyen lelkesek.

Az 1964-től ’68-ig gyártott Diplomat A-t 1969-ben váltotta a második széria, a Diplomat B, amely a hetvenes években már halogénizzót, szélvédőbe integrált antennát is kapott, ám a W 116-os Mercedes-Benz S osztállyal nem vehette fel a versenyt, hiába volt az a cél. 1977-ben megszűnt a KAD sorozat – az utód a kisebb és európaibb Senator lett –, és az Opelnek azóta sem jutott eszébe luxuslimuzinnal és V8-assal próbálkozni.

Ez is érdekelhet:

https://roadster.hu/nsu-ro-80/

renault | volkswagen phaeton | citroen sm | Maserati | citroen

FOLYTASD EZZEL

Ezzel a tíz fantasztikus dizájntárggyal a legmenőbb hellyé teheted az otthonod

10+1 ikonikus és gyönyörű lámpa, ami garantáltan feldobja az otthonod

Rendeld meg a Roadster magazin 14. számát!

Beköszöntött a tél, és vele együtt megérkezett a Roadster magazin legfrissebb, 14. száma. Mit találunk benne? Kajakkal bejárjuk Grönland izgalmas és lenyűgöző helyeit, találkozunk a világ egyik leghíresebb párterapeutájával, Esther Perellel, és a Netflix által világhírűvé vált dél-koreai séffel, Jeong Kwannal, motorral részt veszünk a Balkan Rallyn, és beszélgetünk Kelecsényi Milán férfiruha-készítővel is. A Dél-afrikai Köztársaságban teszteljük, milyen az új AUDI Q8, és elbeszélgetünk a zoknik Rolls Royce-át gyártó Iszató Nisigucsival is. Elmegyünk egészen Kenyáig, hogy elefántokat nézzünk, az Őrségben kipróbáljuk, milyen a régió legújabb kabinháza, a Kástu, bemutatjuk a Déryné Kenyeret, a város új pékségét, teszteltjük az új elektromos KIÁt, ezen kívül pedig találkozunk még Berki Blanka topmodellel, Áron Eszter divattervezővel és sokan másokkal. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.

Megnézem, mert érdekel!
Iratkozz fel a hírlevelünkre!
Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom