Close
Párizs–Berlin egy óra alatt? Ilyen izgalmas lehet a vasúti utazás jövője Európában

Párizs–Berlin egy óra alatt? Ilyen izgalmas lehet a vasúti utazás jövője Európában

Hunyd be a szemed és képzeld el, hogy 2045-öt írunk! Berlinben állsz a peronon és egy elegáns Hyperloop suhan be az állomásra. Felszállsz, előveszed a könyvedet a táskádból és mire két fejezetet elolvasol és eltelik egy óra, már meg is érkeztél Párizsba, hogy egy igazi francia croissant-t falatozhass reggelire. Körbejársz a városban, majd ismét vonatra szállsz, hogy este már Barcelonában nézz focimeccset. De valóban ez lenne a jövő?

A klímaváltozás gyorsíthatja fel a vonatközlekedés fejlődését

Minden bizonnyal igen, ugyanis a vonatközlekedés Európa-szerte egyre meghatározóbb, az ultramodern közlekedési eszközök pedig valóban már csak egy karnyújtásnyira vannak.

Ráadásul a klímaváltozás miatt a kontinens országainak gyakorlatilag nem kisebb feladatuk van, minthogy 2050-re szén-dioxid-semlegesek legyenek.

A szakértők egy része úgy véli, ennek kulcsfontosságú eszköze lehet a vasúti közlekedés.

A vonatok már akkor is lenyűgöző környezetbarát lehetőségekkel büszkélkedhetnek, ha figyelembe vesszük a villamosítás magas fokát a többi közlekedési módhoz képest, a potenciálja pedig még nagyobb. Egyes statisztikák szerint az Európai Unión belüli szén-dioxid-kibocsátás mindössze 0,5 százalékáért felelős az ágazat.

Ennek ellenére, ha Európa csökkenteni szeretné a közlekedéssel kapcsolatos károsanyag-kibocsátásokat (amelyek 2018-ban az összes EU-s kibocsátás 28 százalékát tették ki), akkor hosszú utat kell megtenni ahhoz, hogy az utasokat a repülőgépekről a vasútállomásokra tereljék.

Jelenleg ugyanis csupán az utasok 7 százaléka, az áruknak pedig mindössze 11 százaléka utazik vasúton.

Újra népszerűvé kell tenni a vonatozást

Ennek oka rendkívül összetett, többek között a határon átnyúló vonatjáratok hiányában, illetve alacsony számában keresendő. Például jelenleg nincs közvetlen vonatjárat, amely összekötné Berlint más európai fővárosokkal, így Párizssal, Brüsszellel vagy Koppenhágával.

Az elmúlt időszakban azonban látványosan megindult a változás. Nemrégiben bejelentették, hogy Olaszország hamarosan elindítja első Dolce Vita hálókocsis vonatait. A tervek szerint az első szerelvények 2023-ban futnak majd ki, hogy tíz útvonalon keresztül válhassanak felfedezhetővé Olaszország legcsodálatosabb tájai. Magyarországon is újraindultak a nemzetközi járatok. Június 1-jétől Budapestről Bécsbe óránként lehet eljutni, Svájcba vihet bennünket a közvetlen railjet express vonatpár és az éjszakai vonat is. Bajorországba, Münchenbe pedig visszaállt a két óránkénti közlekedés nappal, és ismét elindult az éjszakai vonat is.

(Forrás: Euronews, fotók: Getty, Pixaby)

FOLYTASD EZZEL
Sikkes és látványos – Ilyen belülről egy 26,8 milliárd forintos magánrepülő
Brutális ételmérgezést okozhat egy új TikTok-őrület
Rendeld meg a Roadster magazin 7. számát!
Friss lapszámunkban ismét megnövelt terjedelemben, 220 oldalon a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet. Felsorolni is nehéz, mennyi izgalmas történetet meséltünk el az új számban, de ha szeretnél többet tudni, akkor kattints ide az alábbi linkre! Megnézem, mert érdekel!
Close
HELLO, EZ ITT A
ROADSTER
Kövess minket a Facebookon!
Történetek, amiket nem fogsz elfelejteni!

Iratkozz fel a hírlevelünkre!

Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom