Close
Párizs–Berlin egy óra alatt? Ilyen izgalmas lehet a vasúti utazás jövője Európában

Párizs–Berlin egy óra alatt? Ilyen izgalmas lehet a vasúti utazás jövője Európában

Hunyd be a szemed és képzeld el, hogy 2045-öt írunk! Berlinben állsz a peronon és egy elegáns Hyperloop suhan be az állomásra. Felszállsz, előveszed a könyvedet a táskádból és mire két fejezetet elolvasol és eltelik egy óra, már meg is érkeztél Párizsba, hogy egy igazi francia croissant-t falatozhass reggelire. Körbejársz a városban, majd ismét vonatra szállsz, hogy este már Barcelonában nézz focimeccset. De valóban ez lenne a jövő?

A klímaváltozás gyorsíthatja fel a vonatközlekedés fejlődését

Minden bizonnyal igen, ugyanis a vonatközlekedés Európa-szerte egyre meghatározóbb, az ultramodern közlekedési eszközök pedig valóban már csak egy karnyújtásnyira vannak.

Ráadásul a klímaváltozás miatt a kontinens országainak gyakorlatilag nem kisebb feladatuk van, minthogy 2050-re szén-dioxid-semlegesek legyenek.

A szakértők egy része úgy véli, ennek kulcsfontosságú eszköze lehet a vasúti közlekedés.

A vonatok már akkor is lenyűgöző környezetbarát lehetőségekkel büszkélkedhetnek, ha figyelembe vesszük a villamosítás magas fokát a többi közlekedési módhoz képest, a potenciálja pedig még nagyobb. Egyes statisztikák szerint az Európai Unión belüli szén-dioxid-kibocsátás mindössze 0,5 százalékáért felelős az ágazat.

Ennek ellenére, ha Európa csökkenteni szeretné a közlekedéssel kapcsolatos károsanyag-kibocsátásokat (amelyek 2018-ban az összes EU-s kibocsátás 28 százalékát tették ki), akkor hosszú utat kell megtenni ahhoz, hogy az utasokat a repülőgépekről a vasútállomásokra tereljék.

Jelenleg ugyanis csupán az utasok 7 százaléka, az áruknak pedig mindössze 11 százaléka utazik vasúton.

Újra népszerűvé kell tenni a vonatozást

Ennek oka rendkívül összetett, többek között a határon átnyúló vonatjáratok hiányában, illetve alacsony számában keresendő. Például jelenleg nincs közvetlen vonatjárat, amely összekötné Berlint más európai fővárosokkal, így Párizssal, Brüsszellel vagy Koppenhágával.

Az elmúlt időszakban azonban látványosan megindult a változás. Nemrégiben bejelentették, hogy Olaszország hamarosan elindítja első Dolce Vita hálókocsis vonatait. A tervek szerint az első szerelvények 2023-ban futnak majd ki, hogy tíz útvonalon keresztül válhassanak felfedezhetővé Olaszország legcsodálatosabb tájai. Magyarországon is újraindultak a nemzetközi járatok. Június 1-jétől Budapestről Bécsbe óránként lehet eljutni, Svájcba vihet bennünket a közvetlen railjet express vonatpár és az éjszakai vonat is. Bajorországba, Münchenbe pedig visszaállt a két óránkénti közlekedés nappal, és ismét elindult az éjszakai vonat is.

(Forrás: Euronews, fotók: Getty, Pixaby)

környezetvédelem | vonatozás | fenntarthatóság | széndioxid | hálókocsis utak

FOLYTASD EZZEL

Ezzel a nagyon egyszerű trükkel elkerülheted, hogy összegyűrődjenek a ruhák a bőröndben

Hiába az adventi vásár horrorárai, Budapest az egyik legolcsóbb város ezen a télen

Rendeld meg a Roadster magazin 10. számát!
Izgalmas, színes és gazdag. Ha három szóval kellene jellemeznünk legújabb, jubileumi kiadásunkat, akkor ezeket a szavakat választanánk. Miért mondjuk ezt? Mert megjártuk Kappadókiát, Valenciát és Kelet-Tirolt. Találkoztunk a háromszoros olimpiai bajnok Szilágyi Áronnal, a világ egyik legérdekesebb újságírójával, Malcolm Gladwell-lel, a provokatív, magyar származású fotóssal, Pol Kuruczzal, plusz összehoztunk az eddigi legvidámabb borítónkat, amivel Budapestet ünnepeljük. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet. Megnézem, mert érdekel!
Instagram