A barangolás joga a Volvo látogatóközpontjának fő szervezőelve

Tavasszal, a valaha legyártott első Volvo születésnapján adták át a cég új látogatóközpontját Svédország második legnagyobb városában, Göteborgban. Akár a skandináv dizájn, akár az autózás, akár az építészet nyűgöz le, itt biztosan eltölthetünk egy emlékezetes napot, amit kifinomult gasztroélménnyel koronázhatunk meg.

Sok jól ismert név ugorhat be a „skandináv dizájn” jelzős szerkezetről, de közülük is az egyik legismertebb a Volvo, amelyről világszerte milliók asszociálnak azonnal a biztonságra és a megbízhatóságra.

A Volvo Világa látogatóközpont – amely a Volvo Cars és a Volvo Group közreműködésével születhetett meg – megtestesíti a vállalat értékeit, a védjegyszerű esztétikáját, természetesen számos klasszikus járművet megcsodálhatunk a kiállítótérben mindenféle kategóriákban, de a központ túlmutat mindezeken; az alapítók által lefektetett emberközpontú gondolkodásmódot nemcsak felmutatja, de szándéka szerint a jövő számára is átmenti.

Skandináv értékek mindenütt

Már az építés fázisában is állandó figyelem kísérte a dán Henning Larsen építésziroda terveit, amelyben deklaráltan egy landmark épületet tűztek ki célul, egyfajta új zarándokhelyet Göteborg központjában.

„Ez a projekt hihetetlenül fontos a számunkra – mondta a 22 ezer négyzetméteres épületről még a munkálatok idején Søren Øllgaard, a HL dizájnigazgatója. – Miután rendkívül szorosan kapcsolódik Skandináviához (a tájtól kezdve az építészeti hagyományokig), a Volvo Világa lehetőséget ad nekünk az épített és természeti környezet közti mélyebb kapcsolódás felfedezésére.”

A prémium élményt különböző kikapcsolódási lehetőségek széles tárházával érik el: a kiállítások mellett, konferenciatér és rendezvényhelyszín, koncertek és vásárok befogadására is alkalmas csarnok született, ami tovább erősíti a helyszín, Göteborg kiállítási negyedének szerepét. A Volvo Világa társaságában számos múzeum, park, kikapcsolódás szolgáló épület található.

A fő szervezőelv a svéd „allemansrätten”, azaz a barangolás joga, amely szerint mindenkinek alapvető joga osztozni a természeten, és szabadon kóborolni bárhol, közösségi vagy magánterületen.

Ez az alapelv nem csupán joggá, hanem a svéd ethosz központi részévé vált, amely a polgárokban, a vállalkozásokban és a szervezetekben egyaránt él – így a Volvóban is. Ezért tervezett a Henning Larsen a természettel és a többi emberrel való törődésre utaló körkörös formát, így ösztönzi a látogatókat saját felfedezésre, a saját élményeik megszerzésére.

Nem mellesleg a hatalmas ablakokon bőven árad be a természetes fény, és az épület látogatói folyamatosan kapcsolatban maradnak a külső környezettel is.

Fa-üveg építészet, fejlődő esztétikával

Különös módon a fa egyszerre az egyik legelőremutatóbb és leghagyományosabb része az építkezésnek. A faépítésnek óriási tradíciói vannak Svédországban, azonban esetünkben határozottan modern megközelítést alkalmaznak.

Az épületet 2300 nagyméretű fagerenda, és 2700 keresztrétegelt fapanel (CLT) tartja, a három legnagyobb gerenda hossza egyenként 34 méter. „Nemrég még elképzelni is nehéz volt, hogy ilyen méretű fával dolgozzunk” – magyarázta a statikai tervező, Fabia Baumann. – Elképesztő, hogy ezt meg tudtuk valósítani, a kezdeti, szabad formájú vázlatoktól kezdve, amelyeket racionalizálni kellett, most pedig látjuk, ahogy testet öltött az épület.”

Részben Svédországból, részben Dél-Európából szerezték a faanyagot; a gerendák és oszlopok több rétegből álló, előre méretezett ragasztott faanyagból épültek, és tartós, nedvességálló szerkezeti ragasztóval kötötték össze azokat. A számítógép-vezérelt gyártás lehetővé tette az ívelt ragasztott gerendadarabok nagy pontosságú vágását.

De az esztétikai szempontok legalább olyan fontosak, mint a technikai bravúrok, mert – ahogy Filip Francati, a HL vezető tervezője fogalmazott – a CLT-szerkezetek gyors fejlődésével az esztétikai kifejezés eddig nem tartott lépést, márpedig

„a Volvo Világa izgalmas lehetőség a határok feszegetésére, amitől azt reméljük, hogy sok szempontból új mércét állítunk fel a fa építészeti felhasználására.”

A Mölndalsån patak mentén található épület egy, egészen Göteborg központjáig elvezető sétányhoz kapcsolódik, gyalog mintegy negyven perc alatt érünk el a központi pályaudvarra. De járjuk be az utat most a másik irányban: miután számos zöld megoldás köti össze a patak két oldalát, a látogatók kedvükre kacskaringózhatnak a Liseberg vidámparktól délre lévő épület felé, akár gyalog, akár bringával.

Formák és fények, ívek és ízek

Pont a szimbolikára ne figyelt volna egy ilyen stáb? A hivatalos megnyitót április 14-én tartották – 1927-ben ezen a napon gurult ki a valaha volt első Volvo a göteborgi gyárból. Mostantól a látogatók testközelből is megismerhetik az azóta eltelt 97 év történetét.

Csak egyetlen epizód a világhír felé vezető útról: 1959-ben a Volvo bevezette a hárompontos biztonsági övet, és ezt a forradalmi találmányt nagylelkűen a többi gyártó rendelkezésére bocsátotta, ezzel is hangsúlyozva az „első a biztonság” etikáját.

Mára ugyan a Volvo Cars önállóan, a Volvo Grouptól külön működik, ám mivel a látogatóközponton együtt dolgoztak, itt a márkatörténet során gyártott járművek teljes skáláját bemutatják.

A jegyek mintegy 5800-7800 forintba kerülnek, és meghatározott időre kínálják őket a torlódások elkerülése érdekében, vagyis tanácsosabb előre, online foglalni.

Ha már ott vagyunk, biztosan kellemes élmények várnak ránk. Mindjárt ott van az épület, ami önmagáért is megér egy bejárást, de ha van olyan családtag, akinek sem az autó, sem az épület nem volna elég, őt kárpótolhatja a két étterem, amelyek koncepcióit a díjnyertes séf, Stefan Karlsson dolgozta ki, és alakítja mindig a helyi, szezonális alapanyagok függvényében.

(Forrás: Henning Larsen, fotók: Rasmus Hjortshøj / Henning Larsen)

volvo | henning larsen | svédország | göteborg

FOLYTASD EZZEL

A kiberbiztonság téged is érint! Mit is jelent valójában?

Így élheted meg az ünnepi hangolódást egy csodás kastély birtokán itt, a szomszédunkban

Rendeld meg a Roadster magazin 18. számát!

Megérkezett a tél, már ki lehet csomagolni a Roadster legújabb, sorrendben 18. lapszámát. Mit találunk benne? A Costa Smeralda fedélzetén kipróbáljuk, milyen az élet egy tengerjárón Barcelona és Nápoly között. Ellátogatunk a luxusipar nagyágyúival dolgozó Edinas Paper kőbányai műhelyébe, megmutatjuk, milyen finomságokkal lehet átvészelni a hideg hónapokat, és megismerkedünk a római Palazzo Talìával is, amelyet az olasz rendezőzseni, Luca Guadagnino álmodott meg. Aktuális számunkban is rengeteg izgalmas helyszín bukkan fel: ilyen a kanadai Yukon vidék, az Amalfi-part, a Côte d’Azur-on kipróbáltuk, milyen az új Audi S5. Északabbra is elkalandoztunk: a lapszám talán legszimpatikusabb szereplője az a négy norvég fiatal, akik egy elhagyatott halfeldolgozó üzemet alakították át a skandináv ország és talán Európa legcoolabb pontjává. Ezen kívül bemutatunk öt divatbrandet, akiket érdemes követni, megvizsgáljuk, milyen volt az elmúlt száz évben a lejtők divatja és még ezen kívül is rengeteg izgalmas témánk van, de itt megállunk.

Megnézem, mert érdekel!
Instagram
“Útra keltünk és összegyűjtöttük a legkiemelkedőbb hazai szállásokat és vendéglátóhelyeket számotokra. Ezek a helyek garantáltan felejthetetlen élményeket kínálnak, legyen szó romantikus pihenésről a Balaton partján vagy egy kulináris felfedezőútról Budapesten.”
Izing Róbert Izing Róbert, főszerkesztő

Legfrissebb ajánlataink

Irány a Roadster Select
teljes adatbázisa
Iratkozz fel a hírlevelünkre!
Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom