Close
Megjelent a borkalauz, ami feleslegessé tesz minden borkalauzt

Megjelent a borkalauz, ami feleslegessé tesz minden borkalauzt

A borról szóló könyvekből annyi van, hogy azzal meg lehetne tölteni egy könyvtárat, szóval adódik a kérdés, hogy 1) miért írnak emberek újabb és újabb könyveket a borról, 2) miért írunk róla mi? Eláruljuk.

Nos, azért, mert a borról még a 21. század elején is lehet újat mondani, és erre a Wine Folly a tökéletes példa. Madeline Puckett és Justin Hammack 2009-ben indították be blogjukat, amely leginkább a stílusával vette le lábukról az olvasókat: egy nehéz, összetett, komplex univerzumot sikerült bemutatniuk, közérthetően tálalniuk, amivel ügyesen rátapintottak a korszellemre, és ráéreztek a fogyasztói szokások megváltozására is.

Ugyanakkor a Wine Folly nem egy lebutított borkalauz hülyéknek: sokkal inkább arról van szó, hogy a szerzőpáros ismereteit sikerült átlátható, olvasó- és borbarát formában feltenni a világhálóra.

Madeline Puckette a Court of Master Sommeliers okleveles sommelier-je. Korábban a dizájn világában dolgozott, többek között ez inspirálta a winefolly.com tartalmát. Munkáit a Wines of France, a Court of Master Sommeliers és a Guild of Sommeliers is felhasználta. 2013-ban az International Wine & Spirit Competitionön a Wine Folly lett az év bor/égetett szesz blogoldala. Justin Hammack a Wine Folly társalapítója. Az üzleti stratégiáért, a technológiai fejlesztésekért és az információk képi megjelenítéséért felelős.

Kérdés, hogy egy jó online blogot át lehet-e sikeresen ültetni print formába, megmarad-e benne mindaz, ami miatt az online platformot szerették? Itt a könyv, aminek összejött ez a dolog, a Wine Folly ugyanis izgalmas, pörgős, gyors könyv, és mindezt úgy hozza, hogy közben nem akad az ember torkán az a tonnányi infó, amit leírnak, inkább csúszik, mint egy jól behűtött sauvignon blanc.

Hogy a Wine Folly mennyire jól és hatékonyan beszél a borról, arra tökéletes bizonyíték, hogy a bortársaságos Borsuliban eddig is használták, így aztán nem meglepő, hogy a könyv kiadása kapcsán erre a projektre összebútoroztak a HVG-vel (valamilyen szinten mi is benne voltunk, a könyvet ugyanis jelen sorok szerzője fordította). A könyv lektora az a Furják Andrea volt, aki ismerős lehet azoknak, akik megfordultak a Borsuli kurzusain.

– “A Wine Folly oldalt régóta olvasom” – mondja a Borsuli vezetője. – “Kreativitásával forradalmasította a borokról szóló kommunikációt. Ötletes infografikákkal, hasznos térképekkel szemlélteti az információkat, ezeket mi is használjuk a Borsuliban. Nagy lépés volt a saját könyv megjelenése. A magyar nyelvű kiadás igazi újdonság a borokról szóló jelenlegi magyar könyvkínálatban. Könnyen érthető és nagyon jól felépített tudást lehet szerezni belőle, különösen a weboldallal együtt használva. Örömmel segítettem a fordításánál.”

A szerzők egy friss, áttekinthető táblázatokkal és könnyen érthető grafikákkal teli olvasóbarát borkalauzt alkottak meg. A Wine Folly félredobta a sznobizmust, és a komplex információhalmazt leegyszerűsítve magyarázza el, hogyan kóstoljunk bort, hogyan ismerjük fel a kiváló minőséget, és hogyan találjunk olyan bort, amit alkalomtól függetlenül szeretni fogunk.

Ha lehet valamit kritizálni a könyvben, az az, hogy hatalmas terjedelemben foglalkozik az amerikai borokkal és borvidékekkel, ami persze érthető, hiszen a könyv elsősorban arra a piacra készült. A szerencse, hogy ezt a kiadónál is észrevették, csökkentették az amerikai témák mennyiségét, és betettek egy fejezetet a magyar borokról. A szerzőknek ez nem esett nehezükre, ugyanis a blogjukon ha nem is gyakran, de foglalkoznak magyar borokkal. (Kicsit azért rosszul eshet a hiúságunknak, hogy eredetileg még a tokajit sem említették meg a könyvben a desszertborok között, de az egész könyv felépítése jól demonstrálja, mennyire felértékelődtek az észak és dél-amerikai, az ausztráliai és új-zélandi borok.)

Összességében a Wine Folly egy hasznos segédkönyv tele jól áttekinthető infografikákkal, térképekkel, táblázatokkal, amit érdemes feltenni a polcra, és előkapni, ha szeretnénk többet megtudni azokról a borokról, amelyek a poharunkba kerülnek.

Ez is érdekelhet:

(Fotó: Hartyányi Norbert, Bortársaság)

Megjelent a legújabb Roadster magazin!
Ismét egy magazin azoknak, akik szerint nem arra születtünk, hogy a négy fal között üljünk, akik szerint az élet olyasmi, amit nagykanállal kell fogyasztani és amiből sosem lehet elég. 170 oldalnyi friss, színes és energiával teli kontent felfedezőknek, kalandoroknak, inspirációt keresőknek mindarról, ami miatt érdemes nekivágni a világnak. Ha velünk tartanál ezen az utazáson, ezen a linken megrendelheted a magazint.
Close

Iratkozz fel a hírlevelünkre!

Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom