A magyar ital, amivel kompromisszumok nélkül tehetsz sokat az egészségedért

A világ legjobb egészséges italának is megválasztott activé FiberShake gyors és egyszerű segítséget jelent a napi rostbevitelben, mindemellett még finom is. A két alapítóval, Vadász Fannival és Bálinttal egy családias budai irodában beszélgettünk rost és edukáció fontosságáról, a megtett út nehézségeiről és a terveikről.

Egész nap dolgozol az irodában, rohangálsz a városban, ügyeket intézel, barátokkal találkozol és még mozijegyed is van – egy ilyen napba sok minden belefér, csak nem, hogy nagy műgonddal összeállítsd a gyorsan elkészülő, finom és egészséges menüsort. Pontosan erre a problémára keresett választ Vadász Fanni és Bálint, amikor úgy döntöttek, létrehozzák az előbbi tulajdonságokkal megáldott élelmiszert.

Ez lett az activé FiberShake, egy rostban gazdag, nagyon könnyen elkészíthető, csak természetes összetevőket tartalmazó ital, ami nemcsak finom, de ma már sokféle ízben az.

Amilyen egyszerű ezt összefoglalni, annyira nehéz volt végigcsinálni. Fannival és Bálinttal az idáig vezető út nehézségeiről, a rost fontosságáról, sikerekről és újdonságokról beszélgettünk.

Miért éppen a rost?

„Mert azt a legnehezebb bevinni” – feleli a legnyilvánvalóbb kérdésre Bálint. A felnőtt szervezetnek napi 30 gramm rostra van szüksége, ami 1,2 kiló brokkolinak vagy közel két és fél kiló cukkininek felel meg, és ezt minden áldott nap be kellene vinni, mert a rost nem raktározódik. Vagyis aki egy nap bevisz 60 gramm rostot, másnap a szervezete ugyanúgy igényli az újabb harmincat. Nem nehéz belátni, hogy a fent vázolt városi életmód mellett szükséges a rost pótlása: egy négytagú családban például napi közel tíz kiló cukkini beszerzése volna a feladat, vagy annak a folyamatos számolgatása, hogy „miben van még meg ugyanez, amit mind a négyen szeretünk is?” Na ugye, hogy reménytelen!

A másik véglet azt gondolni, hogy napi három FiberShake-kel egyszerűen megoldhatjuk a kérdést, de Bálint rávilágít a tévedésünkre: nemzetközi és hazai kutatások alapján

„az emberek átlagosan napi 15-20 gramm rostot visznek be, tehát nagyjából tíz gramm hiányzik, ezt vihetik be a FiberShake-kel.”

A legjobb lenne mind a 30 grammot bevinni zöldségből, gyümölcsből, olajos magvakból mindennap, csakhogy erre rendkívül nehéz odafigyelni, kiegészítésnek pedig tökéletes a FiberShake, annál is inkább, mert 18-20 gramm fehérjét is tartalmaz, tehát egy kisétkezésnek is megfelel, ráadásul bármiféle mesterséges édesítőszerek, színezék vagy ízfokozó nélkül.

Kapóra jön Bálintéknak, hogy egyre tudatosabban étkezünk. Elég Schwab doktorra, a belgyógyász–gasztroenterológusra gondolni, aki számtalan interjút adott az elmúlt hónapokban „belügyekben”, pontosabban a mikrobiom / bélflóra ügyében, míg Fanni felhívja a figyelmünket a Hozd magad formába: Az evés titkos tudománya című dokura: „Egyik este letettük a gyereket, leültünk a tévé elé, és bár kicsit fura volt, hogy még este sem kapcsolok ki, akkor is a rostról nézek filmet, mégsem csillapodott a lelkesedésem, mert konkrétan az elmúlt öt évünket foglalja össze az a film, mindazt, amivel nap mint nap foglalkoztuk ebben az időszakban.”

A rost egészségmegőrző szerepéről bővebben is értekeztünk már, itt most legyen elég annyi, hogy a rosthiányos táplálkozás számos betegség (magas vérnyomás, cukorbetegség, demencia, depresszió) kialakulásához vagy éppen elhízáshoz is vezethet, másfelől jótékony hatása többek között, hogy hatékonyabbá teszi a tápanyagok felszívódását, és táplálják a bélflóra számos jótékony baktériumát.

A FiberShake – mint a rostpótlást hatékonyan megoldó ital – egészségmegőrző szerepe alapvető tehát, ám ugyanilyen lényeges, hogy emellett rendkívül finom is, elvégre Fanni és Bálint ebben a tekintetben sem akart kompromisszumot.

A pisztácia kifogyott – de lesz újra

A finomság pedig úgy az igazi, ha változatos is: a kezdeti csokis alapíz óta ma már számos variáció van, mindjárt a kezdőcsomagban nyolcféle (vanília, sós karamell, mogyoróvaj, csokis-banános, karamell frappé, fahéjas almáspite, eper, csoki). És időről időre vannak újdonságok, limitált szezonális ajánlatok, új ízek. A mangó például most éppen újdonság, de korábban is kapható volt már limitált szériában, ellenben van egy teljesen friss sikersztori.

Jelenleg mindent visz a pisztácia, ami limitált terméknek indult, de olyan elsöprő a népszerűsége, hogy lényegében nem is hagynak választási lehetőséget a vevők Bálintéknak, be kell vezetniük az állandó kínálatba és kész.

„Gyakorlatilag nem volt olyan értékelés, ahol nem azt mondták, hogy ez legyen állandó” – mondja mosolyogva Fanni a pisztáciáról. Amikor először elfogyott a készlet, rögtön érkezett 20-30 komment kizárólag azzal, hogy „ezt hozzátok vissza!” A limitált ízek amúgy is népszerűek, a pisztácia pedig el sem kerülheti a „véglegesítést” .

Hasonló a helyzet a vegán termékkel is, ami ugyan nem szezonális terméknek indult, de ettől még jelentős előrelépés és fontos újdonság. „Ez a legrégebben futó projektünk – emlékszik vissza Bálint. – Nem szerettünk volna olyat csinálni, ami már van a piacon. A legtöbb vegán shake rizs- és borsófehérje alapú, de a rizsfehérjének van egy jellegzetes, karcos állaga, míg a borsófehérjének erős mellékíze van, amit mesterséges ízesítővel nyomnak el.

Mi teljesen más utat választottunk, el akartuk készíteni a legjobbat, amit lehetséges – ebből lett egy selymes, krémes, natúrabb ízvilágú, de szuper mogyoróvajas vegán shake.”

Rengeteg zsákutca van egy termékfejlesztés során: számos különböző helyről érkeznek az összetevők, ezekre várni kell, aztán előfordul, hogy amikor végre összekeverik őket, az eredmény pocsék lesz. Más arányok, más összetevők, más beszállítók, más országok jönnek, többnyire hónapokig tartó, sziszifuszi munka. Ráadásul a beszállítók sokszor mondanak nemet, amire „Bálint azt mondja, hogy értem a nemet és elfogadom, de van egy javaslatom. És ha Bálint nem lenne ennyire kitartó, akkor nem létezne a FiberShake.”

„A legjobb kompromisszummentes terméket akarjuk – teszi hozzá Bálint. – A csokishoz Belgiumból importáljuk a kakaót, a mogyoróvajashoz a hatodik kipróbált mogyoróvaj-por felelt meg, a kávésnál valódi Arabicát használunk, ha kinyitjátok, kis kávédarabkákat találtok a zacskójában.”

Egy ilyen termék esetében lényeges hangsúlyozni az előnyöket és az egészségre gyakorolt hatását. Éppen ezért komolyan veszik az edukációt is: az online felületeiken Tudásbázist találunk, Soltész Erzsébet külsős dietetikus szakértő rendre kifejt egy-egy témakört, de blogolnak is, és van egy teljesen friss fejlesztésük is, a rost kalkulátor.

Az átlagember nincs még tisztában azzal, hogy a naponta átlagosan elfogyasztott ételekkel mennyi rostot visz be, ezért készítették el a rost kalkulátort, amelyet szakértők segítésével részletesen kidolgoztak.

„Csinálunk egy csomó rövid videót is, amiben kihívás egy kutatáson alapuló tudományos ismeretet úgy átadni, hogy azt megnézze száz- kétszázezer ember – fejtegeti Bálint. – Viccelődünk is, de a cél befogadhatóan elmagyarázni a különbséget a vízben oldódó és a vízben nem oldódó rostok között. Ez egy komoly intellektuális feladat, aminek az alapja egy kutatás. Nagyon szeretik a fogyasztók ezeket a videókat, számunkra pedig fontos egy-egy bonyolult témát sok embernek elmagyarázni, már akkor is, ha ezzel egyszerűen több rostot visznek be onnantól.”

Ám az edukációnak nemcsak egészségügyi oldala van – egyrészt közrejátszik abban, hogy ötven százalék fölött van a visszatérő vásárlók száma, másrészt a különböző csomagokhoz recepteket is ajánlanak, ebben a kontextusban pedig a FiberShake már összetevő lesz mondjuk az epres-joghurtos krémben vagy a kétperces mikrós csokiszuflében. Ez kicsit noszogatja is a kényelmes felhasználókat, hogy gondolkodjanak bátrabban, készítsenek összetettebb fogásokat, amelyek már tökéletesen megfelelnek egy önálló étkezésnek is.

De hogyan jutottak el idáig?

Mára tehát elég változatos az activé FiberShake profilja, sokféle ízzel, edukációval, újdonságokkal, stabil vevőkörrel. Ha meg akarjuk érteni, honnan jutottak el idáig, és merre tartanak, érdemes végigpillantani a mérföldköveiken, amelyek a fejlődési ívet is megrajzolják.

Eddig négy nemzetközi díjat is kaptak, az elsőt, a Red Dot Design díjat a csomagolásért, még 2019-ben, ezt követte a világ legjobb egészséges italának járó díj a World Food Innovation Awards élelmiszerinnovációs versenyen (2021, London), majd két díj az International Taste Institute-tól (2022 és 2023, Brüsszel), ahol kimondottan az ízeket ismerték el. Az utóbbi aláhúzza Bálinték ambícióját, a shake élvezeti értékét – Brüsszelben előbb a sós karamellás, majd a csokis íz kapta meg a Superior Taste díjat, amiről kétszáz független, világszínvonalú séf és sommelier dönt.

Mi viszont ezek mellett az újdonságokat is kipróbáltuk, és nagyon meggyőzőnek találtuk az eredményt. Azt gondoltuk, tejjel sokkal, de sokkal finomabb lesz az ital, de meglepően hasonlóan jól működik vízzel is. Meghatározó a krémes állag, az édeskés íz és a névadó összetevő egyértelmű jelenléte, miközben nem túl édes, nem tömény az ital.

Jelenleg hét fővel működik a cég, nemrég költöztek egy családias, barátságos irodába, ahol mindenkinek jól körülhatárolt szerepe van. Fanni például afféle „vizuális kreatív menedzser", ő felel a dizájnért, az összes social media és offline megjelenésért, és a csomagolásokért is, míg Bálint az irányító, aki meghozza a kritikus döntéseket, és míg a mindennapokban demokráciapárti, felvállalja a határozott döntéseket, amikor szükséges.

Nagyjából egy évre gondolkodnak előre, a limitált shake-kek gyártását befolyásolja, hogy kikeverhető-e a megfelelő minőség a beszerezhető alapanyagokból, van-e egyáltalán idő kikísérletezni az adott ízvilágot, de a termékfejlesztés koránt sem csak az új ízek kifejlesztéséből áll.

A csomagolófólia átfutási ideje eddig három hét volt, most három hónap; az alapanyagok árai ingadoznak, nem áll mögöttük nagy befektető, ezért szűk portfóliót kell fenntartaniuk, és inkább több csatornán és többi piacon értékesítenék ezeket; technikai feltételek, helyi sajátosságok is nehezítik a dolgukat, Észtországban például nincs házhozszállítás, az online vásárlások 98 százalékát csomagpontra rendelik. Aki ezekkel nincs tisztában, nagyot bukhat.

A FiberShake esetében azonban szó sincs bukásról: Magyarországon már ott vannak minden drogérialáncban – van köztük, ahol már kaphatóak a limitált ízek is –, de beszerezhetőek a termékek a Kifli.hu-n is, illetve már jelen vannak hat országban, és rövid időn belül készülődnek egy hetedikbe is – ám hogy hová, az ma még üzleti titok.

Az egészséges életmód kialakításához rengeteget számít a tudatosság, aminek kulcseleme lehet, ha hosszabb távon gondoskodunk a megfelelő rostbevitelről – amihez komoly segítség a változatos kiszerelésekben kapható FiberShake.

A cikk elkészítésében együttműködő partnerünk volt az activé FiberShake.

(Fotók: Kőrösi Tamás)

táplálkozás | nagy sztori | activé FiberShake | vadász bálint | rost

FOLYTASD EZZEL

A kertem, a házam, az otthonom – érezd benne jól magad

A magyar ital, amivel kompromisszumok nélkül tehetsz sokat az egészségedért

Rendeld meg a Roadster magazin 15. számát!

Nyakunkon a tavasz, és ami még jobb hír, itt a legújabb Roadster magazin is. Mit találunk benne? Találkozunk az amerikai képzőművésszel, Jim Denevannel, aki amellett, hogy land artban utazik, egy csodás rendezvényszervező céget is működtet, amely elképesztő helyeken szervez vacsorákat Kaliforniától kezdve Dél-Afrikán át Toszkánáig. Kifaggatjuk a kultikus Iditarod Trail Race kutyás szánhúzó verseny szervezőjét, a biennáléra készülő Nemes Márton festőművészt, megismerkedtünk a Friluftsliv filozófiával, Arnaud Montagard fotós révén megnézzük, milyen Amerika hátsó udvara, főzünk a 101 Bistróban, és a Totemism legújabb kollekcióját is szemügyre vesszük. ismét látványos, sok állomásos, 220 oldalas tripet alkottunk, szerintünk érdemes lesz benevezni rá. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.

Megnézem, mert érdekel!
Instagram