Egy légi közlekedési szakember egy elég gyakori hibára figyelmeztetett, ami akár veszélyesnek is bizonyulhat.
Két alapvető oka van, miért nem ajánlott aludni felszállás vagy leszállás közben. Az egyik, hogy csökkentsük az esélyét annak, hogy fül barotraumánk, vagy más néven repülőgép-fülünk legyen. A fül barotrauma a fülkárosodás egy olyan típusa, amelyet a fül belső és külső része közötti nyomáskülönbség okoz.
Az egyensúlyhiány miatt a dobhártya fájdalmasan kidudorodhat, nagyjából ahhoz hasonlóan, mintha egy medence aljára úsznánk.
Gyakran előfordul ugyanis, hogy a repülőgép utasterében a dobhártya nehezen birkózik meg a fel- és leszállás során tapasztalható gyors légnyomás-változásokkal. Mindez fájdalmat, enyhe halláscsökkenést vagy tompa hallást okozhat.
– Amikor alszunk, nem nyelünk annyit, hogy kiegyenlítsük a fülünkben lévő nyomást – mondja Dan Bubb, a Nevadai Egyetem professzora. A legtöbb egészséges felnőtt képes arra, hogy ásítással, nyeléssel vagy rágással nyomást gyakoroljon a fülére, mindkét fülben megnyitva ezzel az Eustachiai-csövet, de mások – például gyermekek és csecsemők, akiknek kisebb az Eustachiai-csövük – nehezen tudnak vele megküzdeni. Az allergia vagy egy fertőzés mind növelhetik a fül barotrauma kockázatát, a szilikon füldugók használata ellenben csökkentheti.
A másik ok, amiért érdemes hanyagolni felszállás és leszállás közben az alvást, hogy teljes mértékben tisztában legyünk azzal, mi történik körülöttünk – például, ha vészhelyzet van és evakuálni kell a repülőgépen tartózkodókat.
A Boeing és az Airbus jelentései szerint statisztikailag nagyobb a valószínűsége annak, hogy egy repülőgép felszállás és leszállás közben szenved balesetet, a vészhelyzetben történő alvás pedig késleltetheti a reakcióidőt.
Mindannyian ismerjük a repülésre érvényes nyilvánvaló normákat, azaz például ne dohányozzunk a fedélzeten, ne rúgjunk be és ne viselkedjünk gorombán. Jess Bohorquez utazási szakértő szerint azonban vannak még bizonyos etikettszabályok, amelyeket mindenkinek be kellene tartania.
(Forrás: The Sun, fotók: Getty Images)
javaslat | alvás | leszállás | repülés | felszállás
A kiberbiztonság téged is érint! Mit is jelent valójában?
Így élheted meg az ünnepi hangolódást egy csodás kastély birtokán itt, a szomszédunkban
Megérkezett a tél, már ki lehet csomagolni a Roadster legújabb, sorrendben 18. lapszámát. Mit találunk benne? A Costa Smeralda fedélzetén kipróbáljuk, milyen az élet egy tengerjárón Barcelona és Nápoly között. Ellátogatunk a luxusipar nagyágyúival dolgozó Edinas Paper kőbányai műhelyébe, megmutatjuk, milyen finomságokkal lehet átvészelni a hideg hónapokat, és megismerkedünk a római Palazzo Talìával is, amelyet az olasz rendezőzseni, Luca Guadagnino álmodott meg. Aktuális számunkban is rengeteg izgalmas helyszín bukkan fel: ilyen a kanadai Yukon vidék, az Amalfi-part, a Côte d’Azur-on kipróbáltuk, milyen az új Audi S5. Északabbra is elkalandoztunk: a lapszám talán legszimpatikusabb szereplője az a négy norvég fiatal, akik egy elhagyatott halfeldolgozó üzemet alakították át a skandináv ország és talán Európa legcoolabb pontjává. Ezen kívül bemutatunk öt divatbrandet, akiket érdemes követni, megvizsgáljuk, milyen volt az elmúlt száz évben a lejtők divatja és még ezen kívül is rengeteg izgalmas témánk van, de itt megállunk.
Megnézem, mert érdekel!