Lille belvárosában 1938-ban nyitott meg a Garage Peugeot, ami pontosan az volt, aminek hangzik: egy márkakereskedés. Nemrég átalakították, és az autós infrastruktúra helyére közösségi tér került, de a névből és az eredeti szellemiségből is maradt valami.
1938-ban nyílt meg Lille belvárosában, a nyüzsgő Carnot úton a Garage Peugeot nevű autókereskedés egy négyemeletes épületben. Az akkori homlokzatot meghatározták a szinteket kiemelő aluminium sávok, valamint a rácsszerkezetből adódó függőleges tagolás. Többek között ezt a jellegzetességét is megőrizte az épület – csak most bézs színű, újragyártott kőburkolat alkotja a vízszintes sávokat –, miután a közelmúltban több mint 80 év után teljesen megújult.
Az átalakítást a Coldefy építésziroda végezte, a projektcsapat egyik vezetője a magyar származású Zoltan Neville volt.
És mivé alakult az egykori kereskedés? Közösségi térré – benne co-working irodákkal, fotós műteremmel, bicikliparkolóval, boltokkal, bárral és étteremmel –, ami számtalan módon utal az épület múltjára. Először is GARAGE-nak hívják, megőrizték az eredeti tervek szellemiségét, de szinkronba hozták azt a mai igényekkel, és könnyen alakíthatóra tervezték a tereket.
Megőrizték az eredeti struktúrát (a nyersbeton oszlopokat vagy az alagsorba vezető rámpát), láthatónak hagyták a gépészetet, a kábeleket és csatornákat, és korlátozták a fix válaszfalak számát.
Visszautal az indusztriális múltra az anyaghasználat is: a látszóbeton kinézetű padlógyanta, a fa bútorok, meg az említett homlokzati kőburkolat. A szerkezet láthatóvá tételét segíti még a látványos, 30 méter hosszú és nyolc méter magas üvegfal a bejáratnál, ami szinte beszippantja a Carnot-n sétálókat.
Az eredeti raszterhez igazodó antracitszínű acélburkolat felidézi a klasszikus műhelyhomlokzatokat, ugyanakkor meghatározó az átláthatóság, ami vérbeli kortárs elem. Igazság szerint a kereskedés már jóval a mostani átalakítás előtt veszített a jelentőségéből: 1990-ben a harmadiktól az ötödik emeletig irodákat alakítottak ki, a másodikon parkolókat, az első emelet és a földszint egy-egy részében boltokat nyitottak – a Peugeot-kereskedés és a műhely maradék területre szorult vissza.
A mostani átalakítás viszont ennél is radikálisabb lett, elvégre a komplett belső teret újragondolták, a homloktatot egy nagy szakaszon megnyitották, hogy csalogatóbb legyen, miközben az egész munkának összhangban kellett lennie az út egészének átalakításával.
Külön attrakció a hét méter magas, harmonika üvegajtó, ami 12 méter szélesen nyitható. A gépház fizikailag is érzékelhetővé válik, a megérkezés pedig élménnyé, amitől tervezők azt remélik, Lille egyik landmark épületét hozták így létre.
Nem volt könnyű kivitelezni ezt a szokatlan, monumentális üvegajtót: a motorizált szerkezet mozgatása összetett feladat, amelyet a mennyezeti sínek hálózata irányít. Az üvegajtók súlya nyitott helyzetben akár tíz tonna is lehet, és az egész szerkezetet a meglévő épületszerkezethez méretezték, és arra függesztették fel.
Kivitelezés: 2017 – 2021
Nettó terület: 3066 m²
Költségvetés: 4,2 millió euró
Megrendelő: SAS Garage
Tervezők: Coldefy (építészet), Tétris (tértervezés)
A projektcsapat: Thomas Coldefy, Isabel Van Haute, Zoltan Neville, Simon Ducreu, Apameh Seyed, Jerica Puterle, Sahar Safieddine
Lille-be egyébként is megéri elutazni, mert tartalmas városnézésre kínál lehetőséget, emellett még olcsó is,
(Forrás: Coldefy, fotók: Guillaume Cortade és Florent Michel)
dizájn | lista | franciaország | építészet | Lille
Dubaj a multikulturális gasztronómia egyik fellegvára is
Helikoptert vetettek be a készház-építéshez Tahitótfaluban
Itt van a nyár, ami már önmagában remek hír, de azzal tudjuk fokozni a hangulatot, hogy a napokban megjelenik a Roadster magazin legújabb száma is. Mit találunk benne? Ellátogatunk az Azori-szigetekre, Dubajba és megnézzük Isztambul egyik legenergikusabb kerületét, Beyoğlut. Találkozunk a világhírű brit dizájnerrel, Tom Dixonnal, kifaggatjuk az ikonikus fotós, Slim Aarons hagyatékát őrző Getty Images igazgatóját, és Bott Frigyes meghívására Európa legjobb sommelier-jeivel végigkóstoljuk a régió legérdekesebb furmintjait. Elmerülünk a független kiadású zine-ek színes és hangos világába, meglátogatjuk a Tisza Cipő főhadiszállását, megtapintjuk, mit tudnak az ukrán-Kárpátokból érkező kéziszövésű szőnyegek, egy MV Agusta nyergében pedig végigmotorozzuk Szardínia vadregényes hegyeit. Ismét látványos, sok állomásos, 220 oldalas tripet alkottunk, szerintünk érdemes lesz benevezni rá! A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat és a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!