Eddig is imádták a sajtokat, de most rá kell tenniük egy lapáttal, ha meg akarják menteni a tradicionális manufaktúrákat.
Utóbbiak nehéz helyzetét természetesen a koronavírus-járvány okozza: nagyjából március közepe óta a piacok és a sajtkereskedők bezárásával ugyanis sokkal kevesebb sajtot vásároltak Franciaországban, mint előtte. Mindez a tejipart is érintette, ezért a Terre de Lait tejipari kollektíva arra kéri a franciákat,
hogy aki megteheti, szolidaritásból vásároljon és egyen francia sajtot, ezzel is támogatva a hagyományos sajtkészítőket.
A Terre de Lait által nemrég indított kampányt a francia fromagisson kifejezéssel reklámozzák, ami a fromage (sajt) és az agissons (cselekedjünk) szavakból áll össze. Az akció jó néhány tradicionális sajtkészítő régióra – Saint-Nectaire, Camembert, Reblochon – próbálja irányítani a figyelmet, az embereket pedig arra ösztönzi, hogy ne érezzék magukat bűnösnek a francia sajtkészítők helyzete miatt.
Az éttermek és üzletek bezárása óta bizonyos ikonikus francia sajtok eladása hatvan százalékkal csökkent. Ezért hirdették meg a kampányt, és azon dolgoznak, hogy Franciaország továbbra is az ezer sajt hazája maradjon. A helyzet viszont kritikus és gyors beavatkozást igényel, mert némely kultikus sajtokat kizárólag az ország meghatározott régióiban készíthetik, szigorú szabályok betartásával.
Nem a franciák az egyetlenek, akiknél a tradicionális ételek sorsa rosszra fordult: a szomszédos Belgiumban például a burgonyatöbblet miatt arra kérte az embereket a kormány, hogy fogyasszanak több sült krumplit.
Ez is érdekelhet:
(Forrás: Matadornetwork, fotók: Unsplash)
franciaország | koronavírus | kampány | tradícionális | sajt | járvány
Egy jó tervhez is kellhet több perspektíva
–
Sulciová Silvia interjú
Skót nyár a ködös budapesti belvárosban – Ilyen a 2023-as év whiskyje

Megérkezett a tél, már ki lehet csomagolni a Roadster legújabb, sorrendben 18. lapszámát. Mit találunk benne? A Costa Smeralda fedélzetén kipróbáljuk, milyen az élet egy tengerjárón Barcelona és Nápoly között. Ellátogatunk a luxusipar nagyágyúival dolgozó Edinas Paper kőbányai műhelyébe, megmutatjuk, milyen finomságokkal lehet átvészelni a hideg hónapokat, és megismerkedünk a római Palazzo Talìával is, amelyet az olasz rendezőzseni, Luca Guadagnino álmodott meg. Aktuális számunkban is rengeteg izgalmas helyszín bukkan fel: ilyen a kanadai Yukon vidék, az Amalfi-part, a Côte d’Azur-on kipróbáltuk, milyen az új Audi S5. Északabbra is elkalandoztunk: a lapszám talán legszimpatikusabb szereplője az a négy norvég fiatal, akik egy elhagyatott halfeldolgozó üzemet alakították át a skandináv ország és talán Európa legcoolabb pontjává. Ezen kívül bemutatunk öt divatbrandet, akiket érdemes követni, megvizsgáljuk, milyen volt az elmúlt száz évben a lejtők divatja és még ezen kívül is rengeteg izgalmas témánk van, de itt megállunk.
Megnézem, mert érdekel!