Teljesül Christo álma: elkészült a tervei alapján a párizsi Diadalív becsomagolása hétfőn.
A tavaly elhunyt bolgár származású művész hatvanéves terve vált valóra a párizsi Diadalív becsomagolásával. A július óta folyó, hétfőn befejeződött munkához 25 ezer négyzetméter újrahasznosított anyagot használt a kilencvenöt főből álló csapat.
Christo és francia felesége, Jeanne-Claude – aki 2009-ben hunyt el –, 1962-ben kezdett el dolgozni a Diadalív becsomagolásának tervein. A művész annak idején egy fotómontázst is készített arról, hogyan képzeli a megvalósítást, de mivel úgy gondolta, sohasem adnának rá engedélyt, lemondott a tervről.
Aztán 2017-ben, egy kiállítása kapcsán felelevenítette a gondolatot, és a párizsi városvezetés, valamint a műemlékvédelem is áldását adta rá.
Vladimir Javacsev, a művész unokaöccse, aki a munkálatokat felügyelte, elmondta: nagyon figyeltek arra, hogy mindent Christo elképzelései szerint csináljanak. A 14 millió eurós (4,8 milliárd forintos) projektet teljes egészében Christo előkészítő tanulmányai – rajzok és modellek – eladásából fedezték. A művész halála előtt elmondta, hogy tizennyolc hónapot töltött a projekt részletes terveinek kidolgozásával.
A becsomagolt Diadalív hivatalos megnyitóját szeptember 18-án tartják. Október 3-án kezdik meg a mű elbontását.
Unokaöccse szerint a művész és felesége abban hitt, hogy munkájuk végsősoron a szabadságot jelképezi. Vince Davenport, Christo egyik mérnöki tanácsadója, aki harmincöt évig dolgozott vele, elmondta: "Az ő projektjeivel kapcsolatos különleges kihívás az, hogy egyedülállók, korábban nem csináltak olyat, és soha többé nem is fognak".
Christo Hriszto Javacsev néven született Bulgáriában. Tanulmányait 1952 és 1956 között a szófiai Képzőművészeti Főiskolán, majd a bécsi és a prágai Képzőművészeti Akadémián végezte. 1958-ban Párizsba, majd 1964-ben New Yorkba költözött. 1973-ban megkapta az amerikai állampolgárságot. Az 1960-as évek pop-art irányzatával rokon concept-art egyik első képviselője. Christo 1958-ban kisebb-nagyobb tárgyak becsomagolásával kezdte, 1961-től foglalkozott középületek, tájelemek becsomagolásával. Legismertebb ezek közül a párizsi Pont Neuf híd (1985), a chicagói Modern Művészeti Múzeum (1969) és a berlini Reichstag épületének (1995) becsomagolása. Az Egyesült Arab Emírségekben hordókból épített piramist (masztaba) 2007-ben, 2018-ban pedig újabb masztabát épített a londoni Hyde Parkban lévő Serpentine-tavon.
Párizs vezeti a leginkább túlértékelt nagyvárosok listáját – derül ki a poggyászkirály Radical Storage legújabb tanulmányából. Stockholm az a város, melyben a legpozitívabban csalódtak a látogatók, Fokvárost tartják a legszebbnek, a legkiemelkedőbb látnivalók pedig Londonban találhatók.
(Forrás: MTI, fotók: Getty Images)
becsomagolták | christo | építmény | párizs | diadalív | legimsertebb
Merész kampánnyal robban be a Reebok új kollekciója
A modern luxus nyomában a Range Roverrel

Megérkezett a tél, már ki lehet csomagolni a Roadster legújabb, sorrendben 18. lapszámát. Mit találunk benne? A Costa Smeralda fedélzetén kipróbáljuk, milyen az élet egy tengerjárón Barcelona és Nápoly között. Ellátogatunk a luxusipar nagyágyúival dolgozó Edinas Paper kőbányai műhelyébe, megmutatjuk, milyen finomságokkal lehet átvészelni a hideg hónapokat, és megismerkedünk a római Palazzo Talìával is, amelyet az olasz rendezőzseni, Luca Guadagnino álmodott meg. Aktuális számunkban is rengeteg izgalmas helyszín bukkan fel: ilyen a kanadai Yukon vidék, az Amalfi-part, a Côte d’Azur-on kipróbáltuk, milyen az új Audi S5. Északabbra is elkalandoztunk: a lapszám talán legszimpatikusabb szereplője az a négy norvég fiatal, akik egy elhagyatott halfeldolgozó üzemet alakították át a skandináv ország és talán Európa legcoolabb pontjává. Ezen kívül bemutatunk öt divatbrandet, akiket érdemes követni, megvizsgáljuk, milyen volt az elmúlt száz évben a lejtők divatja és még ezen kívül is rengeteg izgalmas témánk van, de itt megállunk.
Megnézem, mert érdekel!