Helmut Newton egy fotózással fizetett ezért a Bentley-ért

Az elismert német-ausztrál divatfotós, Helmut Newton a hatvanas években Párizsban vásárolt magának egy csodálatos Bentley S-Type Continental túrakocsit abból a pénzből, amit egy fotózásért kapott.

1920-ban Helmut Neustädter néven született Berlinben, majd a harmincas évek végén, miután a náci rezsim megszilárdította a hatalmát, zsidó szüleivel együtt elmenekült az országból, és végül Ausztráliában telepedett le. Helmut Newton a második világháború után brit állampolgár lett, ekkor változtatta meg a vezetéknevét is.

1946-ban fotóstúdiót nyitott Melbourne-ben, és 1953-ban tartotta első kiállítását. Newton a divatfotózás terén alkotott nagyot, és addigi munkája nyomán megbízást kapott a Vogue magazintól az 1956-ban megjelent ausztrál mellékletének illusztrálására. Szerződést is kötött a Vogue brit kiadásával, ezért az Egyesült Királyságba költözött, majd Párizsban telepedett le.

Helmut Newton megnősült, June Browne színésznőt vette el, és továbbra is a divatszakma legnagyobb neveinek dolgozott, köztük a francia Vogue-nak és a Harper’s Bazaarnak, majd a nyolcvanas-kilencvenes években készítette el a nagy figyelmet keltő aktfotó-sorozatát, amelyről a legtöbben emlékezünk rá, ennek első része volt az 1980-ban megjelent Big Nudes.

„Kell nekem egy Bentley”

„1964-ben döntöttem úgy, hogy kell nekem egy Bentley” – emlékszik vissza önéletrajzában Newton a vásárlás körülményeire. „Elmentem a párizsi Rolls-Royce és Bentley kereskedőhöz, és átsétáltunk az eladóval az alagsori garázson, ahol a használt autók voltak kiállítva. Mondtam a fickónak, hogy tízezer frankot akarok költeni, mire mutatott néhány eléggé leharcolt autót. A garázs sarkában ekkor láttam meg egy ezüst és kék színre fényezett szépséget. Azt mondtam neki: pontosan ez az, amit akarok.”

„Az eladó szánakozva nézett rám, és azt mondta: Monsieur, erre nincs elég pénze.”

„Ez az autógyár-tulajdonos felesége, Madame Peugeot autója, ezzel jár golfozni, és huszonháromezer frankba kerül.”

„Körülbelül egy hónappal később, egy szombat délelőtt érkezett postán egy csekk a Scholz és társai reklámügynökségtől. Korábban csináltam nekik egy munkát, és a csekk pontosan az autó megvásárlásához szükséges összegről szólt. A szalonban átadtam az eladónak a csekket, és azt mondtam: add csak az autót, gyorsan.”

„Úgy nézett rám, mint egy őrültre, de végre nálam volt az autó, és teljes eufóriában vezettem haza.”

A hetvenes évek elején Newton átélt egy szívrohamot, majd 1972-ben eladta szeretett Bentley-jét. Soha nem volt ugyanis elégedett a párizsi szervizzel, ezért inkább egészen Genfig autózott, hogy a kedvencét tökéletes állapotban tartsa. A szívinfarktust követően azonban egyszerűbb, kevésbé stresszes életre vágyott, kerülve a hosszú utazásokat, így a Bentley-nek is mennie kellett.

A huszadik század második felének egyik legismertebb divatfotósa 2004-ben, 83 éves korában halt meg Los Angelesben. Halálát követően a The New York Times „termékeny, széles körben utánzott divatfotósként” írta le, akinek provokatív, erotikus töltésű képei vannak, és ezek a fekete-fehér fotók a Vogue és más neves kiadványok alappillérei voltak.

A világ leggyorsabb túrakocsija

Nem véletlen, hogy annyira megérintette a Bentley csodálatos sportlimuzinja, amit az ötvenes évek elején mutattak be, hiszen a Continental neve egyet jelentett a kényelmes, nagy sebességre képes cirkálóval. Az Autocar magazin akkoriban azt írta róla, hogy

„olyan fokú biztonságot, kényelmet és teljesítményt kínál, amely meghaladja a világ legtöbb autósának tapasztalatát, és talán még képzeletét is”.

A Continental S-Type változata a világ leggyorsabb autóinak élvonalába tartozott, ehhez új felfüggesztést és fékeket, valamint 4,9 literesre növelt hathengeres motort kapott. A Bentley által szállított alvázra akkoriban nem maga az autógyártó, hanem olyan neves karosszériaépítők készítették a stílusos felépítményeket, mint a H. J. Mulliner, a Park Ward, a James Young és a Hooper.

Helmut Newton egykori autója egyike annak a mindössze 26 példánynak, amire a H. J. Mulliner épített kétajtós karosszériát. Az autót eredetileg is a párizsi márkakereskedésben adták el, az Automobiles Peugeot cég tulajdonosa részére 1956-ban. A Bentley eredetileg ezüst és kék színben pompázott, bézs bőrkárpittal és a francia autókra jellemző sárga fényszórókkal.

Még Helmut Newton birtokában volt az autó, amikor megjelent az 1967-es La Collectionneuse (A férfigyűjtő) című filmben. A fotós a legkedvesebb barátjának, Éric Rohmernek, a francia new wave fontos rendezőjének adta kölcsön a forgatásra. Később a párizsi La Grande Cascade étterem előtt is lefotózták a Bentley-t a márka történetét bemutató 1983-as album borítójához.

Az évtizedek során becsületesen végezték a karbantartását, amiről számlák tömkelege tanúskodik, az egyik szerint a nyolcvanas években az Hermès szakemberei újították fel a kárpitozását. Most a Bonhams aukcióján lehetett licitálni Helmut Newton egykori Bentley-jére, amiért egy-másfélmillió euró közötti összeget vártak, de egyelőre nem találta meg új tulajdonosát.

Ez is érdekelhet:

Újra büszkén szárnyal a Bentley legendás orrdísze

Így lett a szárnyas B betű az angol limuzinok éke.

helmut newton | bonhams | Bentley | bentley continental | nagy sztori

FOLYTASD EZZEL

Egy jó tervhez is kellhet több perspektíva

Sulciová Silvia interjú

Skót nyár a ködös budapesti belvárosban – Ilyen a 2023-as év whiskyje

Rendeld meg a Roadster magazin 18. számát!

Megérkezett a tél, már ki lehet csomagolni a Roadster legújabb, sorrendben 18. lapszámát. Mit találunk benne? A Costa Smeralda fedélzetén kipróbáljuk, milyen az élet egy tengerjárón Barcelona és Nápoly között. Ellátogatunk a luxusipar nagyágyúival dolgozó Edinas Paper kőbányai műhelyébe, megmutatjuk, milyen finomságokkal lehet átvészelni a hideg hónapokat, és megismerkedünk a római Palazzo Talìával is, amelyet az olasz rendezőzseni, Luca Guadagnino álmodott meg. Aktuális számunkban is rengeteg izgalmas helyszín bukkan fel: ilyen a kanadai Yukon vidék, az Amalfi-part, a Côte d’Azur-on kipróbáltuk, milyen az új Audi S5. Északabbra is elkalandoztunk: a lapszám talán legszimpatikusabb szereplője az a négy norvég fiatal, akik egy elhagyatott halfeldolgozó üzemet alakították át a skandináv ország és talán Európa legcoolabb pontjává. Ezen kívül bemutatunk öt divatbrandet, akiket érdemes követni, megvizsgáljuk, milyen volt az elmúlt száz évben a lejtők divatja és még ezen kívül is rengeteg izgalmas témánk van, de itt megállunk.

Megnézem, mert érdekel!
“Útra keltünk és összegyűjtöttük a legkiemelkedőbb hazai szállásokat és vendéglátóhelyeket számotokra. Ezek a helyek garantáltan felejthetetlen élményeket kínálnak, legyen szó romantikus pihenésről a Balaton partján vagy egy kulináris felfedezőútról Budapesten.”
Izing Róbert Izing Róbert, főszerkesztő

Legfrissebb ajánlataink

Irány a Roadster Select
teljes adatbázisa
Iratkozz fel a hírlevelünkre!
Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom