Bejártuk a Bentley crewe-i gyárát, elmondjuk, milyen

A német tulajdonú üzemben angol klubhangulat uralkodik, és nem a gyártósor, hanem a woodshop a legérdekesebb rész.

A gyárlátogatás általában az a pont egy autóbemutatón, amit a legkevésbé élvezek, mivel a monoton lemezhajtogatást végző robotokkal nem lehet szóba elegyedni. Erre épp csak belépek a Bentley crewe-i gyárának előcsarnokába – pontosabban a woodshopba, de erről majd később –, és máris le vagyok nyűgözve. Nigel, túránk vezetője olyan tökéletes stílusban feszít bespoke öltönyében, mintha csak egy olasz szabóságot jött volna reklámozni.

Bár a Bentley 1998 óta a Volkswagen-csoport tagja, mégis olyan érzet alakul ki bennem, mintha egy családi vállalkozásba csöppentünk volna. Nigel nagyapja, a bátyja, de még a gyerekei is dolgoztak az angliai üzemben, ő harminckilenc éve kezdett a bőrkárpitokat előkészítő részlegen, végigjárta a szamárlétrát, és közben németül és spanyolul tanult. Ennek köszönheti, hogy ma a Bentley-túrára érkező vendégek kedvenc hostja. Most éppen japánul tanul, azt nem ígéri meg, hogy a magyar nyelv lesz a következő, pedig lehet, hogy szükség lenne rá, mert a budapesti Bentley-kereskedés már megnyitotta kapuit.

A Bentley crewe-i gyárának kacifántos a története, akár csak a márkáé. Először Rolls-Royce repülőgép-hajtóművek készültek itt még a második világháború előtt, aztán a Rolls és Bentley személyautók és motorok gyártásának ez lett a fő színtere. A kilencvenes évek végén történt meg az áttörés, amikor a VW és a BMW egyszerre akarta megszerezni a brit márkát.

A hosszú harc és pereskedés végén a Volkswagen-csoport kezébe került a Bentley márka és a gyár, és megkezdődhetett a termékfejlesztés, és elkészülhetett az új korszak sikermodellje, a 2003-as Continental GT. Ma átlagosan huszonhat Continental és Flying Spur, öt Mulsanne és harmincegy Bentayga készül nap mint nap, kézi összeszereléssel.

W12

A W12-es motor harminc ember munkájaként tizenhárom és fél óra alatt jön létre. Hetente egyszer egy véletlenszerűen kiválasztott erőforrást alapos tesztelésnek vetnek alá: nyolc órán át maximális fordulaton hajtják. Azt mondják, a gyár hibarátája két százalék, ami komoly büszkeség a német anyavállalaton belül.

És akkor jöjjön a woodshop, amit nyugodtan nevezhetünk legendásnak. A kézi összeszerelésű Bentleyk egyik ékköve a valódi fából készült beltér. Természetesen érkeznek különféle vásárlói igények, ahol a saját kertjük diófáit látnák legszívesebben leendő autóik belterében (arcuk másával a bőrkárpitban), de ezeket a kéréseket a mesterek ügyesen hárítják, mivel a fa díszítőelemek megmunkálása első lépésben a megfelelő alapanyag kiválasztásával kezdődik. Autótípustól függően húsz-harminc fapanelt állítanak elő, ami csak azonos gyökérzetből kerülhet az autóba. Ezzel tudják biztosítani, hogy mindenhol egyforma legyen a fa erezete, és az idő múlásával ugyanolyan szépséggel öregedjen.

Eddig a spanyol dió volt a legnépszerűbb alapanyag, de az új Continental GT-hez Hawaiiról szerzik be a fát (ha éppen nem gitárként vagy bútorként születik újjá). És azokról sem feledkeznek el, akik a százéves fáknál is patinásabb beltérre vágynak: nekik találta ki a marketingosztály a kőből készült belteret. A több ezer éves kőtömbből leheletvékony réteget képeznek, azt viszik fel a középkonzolra és műszerfal-környéki elemekre. Tehát nem kell attól félni, hogy a légzsák helyett fejbe kólint egy gránitdarab.

Tovább sétálva a gyárban is tartja magát az angol klubhangulat, ahol láthatóan mindenki jól érzi magát. Kellemes zene szól, a gyári munkások viccelődve, nevetgélve varrják a bőrkárpitot és hímezik az üléseket. A Mercedes üzemében még az alkatrészszállító kiskocsikat is automatizálták, a Bentleynél viszont a fejtámlakárpit belső oldalán lévő aláírás is bizonyítja, itt minden emberi erővel kerül tűpontosan a helyére.

És hogy mennyi idő alatt?

Egy bőrkormány hatszázhúsz öltéssel négy óra alatt készül el, egy fapanel hét óra (de ugye ebből nem csak egy van), és a W12-es motor további tíz és fél órányi munka után kerül az autóba. Ha a többi elemet is hozzávesszük, nagyjából száztíz óra alatt megvan egy Continental GT, ami azt jelenti, hogy a rendelést követően négy-öt hónap múlva már otthon is találjuk új Bentleynket, ennyi idő alatt pedig még egy Škodát sem tudnak legyártani.

Nem mellékesen a Bentley már Budapesten is nyitott szalont. Mondjuk, mit érdemes tudni róla!

nagy sztori | bentley continental | Bentley | autóbemutató | bentley continental gt | luxusautó

FOLYTASD EZZEL

Merész kampánnyal robban be a Reebok új kollekciója

A modern luxus nyomában a Range Roverrel

Rendeld meg a Roadster magazin 18. számát!

Megérkezett a tél, már ki lehet csomagolni a Roadster legújabb, sorrendben 18. lapszámát. Mit találunk benne? A Costa Smeralda fedélzetén kipróbáljuk, milyen az élet egy tengerjárón Barcelona és Nápoly között. Ellátogatunk a luxusipar nagyágyúival dolgozó Edinas Paper kőbányai műhelyébe, megmutatjuk, milyen finomságokkal lehet átvészelni a hideg hónapokat, és megismerkedünk a római Palazzo Talìával is, amelyet az olasz rendezőzseni, Luca Guadagnino álmodott meg. Aktuális számunkban is rengeteg izgalmas helyszín bukkan fel: ilyen a kanadai Yukon vidék, az Amalfi-part, a Côte d’Azur-on kipróbáltuk, milyen az új Audi S5. Északabbra is elkalandoztunk: a lapszám talán legszimpatikusabb szereplője az a négy norvég fiatal, akik egy elhagyatott halfeldolgozó üzemet alakították át a skandináv ország és talán Európa legcoolabb pontjává. Ezen kívül bemutatunk öt divatbrandet, akiket érdemes követni, megvizsgáljuk, milyen volt az elmúlt száz évben a lejtők divatja és még ezen kívül is rengeteg izgalmas témánk van, de itt megállunk.

Megnézem, mert érdekel!
“Útra keltünk és összegyűjtöttük a legkiemelkedőbb hazai szállásokat és vendéglátóhelyeket számotokra. Ezek a helyek garantáltan felejthetetlen élményeket kínálnak, legyen szó romantikus pihenésről a Balaton partján vagy egy kulináris felfedezőútról Budapesten.”
Izing Róbert Izing Róbert, főszerkesztő

Legfrissebb ajánlataink

Irány a Roadster Select
teljes adatbázisa