Amikor meglátunk az utcán egy Bentleyt, kicsit olyan, mintha egy régi nagy szerelmet élnénk újra. A figyelmünk vitorlájából egyből kifogja a szelet, összeszorul a torkunk, elkezdünk vágyakozni, csodálva nézzük azt a stílust, eleganciát, minőséget, amit képvisel. A történet 1919-ben indult egyetlen világos céllal: a Bentley a kategória legjobbja, egy jó és gyors autó akart lenni. Sikerült.
W. O. Bentley kilencévesen vette meg azt a használt biciklit, amit aztán darabjaira szedve felfedezte, hogyan is működik. A valódi szenvedélyt mégis a vonatok jelentették számára – 16 éves korában otthagyta az iskolát, és inkább elment tanoncnak a Great Northern Railwayhez. Öt évvel később, amikor a gyakorlati ideje lejárt, érdeklődése már a sínekről az aszfaltra terelődött. Egy Quadrant motorbiciklivel kezdett versenyezni, több aranyérmet is bezsebelve, közben pedig egyre inkább beleásta magát a motorok műszaki hátterébe, és teljesítményének finomításába.
1912-ben egyik bátyjával közösen céget alapítottak, és Doriot, Flandrin & Parant (DFP) márkájú, francia autókat kezdtek forgalmazni. Innen már csak néhány lépés hiányzott a világhírhez: W.O. Bentley a DFP-nél botlott bele egy alumínium papírnehezékbe, melynek könnyedsége azonnal beindította fejében a fogaskerekeket. Kísérletekbe fogott, hogy kiderítse, hogyan lehetne helyettesíteni ezzel az anyaggal az acél- vagy öntöttvas dugattyúkat anélkül, hogy az megolvadna. A kísérleteit hamarosan siker koronázta: az új dugattyúkat a DFP autókban tesztelte élesben először, és rögtön győzelmet is hoztak Brooklandsben.
A második világháború aztán hamarosan közbeszólt. Bentley a Királyi Haditengerészeti Repülőszolgálat kapitányaként a háború alatt felfedezését a levegőben is tesztelhette: az alumíniumdugattyúkat a vadászrepülőgépek motorjaiban alkalmazta, melyek sokkal erősebbnek és megbízhatóbbaknak bizonyultak a korábbi verzióknál. Így született meg az első Bentley forgódugattyús motor, a BR.1, ami a Sopwith Camelt a háború legsikeresebb brit vadászrepülőgépévé tette.
A háború után W.O-t a Brit Birodalom Rendjével tüntették ki, találmányáért pedig a Feltalálók Díjazásáért felelős Bizottság nyolcezer fonttal jutalmazta, ami egyben a lehetőséget is jelentette, hogy valóra váltsa régóta dédelgetett álmát, és megalapítsa a Bentley autógyárat.
Az első Bentley járgány már a vállalat alapításának évében, 1919-ben kigurult a londoni New Street Mewsra, és ezzel megszületett a legenda.
Innentől nem volt megállás: a folyamatos fejlesztéseknek és az egyre jobb motoroknak köszönhetően a Bentley már az 1920-as években öt Le Mans győzelemmel büszkélkedhetett, ráadásul hármat egyetlen versenyző, Woolf Bernato, azaz "Bentley Boy" zsebelt be.
Pedig a versenypályák először nem szerepeltek W.O. Bentley tervében: a Bentleyk elsősorban az útra születtek, így amikor a 24 órás Le Mans versennyel akarták összehozni a márkát, az alapító csak annyit mondott:
"szerintem ez az egész őrültség... Az autók nem úgy lettek tervezve, hogy bírják a huszonnégy órán át tartó erőfeszítést".
Frank Clement és John Duff negyedik helyezése azonban az 1923-as versenyen, és a leggyorsabb futamidő felállítása egy Bentley 3 literessel W.O. Bentleyt is meggyőzte, és innentől már semmi nem állhatott a versenyzés útjába. Hamarosan a Bentleyk uralták a futamot, öt győzelmet aratva a következő hét évben, és egy újabb diadalt jóval később, 2003-ban.
Walter Owen Bentley utolsó kreációja a legendás Bentley 8 literes volt, melyet azóta is mestermunkaként tartanak számon, és amelyből egyébként a New York-i tőzsde összeomlása miatt összesen száz példány született.
"Soha életemben nem találkoztam még olyan motorral, melynél egy ilyen csodálatos teljesítmény ilyen diszkrét csenddel párosul" – mondta róla W. Gordon Aston.
W.O. Bentley alapelvei halála után is meghatározták a vállalat működését. A Bentley autók rendkívüli sikerét azonban nem csak a vállalat alapítójának, és a gyár dolgozóinak köszönheti: az évtizedek során a híres Bentley-sofőrök is segítették a márka egyre magasabbra jutását az 1920-as évektől.
A vezetés és kihívások iránti szenvedélytől fűtött Bentley Srácok első generációját olyan versenyzők, kalandorok és aranyifjúk alkották, akik az 1920-as, 1930-as években szereztek hírnevet, és később a Bentley-sofőrök és -rajongók teljes generációját inspirálták. W.O. Bentley így nyilatkozott a vonzeröjükről:
"Az emberek szerették azt gondolni róluk, hogy drága Mayfair lakásokban laknak, pezsgőt isznak éjszakai klubokban, tőzsdéznek, és hétvégenként vadul köröznek a versenypálya körül. Sokuk esetében ez valóban nem is volt annyira pontatlan elképzelés."
És ugyan a tempót a Bentley Srácok diktálták, a Bentley Lányok sem elégedtek meg a hátsó üléssel. Mary Petre Bruce, Dorothy Paget és Diana Barnato utánozhatatlan Bentley stílusa mind kiemelkedő szerepet játszottak a Bentley-legenda megalkotásában.
Ez is érdekelhet:
(Fotók: Bentley)
W.O. Bentley | verseny | luxusautó | sportautó | le mans-i 24 órás
Ezzel a tíz fantasztikus dizájntárggyal a legmenőbb hellyé teheted az otthonod
10+1 ikonikus és gyönyörű lámpa, ami garantáltan feldobja az otthonod
Beköszöntött a tél, és vele együtt megérkezett a Roadster magazin legfrissebb, 14. száma. Mit találunk benne? Kajakkal bejárjuk Grönland izgalmas és lenyűgöző helyeit, találkozunk a világ egyik leghíresebb párterapeutájával, Esther Perellel, és a Netflix által világhírűvé vált dél-koreai séffel, Jeong Kwannal, motorral részt veszünk a Balkan Rallyn, és beszélgetünk Kelecsényi Milán férfiruha-készítővel is. A Dél-afrikai Köztársaságban teszteljük, milyen az új AUDI Q8, és elbeszélgetünk a zoknik Rolls Royce-át gyártó Iszató Nisigucsival is. Elmegyünk egészen Kenyáig, hogy elefántokat nézzünk, az Őrségben kipróbáljuk, milyen a régió legújabb kabinháza, a Kástu, bemutatjuk a Déryné Kenyeret, a város új pékségét, teszteltjük az új elektromos KIÁt, ezen kívül pedig találkozunk még Berki Blanka topmodellel, Áron Eszter divattervezővel és sokan másokkal. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!