Bhután buja szubtrópusi erdőivel, hegyeivel és folyóival a hátterében épül meg az új Gelephu Nemzetközi Repülőtér, ami egyszerre lesz nagyon modern és tradicionális – állítja a tervező Bjarke Ingels Group. Az biztos, hogy nagyon más lesz, mint amit a repterektől megszoktunk.
„Innováció és bhutáni kézműves hagyományok ötvözete” – így jellemzi a BIG az ország leendő új repülőterét, a Gelephut, amelyet a dán tervező a NACO-val (Netherlands Airport Consultants) közösen fejleszt.
Kívülről az épület jellegzetes, rombuszokból álló szerkezete tűnik fel elsőre, közelebbről pedig a helyi művészek festett fafaragásaiból álló díszítés, amelyet a a bhutáni építészet faoszlopai, a „Kachen” ihlettek . A fát helyből, fenntartható forrásból szerzik be, a szerkezetet pedig bővíthetőre tervezik.
„A reptéren érnek az első és az utolsó benyomások egy-egy felkeresett helyről – magyarázza a BIG –, a Gelephu esetében az ország és a Mindfulness City természetét és kultúráját igyekeztünk megjeleníteni. A felföldet borító erdőket idéző
trópusi fák szabadon burjánozhatnak az érkezési csarnoktól a repülőtéren keresztül egészen a kifutópályáig, miközben árnyékot adnak az utazóknak.”
A stratégiai pozícióban, a bhutáni-indiai határon, és a Paitha folyó közelében lévő repülőtér területe 68 ezer m², és várhatóan 2040-re évi 1,3 millió utast fog kiszolgálni, 2065-re pedig 5,5 milliót, ezért tervezték tehát bővíthetőre. A repülőtér kulcsfontosságú az ország hosszú távú fejlesztési koncepciójában is.
Szimbolikusan nem nehéz meglátni a Himalája-idézetet az épületen, míg a díszítések hagyományos kézműves faragással és színezéssel készülnek majd.
Három sárkány – Bhután múltja, jelene és jövője – a vezérmotívum.
A végeredmény egyszerre hagyományos és avantgárd, gyökerekből táplálkozó és előremutató. Bjarke Ingels, a BIG alapítója azt mondja, rá személyesen is hatott Bhután, aminek „ékes bizonyítéka a helyi kézművesség és színvilág szokatlan ölelése.”
A Gelephu Nemzetközi Repülőteret az idei Velencei Építészeti Biennálén is bemutatják, májusról szeptermberig, míg maga a reptér várhatóan 2029-ben nyílik majd meg.
Bhután célja a modern buddhizmus első számú úti céljává válni, amit többek között egy vadonatúj „mindfulness megaváros” építésével igyekszik elérni – igaz, pár éve annyira megemelte az idegenforgalmi adót, hogy jelentősen visszaesett a turisták száma.
Addig is, amíg Bhután új repterét át nem adják, maradjunk Európában, és nézzük meg, mennyiből tudunk túlélni az itteni légi kikötőkben.
(Forrás: BIG, ArchDaily, renderek: BIG)
utazás | ázsia | BIG | reptér | bhután | turizmus
Merész kampánnyal robban be a Reebok új kollekciója
A modern luxus nyomában a Range Roverrel

Megérkezett a tél, már ki lehet csomagolni a Roadster legújabb, sorrendben 18. lapszámát. Mit találunk benne? A Costa Smeralda fedélzetén kipróbáljuk, milyen az élet egy tengerjárón Barcelona és Nápoly között. Ellátogatunk a luxusipar nagyágyúival dolgozó Edinas Paper kőbányai műhelyébe, megmutatjuk, milyen finomságokkal lehet átvészelni a hideg hónapokat, és megismerkedünk a római Palazzo Talìával is, amelyet az olasz rendezőzseni, Luca Guadagnino álmodott meg. Aktuális számunkban is rengeteg izgalmas helyszín bukkan fel: ilyen a kanadai Yukon vidék, az Amalfi-part, a Côte d’Azur-on kipróbáltuk, milyen az új Audi S5. Északabbra is elkalandoztunk: a lapszám talán legszimpatikusabb szereplője az a négy norvég fiatal, akik egy elhagyatott halfeldolgozó üzemet alakították át a skandináv ország és talán Európa legcoolabb pontjává. Ezen kívül bemutatunk öt divatbrandet, akiket érdemes követni, megvizsgáljuk, milyen volt az elmúlt száz évben a lejtők divatja és még ezen kívül is rengeteg izgalmas témánk van, de itt megállunk.
Megnézem, mert érdekel!