Az elmúlt évek „keyboard-design” csodáit végignézve az az érzésünk, hogy a billentyűzet olyan, mint egy Rorschach-teszt: bármilyen elvont, tudatalatti vágyunkat kifejezheti. Van, amelyiből lehetetlen kilépni, a másikból csak kilépni lehet, de olyan is akad, amit a munka befejeztével a sarokba állíthatunk, akár egy horgászbotot. Mutatjuk a közelmúlt billentyűzet-őrületét.
Elkészült a Különválás (Severance) című sorozat valós, működő változata, az Atomic Keyboard, amelyen egyáltalán nincs Escape billentyű. Pontosabban: 73 billentyű van rajta, de nincs köztük sem Escape, sem Option, sem Control.
Az Apple TV-n futó office sci-fi, szociohorror sorozatban a fiktív Lumon Industries (LI) cég dolgozói vállalják, hogy chipet ültetnek a fejükbe, amivel szó szerint szétválasztják a munkát és a magánéletet.
Vagyis amikor bemennek az irodába, semmit sem tudnak a külvilágról, majd a munkaidő végeztével a chip átkapcsol, és onnantól semmit nem tudnak a munkájukról.
Elvileg logikus: a magánéleti zűrök nem vonják el a figyelmet a munkáról, otthon pedig eszedbe sem jut a munkán rágódni, biztosítva ezzel a minőségi pihenést – csakhogy ez a szélsőséges változat már a sorozatban sem működik.
Munka és magánélet szétválasztásáról itt írtunk bővebben, most viszont maradjunk a billentyűzetnél, amiről így már érthető, miért nincs rajta Escape gomb.
A sötétkék-törtfehér színek is a munka-magánélet kontrasztot fejezik ki. A sorozatban lévő klaviatúra az 1970-es -80-as évek fordulóján gyártott Data General Dasher terminálbillentyűzeteket, és annak szokatlan billentyűkiosztását, masszív felépítését idézi, ezért is hívják MDR Dashernek.
Az Atomic Keyboard tehát az újraalkotás újraalkotása.
A megvalósult Severance billentyűzeten egyedi tervezésű billentyűsapkák vannak, USB-C kábellel csatlakoztatható, így windowsos, macOS-es és linuxos rendszerekkel is kompatibilis – írja róla a Designboom. A limitált példányszámban készülő Atomic Keyboard megvásárlására itt lehet előzetesen regisztrálni.
Csupa-csupa Escape
Igen ám, de nemcsak ez a sorozat reflektál a világunkra, hanem sok-sok dizájner és művész is – köztük a belga William Fort, aki The Resignation néven tervezett billentyűzetet, amely „a digitális függőségeinkről, és az azoktól való megszabadulás vágyáról” gondolkoztat el. Ez éppen ellentéte az Atomic Keyboardnak, amennyiben kizárólag ESC billentyűk találhatók rajta.
A belga művész átprogramozta a teljes áramköri lapot, így ténylegesen minden billentyű kilépő funkcióval szolgál.
A teljesen alumínium TKL (tenkeyless, azaz numerikus részt nélkülöző) billentyűzet ezzel a hagyományos kétirányú kommunikáció eszközéből a digitális detox szimbólumává avanzsált, illetve egy teljesen hétköznapi tárgy segítségével gondolkodtat el a digitális függőségeinkről, és az azoktól való megszabadulás vágyáról.
Okosteló kagylóhéjban
Merőben más pályán mozog Justin Mitchell, aki csinos, hordozható kagylóhéj alakú kiterjesztést tervezett iPhone-okhoz és a Samsung Galaxy S sorozathoz, hogy laptopokká alakíthassa azokat. Az AmberDeck-hez Bluetooth-on keresztül csatlakoztathatóak az eszközök, utána pedig máris lehet gépelni rajta.
Justin Mitchell út közben is szeretett volna gépelni egyetlen eszközt használva, így lényegében a saját régi igényét valósította meg, majd tette hozzáférhetővé mások számára.
Az AmberDeck egy kis táskában is elfér, és ugyanúgy kihajtható, akár egy laptop képernyője. A billentyűzet klasszikus kiosztást követ, hogy minél kézenfekvőbb legyen a használata.
Egy vonalban a szíved meg az agyad – meg a billentyűid
Hasonló fizikai kiterjesztést más is tervezett okostelefonok számára, de rugaszkodjunk is el gyorsan a praktikum világától, és térjük vissza oda, ahol szabadon szárnyal a tervezői fantázia! Mint a Google Japan „botbillentyűzeténél”, ahol egyetlen sorba rendezték egy normális klaviatúra gombjait.
Az eszelős eszköz 165 centi hosszú, cserébe mindössze 6,4 centi széles, így a tervezői szerint még a szertelenül burjánzó dokumentumok mellett is szépen elfér az asztalon.
Eredetileg egy 240 centis prototípust terveztek, de nem akarták, hogy az eszköz használhatatlan legyen.
Ebből lett hát a felhasználóbarát változat, amit a nap végén egyszerűen a sarokba állíthatunk, mint egy horgászbotot. Sőt az alkotók szerint a rovaroktól hemzsegő területen élők a billentyűzet egyik végére hálót rögzíthetnek, rovarfogóvá alakítva azt – de a fenti videó végén számos elképesztő felhasználási módot javasolnak hozzá.
A Designboom tréfásan készített egy görgethető változatot a Gboard gondos feltérképezéséhez. (Számunkra ez a Paradigma Ariadné „Százosztatú ház” tervét idézi, amelynek alaprajzát hasonlóan lehetett görgetni hosszasan lefelé.)
?
A 2022-es Gboardot aztán ugyanaz a csapat ápdételte, ebből lett egy kétoldalas, csavart billentyűzet, mert bár az elődjével is gépelhettek egyszerre többen, na de nem egymással szemben! Roppant körülményes leírni a billentyűzetet, aminek nincs eleje és hátulja, ezért inkább mutatjuk:
Duplán meghökkentő, hogy miért éppen Japánban jutott eszébe valakiknek adventi koszorúnak használni egy billentyűzetet, de ahhoz képest kismiska ez, hogy állítólag még dimenziókapukat is képes megnyitni.
Hiába, egy Möbius-szalag billentyűzettel végtelenek a lehetőségek.
Még angol szójáték is jutott a bemutató videóba („eddig bosszantott, amikor véletlenül megfordítottam a billentyűzetet, és a hátán kezdtem gépelni, de ez az új tökéletes a back-end fejlesztéshez”), továbbá látványosan világít is a készülék. A tervezők fantáziáján biztosan nem múlik semmi.
Emók mindenhová
Készült kontrollernek „áthajtogatható”, szó szerint kézre álló egykezes, és táskába könnyen elcsomagolható billentyűzet is, továbbá valóban szép, fából gyártott klaviatúra. De érdemes lehet megismerni a mára kissé feledésbe merült, tíz évvel ezelőtti emoji billentyűzetet is, amihez saját szoftvert készített a Disk Cactus.
Telepítés után a Shift, Control, Option kombináció csalogatta elő az emojikat, a szimbólumok rajongóinak legnagyobb örömére. Összesen több mint 150 jelet lehetett így azonnal, könnyedén használni.
A fenti gyűjtés koránt sem teljes, azt mindenesetre jól mutatja, hogy mindennapos munkaeszközeink, a laptopok mennyire az életünk részévé váltak – pontosan azért, mert viccelődünk velük, és mindenféle funkciókat találunk ki hozzájuk, vagyis a viszonyulásunk már távolról sem merőben funkcionális.
(Források: Deisgnboom, Dezeen, Google Japan, fotók: x.com/atomickeyboard, William Fort, Justin Mitchell)
nagy sztori | dizájn | billentyűzet | atomic keyboard | escape
Hét dolog, amit ki kell próbálnod a legszebb horvát nemzeti parkban
Nagyvárosi kalandor a Volvótól

Hawaiitól Tanzániáig, az egyik legjobb magyar sommeliertől a belga csúcsdizájnerig, az új Rolls-Royce-tól Horvátország titkos gyöngyszemeiig, a Roadster magazin új lapszáma ismét a világ izgalmas, kreatív és hedonistán lüktető ŕétegeibe viszi el olvasóit. Elmegyünk a bécsi három Michelin-csillagos Amadorba, ahol találkozunk Bencze Ádám sommeiler-vel, beszélgetünk Havancsák Terézzel, aki a közelmúltban kezdett el dolgozni az amerikai outerwear brand AETHERnél, Portugáliában kipróbáljuk, milyen a tengerparton száguldozni az új Ferrarival – egész kellemes –, a kortárs irodalom kedvelőinek pedig egy olyan Roadsternek írt Parti Nagy Lajos írással jelentkezünk, ami szerintünk a legjobbjai közé tartozik. Az aktuális számban lesz egy 20 oldalas mellékletünk is, amelynek főszereplője a még mindig rengeteg újdonságot rejtő Horvátország. Ezen kívül is sok színes történetünk van még, úgyhogy ezúttal is érdemes elmerülni a Roadster gazdag és kalandokkal teli világában!
Megnézem, mert érdekel!