A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) legújabb kutatása szerint soha nem volt még ilyen biztonságos a repülés Európában.
A globális légi közlekedésről szóló 2023. évi jelentés adatai azt mutatják, hogy csak Európában az "összes baleset" aránya a 2022. évi 0,98 baleset/millió repülésről 2023-ban 0,48 baleset/millió repülésre javult. Ez a statisztika pedig jelentősen jobb, mint a kontinens öt éves átlaga, amely szerint 0,77 baleset jut egymillió repülésre.
Európában 2018 óta egészen pontosan nulla a halálos kimenetellel járó légi szerencsétlenségek kockázata. Érdekes módon a regisztrált esetek legnagyobb hányada a futóművek összeomlása miatt következett be, ami akkor fordul elő, ha a repülőgép mechanikája nem megfelelően működik.
Az AITA szerint a légi közlekedés világszerte továbbra is látványos előrelépéseket tesz a biztonság érdekében, Európa pedig az egyik legbiztonságosabb régió.
Valójában a legtöbb területen javult a légibalesetek aránya 2022-hez képest – Észak-Amerika és az ázsiai és csendes-óceáni térség kivételével. Tavaly Ázsia és a csendes-óceáni térségben, egészen pontosan Nepálban történt súlyos légikatasztrófa, ami 72 halálos áldozatot követelt. Észak-Amerikában nem jegyeztek fel ilyen jellegű légi szerencsétlenséget, de az "összes baleset" aránya a 2022. évi 0,53/millióról 1,14-re emelkedett.
2023-ban mintegy 37 millió alkalommal emelkedett az égbe – sugárhajtású és turbólégcsavaros – légi jármű, ami 17 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest.
A globális ágazatot tekintve az összes baleset aránya 0,80/millió volt – ez azt jelenti, hogy 1,26 millió repülésre jutott egy baleset. Ez nem csak javulás a 2022-es 1,30-hoz képest, hanem az elmúlt több mint egy évtized legjobb mutatója. Statisztikailag tehát egy embernek 103 239 évig kellene minden nap repülővel utaznia ahhoz, hogy halálos kimenetelű légibalesetet szenvedjen.
Mindannyian ismerjük a repülésre érvényes nyilvánvaló normákat, azaz például ne dohányozzunk a fedélzeten, ne rúgjunk be és ne viselkedjünk gorombán. Jess Bohorquez utazási szakértő szerint azonban vannak még bizonyos etikettszabályok, amelyeket mindenkinek be kellene tartania.
(Forrás: EuroNews, fotók: Getty Images)
biztonság | repülés | adatok | esély | baleset
A kiberbiztonság téged is érint! Mit is jelent valójában?
Így élheted meg az ünnepi hangolódást egy csodás kastély birtokán itt, a szomszédunkban
Megérkezett a tél, már ki lehet csomagolni a Roadster legújabb, sorrendben 18. lapszámát. Mit találunk benne? A Costa Smeralda fedélzetén kipróbáljuk, milyen az élet egy tengerjárón Barcelona és Nápoly között. Ellátogatunk a luxusipar nagyágyúival dolgozó Edinas Paper kőbányai műhelyébe, megmutatjuk, milyen finomságokkal lehet átvészelni a hideg hónapokat, és megismerkedünk a római Palazzo Talìával is, amelyet az olasz rendezőzseni, Luca Guadagnino álmodott meg. Aktuális számunkban is rengeteg izgalmas helyszín bukkan fel: ilyen a kanadai Yukon vidék, az Amalfi-part, a Côte d’Azur-on kipróbáltuk, milyen az új Audi S5. Északabbra is elkalandoztunk: a lapszám talán legszimpatikusabb szereplője az a négy norvég fiatal, akik egy elhagyatott halfeldolgozó üzemet alakították át a skandináv ország és talán Európa legcoolabb pontjává. Ezen kívül bemutatunk öt divatbrandet, akiket érdemes követni, megvizsgáljuk, milyen volt az elmúlt száz évben a lejtők divatja és még ezen kívül is rengeteg izgalmas témánk van, de itt megállunk.
Megnézem, mert érdekel!