Close
Igazi művészet, amit ezzel a gyönyörű autóval tettek a BMW-nél

Igazi művészet, amit ezzel a gyönyörű autóval tettek a BMW-nél

A műalkotásnak készült 3.0 CSL elbűvölte a világot, és útjára indította a BMW Art Car sorozatát, negyvenöt évvel később pedig elkészült a művésznek szánt példány, ami legalább olyan lenyűgöző lett, mint az eredeti.

A hetvenes évek közepén fonódott össze a BMW története a művészetekkel. Alexander Calder amerikai képzőművész, kinetikus szobrász alkotása indította útjára, akinek a munkássága jelentősen hozzájárult ahhoz, hogy a mozgás a képzőművészetben is megtestesüljön. Calder nevéhez fűződnek az első drótszobrok, és a szél hatására mozgásba lendülő légmobilok is.

Alexander Calder és Hervé Poulain, a BMW Art Car sorozatának elindítói
Calder az elkészült alkotásával, háttérben a jellegzetes művei
Hervé Poulain, a BMW Art Car keresztapja

1973-ban egy dallasi légitársaság megbízásából Calder egy Douglas DC–8–62 típusú utasszállító repülőgépet is lefestett. Hervé Poulain autóversenyző vetette fel neki, amikor meglátogatta a művészt a franciaországi stúdiójában, hogy

ezt az ötletet az autók világába is át lehetne ültetni.

A BMW-vel együtt megbízták, hogy fessen ki egy 3.0 CSL-t, és a Batmobile néven ismert versenyautóval rajthoz is álltak a 24 órás Le Mans-i futamon 1975-ben.

Calder egyik utolsó alkotása volt a BMW, amit később New Yorkban állítottak ki,

és a BMW Art Car sorozatát indította útjára, ennek keretében olyan neves művészek festettek ki versenyautókat, mint Andy Warhol, Frank Stella, Roy Lichtenstein, David Hockney és Jeff Koons. A BMW támogatásával a mai napig készülnek műalkotások négy keréken, most pedig a művész példányával készültek el az eredeti 3.0 CSL-ből.

A BMW-nél kiemelték, hogy nem másolatról van szó, hanem arról a példányról, amire Calder mindig is jogosult volt,

de végül sosem vált valóra. Mivel az eredeti alkotás is kiváló állapotnak örvend, a művész hagyatékát kezelő alapítvány pedig világszerte kölcsönadja kiállításokra az autót, most már kétszer akkora esélyünk lesz élőben megpillantani.

A 3.0 CSL nemcsak műalkotásként, hanem versenyautóként is legendává vált,

ráadásul idén ünnepli az ötvenedik születésnapját. A könnyített sportkupét 1971-ben mutatták be a 3.0 CSi továbbfejlesztett változataként, a BMW Motorsport jellegzetes színeiben 1973-tól hódította meg a versenypályákat, hatszor nyerte meg a túraautó Európa-bajnokságot.

Stílusos sportkupék

A 3.0 CS-ből nemcsak műalkotást lehet építeni, hanem igazán egyedi, stílusos túrakocsit is, amire Robert Downey Jr. saját autója a bizonyíték, míg a típus utódjával, a 635 CSi-vel járt többek között Sir Sean Connery is. A BMW többi Art Carját ebben a cikkünkben mutattuk be.

FOLYTASD EZZEL
A luxus alternatíváját villantja fel a megújult Rolls-Royce Phantom
Három új Ferrari, amit csak egyetlen példányban gyártanak
Rendeld meg a Roadster magazin 7. számát!
Friss lapszámunkban ismét megnövelt terjedelemben, 220 oldalon a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet. Felsorolni is nehéz, mennyi izgalmas történetet meséltünk el az új számban, de ha szeretnél többet tudni, akkor kattints ide az alábbi linkre! Megnézem, mert érdekel!
Close
HELLO, EZ ITT A
ROADSTER
Kövess minket a Facebookon!
Történetek, amiket nem fogsz elfelejteni!

Iratkozz fel a hírlevelünkre!

Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom