A műalkotásnak készült 3.0 CSL elbűvölte a világot, és útjára indította a BMW Art Car sorozatát, negyvenöt évvel később pedig elkészült a művésznek szánt példány, ami legalább olyan lenyűgöző lett, mint az eredeti.
A hetvenes évek közepén fonódott össze a BMW története a művészetekkel. Alexander Calder amerikai képzőművész, kinetikus szobrász alkotása indította útjára, akinek a munkássága jelentősen hozzájárult ahhoz, hogy a mozgás a képzőművészetben is megtestesüljön. Calder nevéhez fűződnek az első drótszobrok, és a szél hatására mozgásba lendülő légmobilok is.
1973-ban egy dallasi légitársaság megbízásából Calder egy Douglas DC–8–62 típusú utasszállító repülőgépet is lefestett. Hervé Poulain autóversenyző vetette fel neki, amikor meglátogatta a művészt a franciaországi stúdiójában, hogy
ezt az ötletet az autók világába is át lehetne ültetni.
A BMW-vel együtt megbízták, hogy fessen ki egy 3.0 CSL-t, és a Batmobile néven ismert versenyautóval rajthoz is álltak a 24 órás Le Mans-i futamon 1975-ben.
Calder egyik utolsó alkotása volt a BMW, amit később New Yorkban állítottak ki,
és a BMW Art Car sorozatát indította útjára, ennek keretében olyan neves művészek festettek ki versenyautókat, mint Andy Warhol, Frank Stella, Roy Lichtenstein, David Hockney és Jeff Koons. A BMW támogatásával a mai napig készülnek műalkotások négy keréken, most pedig a művész példányával készültek el az eredeti 3.0 CSL-ből.
A BMW-nél kiemelték, hogy nem másolatról van szó, hanem arról a példányról, amire Calder mindig is jogosult volt,
de végül sosem vált valóra. Mivel az eredeti alkotás is kiváló állapotnak örvend, a művész hagyatékát kezelő alapítvány pedig világszerte kölcsönadja kiállításokra az autót, most már kétszer akkora esélyünk lesz élőben megpillantani.
A 3.0 CSL nemcsak műalkotásként, hanem versenyautóként is legendává vált,
ráadásul idén ünnepli az ötvenedik születésnapját. A könnyített sportkupét 1971-ben mutatták be a 3.0 CSi továbbfejlesztett változataként, a BMW Motorsport jellegzetes színeiben 1973-tól hódította meg a versenypályákat, hatszor nyerte meg a túraautó Európa-bajnokságot.
Stílusos sportkupék
A 3.0 CS-ből nemcsak műalkotást lehet építeni, hanem igazán egyedi, stílusos túrakocsit is, amire Robert Downey Jr. saját autója a bizonyíték, míg a típus utódjával, a 635 CSi-vel járt többek között Sir Sean Connery is. A BMW többi Art Carját ebben a cikkünkben mutattuk be.
Alexander Calder | BMW 3.0 CSL | műalkotás | art car | nagy sztori | bmw
Egy jó tervhez is kellhet több perspektíva
–
Sulciová Silvia interjú
Skót nyár a ködös budapesti belvárosban – Ilyen a 2023-as év whiskyje
Megérkezett a tél, már ki lehet csomagolni a Roadster legújabb, sorrendben 18. lapszámát. Mit találunk benne? A Costa Smeralda fedélzetén kipróbáljuk, milyen az élet egy tengerjárón Barcelona és Nápoly között. Ellátogatunk a luxusipar nagyágyúival dolgozó Edinas Paper kőbányai műhelyébe, megmutatjuk, milyen finomságokkal lehet átvészelni a hideg hónapokat, és megismerkedünk a római Palazzo Talìával is, amelyet az olasz rendezőzseni, Luca Guadagnino álmodott meg. Aktuális számunkban is rengeteg izgalmas helyszín bukkan fel: ilyen a kanadai Yukon vidék, az Amalfi-part, a Côte d’Azur-on kipróbáltuk, milyen az új Audi S5. Északabbra is elkalandoztunk: a lapszám talán legszimpatikusabb szereplője az a négy norvég fiatal, akik egy elhagyatott halfeldolgozó üzemet alakították át a skandináv ország és talán Európa legcoolabb pontjává. Ezen kívül bemutatunk öt divatbrandet, akiket érdemes követni, megvizsgáljuk, milyen volt az elmúlt száz évben a lejtők divatja és még ezen kívül is rengeteg izgalmas témánk van, de itt megállunk.
Megnézem, mert érdekel!