Tizenegy másodperc alatt kétszázra, kocsival, családdal – BMW M5-teszt

Most komolyan: minek hatszáz lóerő egy rendszámos üzleti-családi szedánba?

Ennyivel dinamikus haladásra bírhatnánk négy kompaktot, hat kisautót, két bivaly kupét, vagy kényelmesen elszállíthatnánk másfél csuklós busznyi embert. Erre bezárják egyetlen 5-ös BMW motorházteteje alá.

1984 óta létezik M5-ös BMW, a maga idejében mindegyik felsőfok volt, sőt, már az első változata is büszkén birtokolhatta a világ leggyorsabb limuzinja címet, a 600 lóerő viszont még így is durva, ahogyan a 750 Nm nyomaték is. Mert persze lehet ilyen teljesítményű motort építeni, lehet mögé tenni egy autót, ám abból még nem lesz automatikusan használható és élvezetes jármű, legfeljebb egy életveszélyes szörny.

Ezzel szerencsére a BMW is tisztában van, annyira, hogy most először úgy érezték, a hátsókerék-meghajtás nem lesz elég: ez az első összkerekes M5-ös, ezzel valószínűleg autóversenyzős érzelmű, de legfeljebb úrvezetői képességű emberek és utasaik életét mentve meg. Akinek pedig az adottságai is megvannak, és mondjuk egy versenypálya használatának lehetősége is, autózhat kedvére kizárólag hátsókerék-meghajtással – ennél tökéletesebb elméletben sem lehetne a képlet.

Ezt a kettősséget hordozza az egész autó, de olyan harmóniában, amit még képzavarral is nehéz kifejezni. Régóta az ember a legproblémásabb, legkiszámíthatatlanabb, legügyetlenebb, legtöbbet hibázó egysége az úton közlekedő autóknak, az M5-ös viszont tényleg a homo sapiens biológiai korlátait feszegeti: egy telitalpas gázadásnál érezni, ahogy a belső szervek a hátunk felé közelítenek, másodpercek kellenek, hogy az öt liter vérből elegendő mennyiség áramolhasson vissza az agyunkba és a menetirány szerinti elülső testfelünkbe. Klottgatya úgyse illik a BMW stílusához, de ha nem a divat, hanem a praktikum az első, akkor a vadászgép- vagy műrepülő-pilótákéhoz hasonló anti-G kezeslábas az ideális viselet – nyugodtan fel lehetne a venni a BMW Lifestyle kollekcióba, jól nézne ki néhány diszkrét BMW- és M-logóval.

A kettősséget pedig az okozza, hogy ez a 4,4 literes, V8-as biturbó benzinmotorral szerelt high-tech dög közben kellemes mindennapi autó is. Gyakorlatilag alapjáraton elegendő a nyomatéka, ez nem meglepő, az viszont igen, hogy nem szenved, mint egy versenyautó, ha a safety car mögé szorítja a szabály, és valamilyen megmagyarázhatatlan módon eléri azt, hogy a vezetője se kétszázas vérnyomással várja, hogy zöldre váltson a lámpa, hanem úgy viselkedjen, mint egy normális ember egy normális kocsiban.

Pedig ez a kocsi a legkevésbé sem normális. 3,4 másodperc alatt gyorsul 100-ra, és nem kell másik nyolc, hogy már 200-zal menjen.

Durva adatok, még durvább érzés, de mégsem ijesztő. Az M5-ösből egy átlagos tudású vezető is rengeteget tud kihozni – vagy inkább az M5-ös képes még arra is, hogy egy átlagos vezetővel a kormányánál is ennyit megmutasson a tudásából. Ez nem a döbbenetes gyorsulásnál jön ki igazán – ahhoz csak egy jobb láb kell, a V8-as és a nyolcfokozatú automata gondoskodik mindenről –, hanem azon, ahogy viselkedik, ahogy tartja az utat, ahogy minden olyan egyszerűnek és magától értetődőnek tűnik benne, hiába súroljuk vele a fizika és a képzelet határait is.

Nem egy jó beállítás van, hanem rengeteg, a felfüggesztéstől a gázreakcióig szinte minden paraméterezhető, a számunkra és a körülményeknek megfelelő pedig a kormányon lévő M1 vagy M2 gombra menthető, és hiába lehet ennyi mindent állítani, a rendszer egyszerűbb, mint néhány – az M5-öshöz képest – tucatautóban megtalálni a belső keringetés módját.

Az aktuális 5-ös BMW igazán jó kocsi, még akkor is, vagy azért is, mert méretében és szolgáltatásában is karcolja a 7-es szintjét. Az M5-ös viszont másik dimenzió. A külső módosításai – szélesített sárvédők, nagyobb légbeömlők, hátsó diffúzor, négy kipufogóvég, szénszál erősítésű műanyag tető – diszkrétek, a belső ízlésesen sportosított, ez az autó viszont nem a villantásról szól, hanem a magas szintű versenytechnika és egy prémiumautó tökéletes összehangolásáról. Úgy, hogy ha akarjuk, versenyautóként, ha akarjuk, családi-üzleti autóként használhatjuk, és egyik felhasználási módnál sem kell kompromisszumokat kötnünk. Elképesztő – ahogyan egy padlógáz vele.

Ez is érdekelhet:

Über-Fünfer – BMW M5-történelem a cápától az összkerekesig

Adta magát, hogyha van a BMW-nek egy felső-középkategóriás limuzinja, az 5-ös sorozat, és egy gyári tuningcégként is értelmezhető részlege, akkor abból könnyen kijöhet valami nagyon jó. Kijött.


(Fotó: BMW)

teszt | 4x4 | bmw 5-ös sorozat | nagy sztori | sportautó

FOLYTASD EZZEL

Ezzel a tíz fantasztikus dizájntárggyal a legmenőbb hellyé teheted az otthonod

10+1 ikonikus és gyönyörű lámpa, ami garantáltan feldobja az otthonod

Rendeld meg a Roadster magazin 14. számát!

Beköszöntött a tél, és vele együtt megérkezett a Roadster magazin legfrissebb, 14. száma. Mit találunk benne? Kajakkal bejárjuk Grönland izgalmas és lenyűgöző helyeit, találkozunk a világ egyik leghíresebb párterapeutájával, Esther Perellel, és a Netflix által világhírűvé vált dél-koreai séffel, Jeong Kwannal, motorral részt veszünk a Balkan Rallyn, és beszélgetünk Kelecsényi Milán férfiruha-készítővel is. A Dél-afrikai Köztársaságban teszteljük, milyen az új AUDI Q8, és elbeszélgetünk a zoknik Rolls Royce-át gyártó Iszató Nisigucsival is. Elmegyünk egészen Kenyáig, hogy elefántokat nézzünk, az Őrségben kipróbáljuk, milyen a régió legújabb kabinháza, a Kástu, bemutatjuk a Déryné Kenyeret, a város új pékségét, teszteltjük az új elektromos KIÁt, ezen kívül pedig találkozunk még Berki Blanka topmodellel, Áron Eszter divattervezővel és sokan másokkal. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.

Megnézem, mert érdekel!
Iratkozz fel a hírlevelünkre!
Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom