Manhattan ma többek között a felhőkarcolóiról híres, egy olasz városnak pedig annyi magas tornya volt, hogy nyugodtan kikiálthatnánk a középkori New Yorknak.
A történészek szerint Bolognában a tizenkettedik-tizenharmadi században mintegy száznyolcvan torony állt. Közülük az egyik legmagasabb, amely majdnem száz méteres, még ma is áll.
De mégis miért volt szükség ennyi toronyra? Valószínűleg ezek az építmények a város leggazdagabb családainak védelmét szolgálták az invesztitúraharc idején, amikor az egyház és az állam harcban bonyolódott egymással az egyházi vezetők beiktatásának (az invesztitúrának) jogáért.
Tornyok helyezkedtek el ugyanakkor a városfalon is, amelynek helyén még mindig található néhány erődített kapu.
Az olyan rendkívül magas tornyok építése, mint amilyenek ezek voltak, korántsem volt könnyű vagy egyszerű feladat. Egy tipikus középkori bolognai torony felépítéséhez körülbelül három és tíz év közötti munkára és rengeteg jobbágyra volt szükség. A tornyoknak, amelyeket ebben az elképesztően érdekes, de legalább ennyire homályba vesző korszakban építettek, négyzet alakú alaprajzuk volt, alapjaikat pedig öt-tíz méter mélyre ásták, földbe vert rudakkal erősítettek meg, és kaviccsal valamint mésszel borították.
A 13. században azután a legtöbb tornyot lebontották vagy lerombolták, de nem egy közülük egyszerűen összeomlott. Amelyek megmaradtak, azokat később például börtönként, üzletként vagy lakóépületként hasznosították újra, vagy egyszerűen csak meghagyták dísznek. Jelenleg kevesebb mint húsz tornya van Bolognának, melyek közül egyet éppen most próbálnak megmenteni az összeomlástól.
Bologna egyébként az egyik legjobb város, ha Olaszországban kezdenénk új életet.
(Forrás: The Mind Circle, képek: Getty Images)
tornyok | manhattan | torony | bologna | város
A kiberbiztonság téged is érint! Mit is jelent valójában?
Így élheted meg az ünnepi hangolódást egy csodás kastély birtokán itt, a szomszédunkban
Megérkezett a tél, már ki lehet csomagolni a Roadster legújabb, sorrendben 18. lapszámát. Mit találunk benne? A Costa Smeralda fedélzetén kipróbáljuk, milyen az élet egy tengerjárón Barcelona és Nápoly között. Ellátogatunk a luxusipar nagyágyúival dolgozó Edinas Paper kőbányai műhelyébe, megmutatjuk, milyen finomságokkal lehet átvészelni a hideg hónapokat, és megismerkedünk a római Palazzo Talìával is, amelyet az olasz rendezőzseni, Luca Guadagnino álmodott meg. Aktuális számunkban is rengeteg izgalmas helyszín bukkan fel: ilyen a kanadai Yukon vidék, az Amalfi-part, a Côte d’Azur-on kipróbáltuk, milyen az új Audi S5. Északabbra is elkalandoztunk: a lapszám talán legszimpatikusabb szereplője az a négy norvég fiatal, akik egy elhagyatott halfeldolgozó üzemet alakították át a skandináv ország és talán Európa legcoolabb pontjává. Ezen kívül bemutatunk öt divatbrandet, akiket érdemes követni, megvizsgáljuk, milyen volt az elmúlt száz évben a lejtők divatja és még ezen kívül is rengeteg izgalmas témánk van, de itt megállunk.
Megnézem, mert érdekel!