Close
Bonyolult év volt 2020, de a magyar divatélet így is pörgött

Bonyolult év volt 2020, de a magyar divatélet így is pörgött

Az átalakuló gazdaság és a szektor visszajelzései alapozták meg a Magyar Divat & Design Ügynökség 2020-as projektjeit.

A Magyar Divat & Design Ügynökség (MDDÜ), a hazai divat- és dizájnágazatok támogatása érdekében működő szakmai szervezet 2020-ban a tervezett programjai mellett olyan kezdeményezéseket indított el, amelyek az iparági szereplők visszajelzéseire építve nemcsak a vírushelyzet kihívásaira reagáltak, hanem a vállalkozások versenyképességét növelő céllal valósultak meg. A pandémia szektorra gyakorolt hatásait kérdőívben mérte fel az ügynökség, amely alapján évtizedek óta egyedülálló, 15 milliárd forint keretösszegű pályázati forrás nyílt a divat- és dizájnipari vállalkozások számára. 2021-ben az MDDÜ célja továbbra is az, hogy az iparág fejlesztését célzó stratégiai pillérek mentén a kihívásokra rugalmasan reagáló, valós, releváns szakmai támogatást nyújtson az iparági szereplőknek.

2020 tavaszán a hazánkba berobbant koronavírus-járvány okozta helyzet feltérképezése érdekében az MDDÜ kérdőívvel mérte fel a világjárvány divat- és dizájniparra gyakorolt hatásait, valamint a látható következményeket, melyre közel négyszáz vállalkozás küldte el válaszát. A kitöltők többsége az anyagi támogatás és a szakmai tanácsadás igényét jelölte meg a segítségnyújtás legfontosabb formáira, mely visszajelzéseket az ügynökség programjainak újratervezésekor kiemelt figyelemben részesített.

Az MDDÜ szakmai partnerként vett részt az előminősítési rendszer, valamint a pályázati felhívás kialakításában. Az iparág visszajelzéseire alapozva több módosításra is sor került – például kibővült a pályázaton résztvevők lehetséges köre, a támogatás által beszerezhető gépek köre, illetve a munkabér is bekerült a támogatott tevékenységi körök közé.

Az ügynökség a 2020-as év kihívásaira és az iparági szereplők kérdőíves visszajelzéseire reagálva újratervezte programjait: összesen húsz projektet szervezett, amelyen közel száz tervező vett részt. Az év elején tizenegy magyar dizájnmárka mutatkozhatott be a párizsi Maison & Objet nemzetközi szakvásáron. A Camera Nazionale della Moda Italianaval kötött stratégiai megállapodásnak köszönhetően pedig nyolc divatmárka kapott lehetőséget arra, hogy két alkalommal is bemutathassa legújabb kollekcióját a Milano Fashion Weeken. Továbbá a HFDA Academy Fashion Flash és Design Dialog keretében online kerekasztal-beszélgetéseket szervezett, New View címmel pedig videó- és podcastsorozatot valósított meg a vállalkozások szakmai támogatásáért.

Az oktatásfejlesztési pillér alatt elindult a Szakképzésfejlesztést támogató program, amely a kreatívipari hiányszakmák presztízsét igyekszik visszaállítani, valamint a V4-es országok bevonásával lezajlott az első digitális Budapest Fashion & Tech Summit konferencia is. A gyártásfejlesztési stratégiai pillér szerves részét képezte a gyártók fejlesztését szolgáló Gyártó mentorprogram, de a Design LAB inkubációs program keretében is létrejött hét sikeres gyártó-tervező kollaboráció. A járványhelyzet ellenére is hatalmas sikert arattak a Budapest Central European Fashion Week rendezvényei és Budapest Design Week keretében megrendezett 360 Design Budapest kiállítás. Ezentúl közel százhetven regisztrálónál tart a 2020-ban indult HFDA Spot, amelynek célja, hogy elősegítse a kreatív ágazaton belüli szakmai kapcsolatépítést a gyártók és a tervezők között.

Az MDDÜ-nek kiemelt célja a szektorra jellemző forráshiány kezelése, amelyhez további segítséget nyújtott az MFB csoporthoz tartozó Hiventures Kockázati Tőkealapkezelővel 2019-ben kötött stratégiai megállapodás. Ennek keretében 2020-ban még szorosabb együttműködés vette kezdetét és megkezdődött, a technológiai újításokat is tartalmazó iparági startupok forráshoz jutását célzó Divat & Design Tőkealap portfóliójának kiépítése, mely révén több jelentkezés is sikeres befektetéssel zárult. A Hiventures és a Startup Campus tavaly ismét partnere volt az MDDÜ-nek a HFDA Startup Program megvalósításában, amelynek keretében a rekordszámú hatvanegy jelentkezőből, végül három divat- és dizájnipari innováció és fejlesztési ötlet is elnyerte a Hiventures 15 millió forintos befektetési ajánlatát.

Hosszú tervezési folyamat után december elején elindulhatott a kizárólag magyar divat- és dizájnmárkákat felvonultató Budapest Select Concept Store webshop, amely hazai és nemzetközi szinten egyaránt megjelenési, valamint értékesítési lehetőséget biztosít Magyarország tehetséges tervezőinek. Az online üzlet megvalósításával az MDDÜ átvállalta a márkák digitális fejlesztési terheit, ezzel is támogatva őket a vírushelyzet okozta bevételkiesések enyhítésében.

Az MDDÜ dizájnvonalon sem tétlenkedett, több izgalmas hazai projektet is lebonyolítottak. A DesignSpeed programban ígéretes hazai tervezők külföldi szakemberekkel feljeszthették vállalkozásaikat, igaz, csak online formában, a járvány ugyanis a legtöbb nemzetközi programhoz hasonlóan azokat a milánói és párizsi eseményeket is elsöpörte, amelyen személyesen részt vehettek volna.

FOLYTASD EZZEL
Olyan, mint egy gyönyörű népvándorlás ez az olasz imázsfilm
A Louis Vuitton négy keréken guruló üzletével házhoz viszi a luxust
Megjelent a Roadster negyedik lapszáma.
Ismét egy magazin azoknak, akik szerint nem arra születtünk, hogy a négy fal között üljünk, és akik szerint az élet olyasmi, amit nagykanállal kell fogyasztani és amiből sosem lehet elég. 170 oldalnyi friss, színes és energiával teli kontent felfedezőknek, kalandoroknak, inspirációt keresőknek mindarról, ami miatt érdemes nekivágni a világnak. Megnézem, mert érdekel!
Close
HELLO, EZ ITT A
ROADSTER
Kövess minket a Facebookon!
Történetek, amiket nem fogsz elfelejteni!

Iratkozz fel a hírlevelünkre!

Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom