Az egyik legzöldebb horvát sziget ősszel felér egy meditációval

Hosszú évek óta járunk vissza az egyik legszebb horvát szigetként emlegetett Bračra, de még mindig nem tudtuk megunni. Pedig nem a nyüzsgő főszezont választjuk, amikor strandról strandra és bárból bárba sodródik az ember, hogy enyhítse a kánikula gyötrelmeit. Hanem a szeptember végi csendet, amikor a tenger pont alkalmas egy-egy mártózásra, a jobb éttermek még nyitva tartanak, és kellemes húsz-huszonkét fokban indulhatunk felfedezni a szigetet.

Splitből egy óra kényelmes kompozás után érünk Horvátország harmadik legnagyobb, mégis nagyon barátságos, tiszta, és mindenekelőtt meglepően zöld szigetének központjába, Supetarba. A mediterrán klíma egyből magával ragad – ha otthon tíz-tizenöt fok van, itt garantáltan húsz fölött járunk –, a környék szigeteihez képest buja környezet és a kőből épített házak tökéletesen hozzák az adriai kisvárosok hangulatát. De akad még a szigetnek néhány szuperképessége.

Horvát szigetről a Fehér Házba

Az egyik például a fehér mészkő és a márvány, amelyből nemcsak a környék híres palotái épültek – például Splitben és Velencében –, hanem a berlini Reichstag és a washingtoni Fehér Ház is. A szigeten még ma is komoly mértékű a kitermelés, és akár haza is hozhatunk a kövekből egy-egy dísztárgy vagy ékszer formájában.

A másik az olíva. Bračon ma kb. egymillió olajfa él, ezzel pedig a sziget Horvátország legnagyobb olajfa-termesztő és olíva-előállító területe. Az ott készített olívaolaj extra szűz minőségű – azaz az olívacefre hőmérséklete nem haladja meg a 27°C-t préselés során, a sajtolást pedig a fáról való leválasztás után huszonnégy órán belül megkezdik –, kifejezetten gyümölcsös, és sokszor az út mellett is kapható a helyi termelőktől.

A gasztronómiára egyébként sem lehet panaszunk, az olíva mellett a friss halak, kagylók és tejtermékek is elsőosztályúak, de megkóstolhatjuk a vitalacot, a bárány belsőségeivel készített göngyölt húst, vagy a féltve őrzött receptúrájú hrapocusa tortát is. A helyiek egyébként a saját borukra, a voguvára is nagyon büszkék, de ha a szívünkre tesszük a kezünket, sokkal jobban járunk, ha becsempészünk néhány palack balatoni rizlinget vagy tokaji furmintot a kocsi csomagtartójába indulás előtt.

Annak pedig különösen örülünk, hogy már ott sem csak a megszokott, régivonalas vendéglőket találjuk, hanem Supetarban például remek burgereket kóstolhatunk a több tucat, főként horvát kisüzemi sör mellé. Dél-nyugati szomszédaink sörfronton egyébként is mindig erősek voltak, de a Beer Garden tényleg új színt, és új kihívókat hozott az Ozujsko vs. Karlovacko meccsbe.

Mit érdemes megnézni, ha egyszer eljutunk Bračra?

A sziget leghíresebb homokos (vagy inkább nagyon apró kavicsos) strandját, a Zlatni Ratot – azaz az Aranyszarvat – mindenképp. A jó hír, hogy a főszezonban zsúfolásig tömött partszakasz ősszel már nagyon is élvezhető, ha pedig meguntuk a napozást és a fürdést, a környéket is érdemes bejárni. De akad egy másik, még különlegesebb strand is, amit egyszerű turista aligha talál meg: a Postira és Pucisca közötti szerpentines útszakasz egyik kanyarjában kell élesen lefordulni, hogy a vöröshomokos Lovrecina-öbölbe jussunk.

Nem ritka persze, hogy az időjárás inkább csak túrázásra ad lehetőséget – ilyenkor a legjobb, amit tehetünk, ha biciklire, motorra vagy autóba ülünk, és meg sem állunk a Vidova Goráig, Brač legmagasabb, 778 méter magas pontjáig. Ez a kilátó nálunk minden alkalommal kőbe vésett program, amit inkább nem is magyarázunk, csak mutatunk egy friss fotót.

Így fest az adriai szigetvilág a Vidova Goráról

Érdemes Splitska aprócska kikötővárosát is meglátogatni, az összesen kétszáz lakosú település igazi nyugalomoázis, és erősen tursitamentes övezet. Van egy legenda is egyébként: onnan indult útnak az a kőszállítmány, amiből aztán Dioklecianusz római császár spliti palotáját építették.

Ott találjuk a sziget legrégebbi történelmi emlékét is, a kőbe faragott Herkules-szobrot, amit állítólag egy római kőfaragó készített, miközben Dioklecianusz palotájához a követ fejtették.

De minden történelmi örökség, természeti csoda vagy jó étterem mellett a legtöbb, amit a sziget adhat, az a fajta nyugalom, amit kevés helyen tapasztaltunk eddig, a csend és az aktív kikapcsolódás lehetőségének olyan elegye, ami különös adottság.

Talán ezért írtuk be már a következő évi naptárunkba is a Bračot...

Felszedtük a horgonyt a horvát partoknál, és mondjuk, miért kellene mindenkinek így tennie

Kipróbáltuk a tengeri vitorlázást, a friss tintahalat, sétáltunk mediterrán óvárosokban, és úsztunk a türkiz tengerben. És mindezt elérhető áron.