Hihetetlen, mi történik most a dubaji magánrepülőgép-piacon

Hajnali három óra van a dubaji Mohammed Bin Rashid Aerospace Hub VIP-repülőtér terminálján, ahol egy hosszú útra készülő gép száll fel pillanatokon belül. A 14 férőhelyes luxusrepülő Európába tart. Ultragazdagnak számító utasának és a hozzá hasonlóknak ez csak egy átlagos trip lesz. És mivel a pénz kicsit sem számít, odafent minden kívánságát teljesítik. Tényleg mindet.

„Bárhová is repül, McDonald's- és KFC-menünek mindig lennie kell a fedélzeten” – mondja Lilit Avetikyan, a nemrég indult Voyex magánrepülőgép-közvetítő cég alapító-vezérigazgatója. A dubaji magánrepülőgép-ipari veterán számára a multimilliomos ügyfelek kéréseinek teljesítése csupán kis szeletét jelenti a „360 fokos” luxuséletmód-szolgáltatásnak, legyen szó akár a gyorséttermi kedvencekről, Oscar-gálára szóló jegyekről vagy személyre szabott titokzatos nyaralásról. Az ilyen jellegű elit utazások ára 50 ezer dollártól (kb. 18 millió forinttól) akár 200 ezer dollárig (71 millió forintig) terjedhet.

A prémium kategóriás privát charterjáratok közvetítőjeként a Voyex világszerte több mint 20 ezer repülőgéphez fér hozzá, melyek megrendelés után már órákon belül felszállásra készen állnak.

„Van két igen exkluzív gép, amit kizárólag kiemelkedő vagyonú magánszemélyek, királyi családok vagy kormányok számára ajánlunk. Ezek gyakorlatilag kis luxusvillák a levegőben” – meséli Avetikyan.

Miközben a világgazdaság nagy részét megélhetési válság a sújtja, az Egyesült Arab Emírségekben a dollármilliomosok klubja gyorsabban növeli a tagszámát, mint bárhol máshol a világban, és ezzel együtt a vállalati és a luxus magánrepülés iránti kereslet is megnőtt. „Legfőképp küldötteket, kormánytisztviselőket, hírességeket szólítunk meg” – árulja el Vanessa Budah, a Voyex kommunikációért felelős alelnöke. „Olyan felső kategóriás ügyfelekről beszélünk, akiknek kilétét titokban tartjuk a nyilvánosság előtt”.

Milliomosmágnes

A várakozások szerint csak 2024-ben több mint 6700 dollármilliomos költözik az Egyesült Arab Emírségekbe – több, mint bármely más országba. A Henley and Partners tanácsadó cég elemzéséből kiderül, hogy a 100 millió dollárnyi vagy annál nagyobb befektethető vagyonnal rendelkezők száma Dubajban 2040-re várhatóan úgy 150 százalékkal nő.

Az Indiából, a Közel-Keletről, Oroszországból, Afrikából, az Egyesült Királyságból és Európából érkező csúcsgazdagok beáramlása azt jelenti, hogy az Egyesült Arab Emírségek várhatóan majdnem kétszer annyi milliomost vonz majd legfőbb riválisához, az Egyesült Államokhoz képest.

„Az elmúlt 50 évben Dubaj a luxus globális központjaként lett ismert. A világ leggazdagabb emberei aktívan keresik a legdrágább dubaji lakásokat” – mondja Faisal Durrani, a Knight Frank Middle East vezető kutatója. Durrani szerint a luxus és az exkluzivitás iránti vágy a  szupergazdagok körében kiterjed a privát jet-ekre is, így az öböl menti államokban, például az Egyesült Arab Emírségekben és Szaúd-Arábiában komoly növekedést mutat ez a piac. Ebben persze az is segít, hogy Dubaj régóta globális közlekedési csomópontként működik.

„Ha visszagondolunk mondjuk 2020 decemberére, amikor a világ nagy része a járvány miatt bezárt, jusson eszünkbe, hogy közben az Egyesült Arab Emírségek továbbra is nyitva maradt. Sok nagy vagyonnal rendelkező magánszemély éppen ezért Dubajba utazott, mert ez volt az egyetlen hely, ahová mehettek”.

A Közel-Kelet magánrepülőgép-piacának értéke 566 millió dollárra tehető, ami a Creative Zone tanácsadó cég szerint 2029-re várhatóan 943 millió dollárra nő majd.  „A régióba kirívóan nagy vagyonnal rendelkező magánszemélyek jönnek és hozzák magukkal a cégüket vagy központi irodáikat is. Így kettős hatás figyelhető meg” – mondja Youssef Mouallem, a Vista globális magánrepülő cég nemzetközi ügyvezető alelnöke.

Környezeti hatások

Mivel azonban a légi közlekedés a globális szén-dioxid-kibocsátás 3 százalékát teszi ki, nem minden nemzet támogatja ilyen lelkesen a magánrepülőzést. Hollandia tavaly bejelentette, hogy a Schipol repülőtéren 2026-tól betiltaná a magánrepülőgépeket és a kisebb üzleti járatokat, hogy ezzel is tegyen valamit a zajártalom és az egy utasra jutó szén-dioxid kibocsátás csökkentéséért.

Az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség szerint a magánrepülőgépek átlagosan tízszer annyira "szén-dioxid-intenzívebbek", mint az utasszállítók, és ötvenszer szennyezőbbek a vonatoknál. Mouallem ezzel kapcsolatban elmondta, hogy nem a járatok betiltására, sokkal inkább a fenntartható üzemanyagok használatára kell koncentrálni. Utóbbi akár 80 százalékkal is csökkentheti a szén-dioxid-kibocsátást (és egyébként többek között állati zsírokból, olajokból, háztartási hulladékból és növényekből állítható elő).

Ha pedig már légszennyezés, a Voyex tárgyalásokat folytat egy környezetvédelmi csoporttal arról, hogy nyereségének egy százalékát faültetési programokhoz ajánlaná fel. Avetikyan szerint charterjárat-közvetítőként nyilvánvalóan kevesebb befolyásuk van a dolgokra, tehát ez igazából az üzemeltetők és a beszállítók döntése.

„Valójában az ügyfeleim nevében beszélek. Nem kellene rosszul érezniük magukat emiatt és abszolút megérdemlik, hogy magánrepülővel utazzanak”.

(Forrás: CNN, fotók: Getty Images, illusztrációk)

luxus | dubaj | utasok | magángép | piac

FOLYTASD EZZEL

Ez a bambuszerdő világhírű, de ezt az arcát szinte sosem látjuk

Ide ne utazz most: ezekben a városokban a legrosszabb a levegő minősége

Rendeld meg a Roadster magazin 17. számát!

Az ősz önmagában is tud szép lenni, de a Roadster aktuális számával még szebbé és izgalmasabbá tehetjük. Mit találunk benne? Ellátogatunk Jerevánba, és megmutatjuk, mit érdemes csinálni Örményország fővárosában, és megnézzük közelről Athén jelenleg legizgalmasabb kerületét, Keramiekoszt. Találkozunk a világhírű képzőművésszel, Julie Mehretuval, kifaggatjuk, mit csinál Szabados Ági Debrecenben, megkóstoljuk, mit főzött ki az Arany Kaviár új séfje, motorozunk Erdélyben, jachtozunk az Adrián és egyéb hedonista kalandokban is részt veszünk, de nem soroljuk fel mindet. Ezen kívül elbeszélgetünk a bájos izraeli ékszertervezővel, Tal Adarral, találkozunk Zwack Sándorral, bejárjuk a Sauska tokaji főhadiszállását, és elbeszélgetünk napjaink egyik legnevesebb európai portréfotósával, Rob Hornstrával. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat és a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.

Megnézem, mert érdekel!
“Útra keltünk és összegyűjtöttük a legkiemelkedőbb hazai szállásokat és vendéglátóhelyeket számotokra. Ezek a helyek garantáltan felejthetetlen élményeket kínálnak, legyen szó romantikus pihenésről a Balaton partján vagy egy kulináris felfedezőútról Budapesten.”
Izing Róbert Izing Róbert, főszerkesztő

Legfrissebb ajánlataink

Irány a Roadster Select
teljes adatbázisa
Így tart ki veled még szeptemberben is a nyár Buda titkos kertjében!
Hirdetés
Iratkozz fel a hírlevelünkre!
Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom