Close
Egyetlen jeggyel vonatozhatunk Európa legszebb útvonalain

Egyetlen jeggyel vonatozhatunk Európa legszebb útvonalain

Jólesne egy kiadós panorámavonatozás? Erre indulj!

Manapság, ha egy másik európai nagyvárosba szeretnénk kiruccanni, többnyire a repülő tűnik a legkézenfekvőbb megoldásnak. Azonban, ha magát az utazást is kiélveznénk, nemcsak a megérkezésre hajtunk, ha gyönyörködnénk a tájak változatosságában, amelyek mellett elhaladunk, vagy ha egyszerűen csak szeretjük a kötöttpályás zakatolás pihentető nyugalmát, akkor érdemes vonatra szállunk.

Annál is inkább, mert az Interrail bérletekkel kedvezményesen utazhatunk harminchárom európai országban Portugáliától Törökországig, Írországtól Romániáig, Finnországtól Olaszorszgáig az államvasutak hálózatai mellett számos magánvasúton, buszon és hajón. Az egy hónapig használható, négy napnyi utazásra jogosító bérlet száznyolcvanöt euróba, azaz nagyjából hatvanötezer forintba kerül, ami egy napra körülbelül tizenhatezer forintot jelent. Persze, ez akkor éri meg igazán, ha már maga a vonatozás is olyan élmény, amely szinte felér egy kirándulással. A Timeout ilyen útvonalak közül ajánl négyet.

Festői utazás a mini Antarktiszon át

Bergen és Oslo között vezet Észak-Európa legmagasabb vasútvonala, amely a Hardangervidda fennsíkot illetve a Hardangervidda Nemzeti Park területét szeli át. A szűk ötszáz kilométeres hegyi utazás hét órán át tart, ez bőven elég arra, hogy teljesen elmerüljünk a pazar panorámában, mely a mély fjordokra és csillogó tavakra nyílik. Az út Finse állomáson elérkezik a több mint ezerkétszáz méteres tengerszint feletti magasságig. A falu azért is különleges, mert több sarkvidéki felfedező, mint Nansen, Amundsen és Shackleton is gyakorlóterepként használta, hogy felkészüljön a poláris expedíciókra, innen kapta becenevét, a mini Antarktiszt.

Nem kell persze ilyen nagy ambíciókkal rendelkezni ahhoz, hogy valaki élvezze a vidék adottságait: Hardangervidda népszerű a sátorozók és horgászok körében, de a környéken több síközpont is található. Ha szerencsénk van, a sarki fauna olyan jeles tagjait is megpillanthatjuk az ablakból, mint a sarki róka, a hóbagoly vagy a rénszarvas.

Viaduktokon és alagutakon a svájci Alpokban

A Bernina Express Churból, Svájc legrégebbi városából indulva, viaduktokon és alagutakon, többek között Davos és Sankt Moritz városát érintve érkezik a határ olasz oldalán található Tiranóba, miközben panorámaablakokból gyönyörködhetünk az alpesi kilátásban.

Ez az Alpok legmagasabban fekvő vasútvonala, az Ospizio Bernina állomáson több mint kétezerkétszáz méteres tengerszint feletti magasságot ér el.

A vasútvonal Suchis–Valposchiavo–Tirano szakasza az UNESCO Világörökség része.

A Bernina Express valójában háromféle útvonalon közlekedik: Sankt Moritzból indulva két és fél óra alatt ér Tiranóba, míg a Churból vagy Davosból érkező járat a Sankt Moritz melletti Pontresina állomáson csatlakozik az előbbi vonalhoz, négy óra alatt teljesítve az utat.

Panorámavonatozás a Rajna-völgyében

A Rajna-völgyi, illetve Rajna-balparti vasútvonal Németország egyik legszebbje. Kölnből Bonnon, Koblenzen és Bingenen át érkezik meg Mainzba, egy szakaszon közvetlenül a Rajna nyugati partján haladva, követve annak számos kanyarulatát. A folyóvölgynek ez a része szintén világörökségi helyszín, emellett arról is ismert, hogy 1987-ig ezen az útvonalon járt a speciális luxuskocsikkal közlekedő Rhinegold, mely a Rotterdam közelében található Hoek van Holland városát kötötte össze előbb Bázellel,  majd Genffel.

Ma különböző helyi járatokra szállhatunk fel ott, de a Hamburg-Zürich Eurocity vonat panorámakocsijából is élvezhetjük a látványt, melybe többek között Loreley névre keresztelt különleges sziklaképződmény is beletartozik.

Európa legrégebbi hegyi vasútja

Az Alsó-Ausztria és Stájerország határán található semmeringi vasút Gloggnitz és Mürzzuschlag városát köti össze a Semmering-hágó térségében nehéz terepviszonyok és jelentős szintkülönbségek legyőzésével, ami a tizenkilencedik századi vasútmérnökök tudását dicséri.

A vonatról nemcsak a látványos hegyvidéki panorámában, a fenyvesekkel borított hegyoldalakban gyönyörködhetünk, hanem számos üdülőépületben is, amelyek a vasúttal nagyjából egyidőben épültek. Az útvonal egyébként mindössze negyvenegy kilométer, szóval bőven jut ideje az embernek mellette arra, hogy körülnézzen a szűkebb-tágabb környéken, esetleg összekösse a vonatozást egy síeléssel vagy wellnessezéssel.

Aki sokkal inkább az izgalmat, mint a nyugalmat keresi az utazásokban, az benevezhet a leghajmeresztőbb vonatutak valamelyikére, akit pedig a luxus nyűgöz le, az hamarosan felülhet az új Orient Expresszre. Aki úgy érzi, hogy vonatozásból sosem elég, annak ezt a monumentális útvonalat ajánljuk a figyelmébe.

(Forrás: timeout.com , képek: Getty Images)

norvégia | Németország | ausztria | vasút | vonat

FOLYTASD EZZEL

Öt világvégi táj, amiről nehéz elhinni, hogy a valóságban is létezik

Hamarosan újra az eredeti, egzotikus útvonalán suhan az Orient Expressz

Rendeld meg a Roadster magazin 8. számát!
Friss, 200 oldalas lapszámunkat ezúttal egy színes és izgalmas melléklettel egészítettük ki, amelyben 33 kihagyhatatlan hazai élményt ajánlunk a nyárra. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet. Megnézem, mert érdekel!
Close
Iratkozz fel a hírlevelünkre!
Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom