Egy brit séf öt évet dolgozott jachtokon, többek között a katari királyi dinasztia és a Murdoch család hajóin és elmesélte, mi mindent látott.
Harriet Mansell a Fine Dining Lovers magazinnak adott egy nagyobb interjút, amelyben az étterme megnyitása mellett beszélt arról az öt évről is, amit szuperjachtok fedélzetén töltött. Az időszak alatt számtalan „őrületes” dolgot tapasztalt meg, olyasmit, ami egyszerű átlagemberek számára elképzelhetetlen.
"Voltak vendégek, akik milliméterre pontosan megmondták, mekkorára legyen felvágva a zöldség. Minden pillanatban készen kellett állni bármilyen kérésre."
A fedélzeti konyhának megvoltak a maga sajátosságai: az alapanyagokat külön ügynökök szerezték be, és kikötőkben vitték fel a hajóra, vagy a séfek vásároltak be az adott kikötő piacain és boltjaiban. De az is előfordult, hogy magánrepülővel érkezett egy-egy különlegesebb hozzávaló.
"Emlékszem, amikor először megtudtam, mennyibe kerül megtankolni egy ilyen hajót. 150 ezer euró. És elég gyakran tankoltunk."
A jachttulajdonosoknak rendszerint a szeme sem rebben ilyenkor, a pénz nem lehet akadály.
A több mint ötvenmillió forintos tankolások mellett történtek igazán hajmeresztő dolgok is: Mansell szerint egy vendég azt állította, hogy a kutyája csak nagyon drága japán marhát, wagyut eszik, a legmeredekebb kérés pedig az volt, hogy három óra alatt készítsenek el egy teljes kínai menüsort. Mindezek ellenére Mansell szerint a munkaadói a legtöbb esetben egyszerű ételeket kértek. A fine dining menüsorok rendszerint akkor kerültek az asztalra, ha fel kellett vágni vendégek vagy a közösségi média követői előtt.
"Amikor elkezdtem dolgozni ezeknek az embereknek, azt gondoltam, hogy folyamatosan nagyon flancos ételeket kell majd készítenem nekik, de ezek számukra nem számítanak különlegesnek, hiszen a mindennapjaik részét képezik. Sokan egyszerűen csak salátákat esznek."
Míg korábban évi 21 ezer euróért – mintegy évi 7,5 millió forintért – dolgozott Michelin-csillagos éttermekben, a hajókon ennek a többszörösét kereste meg. „A legutolsó munkahelyemen havi 7500 eurót (2,7 millió Ft) kerestem, és mellé jött még heti ezer euró borravaló. A legjobb jattot egy háromnapos munka után kaptam, az 3500 euró (1,2 millió forint) volt.”
Mansell szerint a hajókon végzett munka nagyon rendszerezett és alkalmazkodóképes séffé tette, ami nagyon hasznos, ha egy olyan kicsi étteremben dolgozik, mint az októberben, a dél-angliai Lyme Regisben megnyitott Robin Wylde. „Ha az ember szárazföldön van, minden egyszerűbb. A padló nem mozog, semmi sem esik az ember fejére, és az alapanyagokat sokkal könnyebb beszerezni. Ráadásul egy jachton az ember mindig ugyanazokkal van összezárva, nagyon sokat dolgozik, és a nap 24 órájában a megrendelők rendelkezésére kell állnia.”
szuperjacht | ruppert | murdoch | jacht | katar
Magyarország ásványvíz-forrásai túracélpontnak is tökéletesek
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Az ősz önmagában is tud szép lenni, de a Roadster aktuális számával még szebbé és izgalmasabbá tehetjük. Mit találunk benne? Ellátogatunk Jerevánba, és megmutatjuk, mit érdemes csinálni Örményország fővárosában, és megnézzük közelről Athén jelenleg legizgalmasabb kerületét, Keramiekoszt. Találkozunk a világhírű képzőművésszel, Julie Mehretuval, kifaggatjuk, mit csinál Szabados Ági Debrecenben, megkóstoljuk, mit főzött ki az Arany Kaviár új séfje, motorozunk Erdélyben, jachtozunk az Adrián és egyéb hedonista kalandokban is részt veszünk, de nem soroljuk fel mindet. Ezen kívül elbeszélgetünk a bájos izraeli ékszertervezővel, Tal Adarral, találkozunk Zwack Sándorral, bejárjuk a Sauska tokaji főhadiszállását, és elbeszélgetünk napjaink egyik legnevesebb európai portréfotósával, Rob Hornstrával. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat és a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!