Amikor a légitársaságokat osztályozzák, a baleseti statisztikákat, a flotta életkorát és a IATA-szabályoknak való megfelelést is figyelembe veszik.
A maximálisan kiosztható osztályzat a hetes, a legkisebb az egyes – utóbbival jelenleg egyetlen légitársaság büszkélkedhet, ezt pedig Észak-Koreában találjuk. Az észak-koreai állami légitársaságot, az Air Koryót 1954-ben alapították Csoszon Minhang az Egyesült Szovjet–Észak-koreai Légitársaság utódjaként.
Bázisrepülőtere a Phenjantól északnyugatra fekvő Szunani nemzetközi repülőtér,
első járata pedig 1955. szeptember 21-én szállt a levegőbe.
Az észak-koreai flottában ekkor egytől egyig szovjet gépmadarakat találhattunk – bár a múlt idő használata némileg fölösleges –, Li–2-eseket, An–2-eseket és Il–12-eseket. A rendszerváltás előtt még Budapestre is repült az ország nemzeti légitársasága, amely az 1960-as években a társaság flottáját Il–14-es és Il–18-as repülőgépekkel bővítette ki.
A helyzet azonban azóta nem sokat változott, mármint ami a flotta szovjet örökségét illeti. A flottát alkotó, több mint harmincéves gépek közül jó néhányat őrölnek még ma is a levegőben, ilyen az Iljushin Il–18 és a Il–62 is. Igaz, hogy ezeket már csak belföldön, ugyanis
külföldön nem látják szívesen a modernizálatlan, matuzsálemi korú gépeket, amelyek nyugati országokban többnyire csak alkatrészdonornak vagy múzeumba lennének jók.
Külön érdekesség, hogy a légitársaság rendelkezik weboldallal, de az a legtöbb ország számára nem elérhető.
2006-tól 2010. március 30-ig az Air Koryo szerepelt az Európai Unióból kitiltott légitársaságok listáján, méghozzá biztonsági és karbantartási hiányosságok miatt.
A bizottság indoklása szerint az Air Koryónál súlyos biztonsági elégtelenségeket tártak fel,
amelyeket többszöri felszólításra sem orvosoltak, továbbá az észak-koreai hatóságok nem végezték megfelelően a szükséges ellenőrzéseket, amelyekre egyezmény kötelezi őket. Nem meglepő módon az egyik fő célállomásaként jegyzett Kína is kitiltotta saját légteréből az Air Koryo lehasznált, szovjet típusú gépeit – ez pedig jelentős diplomáciai és presztízsveszteség volt az észak-koreai vezetésnek.
Értelemszerűen az Air Koryo felelős a kormányzat tagjainak tengerentúli szállításáért. Az egyetlen menetrend szerinti belföldi járat heti egy alkalommal Phenjant köti össze Cshongdzsinnel, Hamhung érintésével.
Az Észak-Koreán belüli járatok főként charter repülőutak, amelyek turistákat szállítanak Phenjanból Szamdzsijonba, a Pektu-hegyhez,
amely különleges szereppel bír a koreai mitológiában és eredettörténetben, továbbá az észak-koreai állami propaganda egyik eszköze már a Kim-dinasztia megalakulása óta.
2010. március 30-án az Európai Bizottság aktualizálta álláspontját: engedélyezte, hogy az észak-koreai légitársaság újonnan beszerzett, a nemzetközi előírásoknak megfelelő két Tu–204-es repülőgépével az Európai Unióba repüljön – ezek már a kínai légtérbe is betehetik a szárnyaikat.
A vlagyivosztoki járat gyakran szünetel alacsony kihasználtság miatt, az oroszországi Habarovszkba azonban gyakran indulnak járatok, amelyen főként az észak-koreai favágók utaznak.
A legnagyobb kihasználtságnak örvendő charterjáratok a sencseni és a makaó számít,
de alkalmi charterek repülnek Moszkvába, Puszanba, Jangjangba, Szöulba Nagojába, továbbá Szófiába, Zürichbe, Prágába és Budapestre is. Vagyis repültek. 2020 júliusában ugyanis a koronavírus-járvány miatt az Európai Bizottság szigorított azon a listáján, amelyre működési tilalom vagy működési korlátozás alatt álló légitársaságok kerültek fel – és az Air Koryo bizony ismét rákerült.
Ez is érdekelhet:
észak-korea | repülőgép | Európai Bizottság | Phenjan | kína
Ezzel a tíz fantasztikus dizájntárggyal a legmenőbb hellyé teheted az otthonod
10+1 ikonikus és gyönyörű lámpa, ami garantáltan feldobja az otthonod
Beköszöntött a tél, és vele együtt megérkezett a Roadster magazin legfrissebb, 14. száma. Mit találunk benne? Kajakkal bejárjuk Grönland izgalmas és lenyűgöző helyeit, találkozunk a világ egyik leghíresebb párterapeutájával, Esther Perellel, és a Netflix által világhírűvé vált dél-koreai séffel, Jeong Kwannal, motorral részt veszünk a Balkan Rallyn, és beszélgetünk Kelecsényi Milán férfiruha-készítővel is. A Dél-afrikai Köztársaságban teszteljük, milyen az új AUDI Q8, és elbeszélgetünk a zoknik Rolls Royce-át gyártó Iszató Nisigucsival is. Elmegyünk egészen Kenyáig, hogy elefántokat nézzünk, az Őrségben kipróbáljuk, milyen a régió legújabb kabinháza, a Kástu, bemutatjuk a Déryné Kenyeret, a város új pékségét, teszteltjük az új elektromos KIÁt, ezen kívül pedig találkozunk még Berki Blanka topmodellel, Áron Eszter divattervezővel és sokan másokkal. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!