A repjegyfoglalós oldalakat és a légitársaságok ajánlatait böngészve joggal érezhetjük azt, mintha a repülőjegyek ára megszaladt volna. Az utazás sem mentes a világszerte egekbe szökő inflációtól, de ez csupán az egyik oka. Mutatjuk a többit.
Az utazás iránti kereslet
A világjárvány elején tapasztalt árzuhanás már megállt. 2020. augusztus 14-én például az USA-ban egy nap alatt mindössze 87 ezer utast regisztráltak, míg két évvel később ugyanazon a napon már 2,3 milliót.
Ráadásul a nyári időszakban eleve mindig nagy a kereslet, mert ilyenkor többen mennek nyaralni.
Üzemanyagárak
Több okból is megemelkedett, bár a júniusi csúcs óta csökkenést mutat. Az ukrajnai háború hatással volt az üzemanyag-árakra, mivel az országok kereskedelmi korlátozásokat vezettek be az Oroszországból beszerzett olajra.
A világjárvány idején tapasztalt alacsonyabb kereslet a korlátozások feloldása után hirtelen keresletnövekedésbe ment át, ez pedig megterhelte a közvetlenül rendelkezésre álló olajkészleteket.
Személyzeti hiány
Bár a repülni vágyók száma jelentősen megnőtt, a világjárvány miatt még mindig csökkentett létszámmal dolgozik a légi közlekedési ágazat nagyrésze.
A Scott’s Cheap Flights becslései szerint jelenleg 15-20 százalékkal kevesebb járat közlekedik, mint amennyire szükség lenne.
A járatszámot leginkább azért redukálták a társaságok, hogy elkerüljék az időjárási és személyzeti problémák miatt esetlegesen bekövetkező tömeges késéseket és járattörléseket.
A pilótahiány az Egyesült Államokban már a világjárvány előtt is tarthatatlan volt; a szakértők szerint évekbe telik, mire elegendő embert képeznek ki ahhoz, hogy megszűnjön a hiány.
Mégis csökkenhetnek a jegyárak?
A The New York Times szerint júliusban 7,8 százalékkal estek az árak az Államokban júniushoz képest, és ez a tendencia vélhetően folytatódik most, hogy a nyári szezon már a végéhez közeledik. Amint ősszel és télen (az ünnepi időszakot leszámítva) lehűlnek a kedélyek, a jegyárak várhatóan még tovább csökkennek.
Miután felszálltál, eltűnődtél már azon, hogy vajon mire gondol a személyzet, amikor köszönsz nekik? Ha nem, akkor lehet, hogy érdemes.
(Forrás: Matadornetwork, fotók: Getty Images)
háború | jegyárak | infláció | repülés | magyarázatIstenekkel és hősökkel léphetünk be egy különleges univerzumba júniusban Budapesten
Mostantól nemcsak a poggyászok, hanem az utasok súlyát is leméri ez a légitársaság

Itt a nyár, és vele együtt megérkezett a Roadster magazin legfrissebb, 12. száma. Mit találunk benne? Mutatunk pár remek helyet Sydneyben, egy helyi segítségével felfedezzük Torinót, kipróbáljuk milyen az egyik legújabb bringás trend, a gravelezés, és leteszteljük a Mazda CX 60-asát. Leülünk beszélgetni a Lissoni vezető építészével, bejárjuk az újjászületés előtt álló Gellértet, kifaggatunk egy portugál borászt, Daniel Niepoortot, és leültetünk egy asztalhoz öt izgalmas egyéniséget. Interjúzunk Alessanadro Gaultieri parfümkészítővel, akit a szakma legveszélyesebb orrának tartanak, ukulelézett nekünk Wolfgang Puck egyik közeli munkatársa, Tetsu Yahagi, és bejárjuk Ahn Tuan és társai legújabb, frissen megnyitott budapesti éttermeit. Kiderítjük, képes lehet-e a ChatGPT megírni a következő bestsellert, megnézünk közelről öt lélegzetelállító hotelt, és bemutatjuk a skandináv dizájn állócsillagait is. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!