A Magyar Divat & Design Ügynökség (MDDÜ) által szervezett Budapest Central European Fashion Week (BCEFW) további lépéseket tesz a tudatosabb működés ösztönzése felé. Egy új, környezetbarát gyakorlatra ösztönző kategória debütál a 14. Budapest Central European Fashion Week-en, valamint egy textilgyűjtő konténer is helyet kap a rendezvény helyszínén, a Millenárison a hétvégi bemutatók időtartama alatt, 2024. augusztus 31. és szeptember 1. között.
A BCEFW SS25-ös szezonban a regionális együttműködések, valamint az új generáció tehetségeinek felkarolása mellett minden eddiginél nagyobb hangsúlyt kap a környezettudatosság kérdésköre. A Budapest Central European Fashion Week honlapján ismertetett Conscious Fashion Initiative keretrendszer hat pillér mentén fogalmazza meg az MDDÜ fenntartható gyakorlatokkal kapcsolatos hitvallását, amellyel a BCEFW-n résztvevő lokális és regionális márkákat, illetve partnereket kívánja ösztönözni egy tudatosabb üzleti modell kialakítására.
A Conscious by BCEFW kategória születését a Conscious Fashion Initiative szempontrendszerének kidolgozása előzte meg. A kezdeményezésben hat, környezettudatos és etikus működésre és körkörös gazdasági modellre való átállásra összpontosító vezérelvet határoztak meg: sokszínűség és egyenlőség elve, az újrahasznosított anyaghasználatot támogató fenntartható tervezés elve, a biztonságos munkakörülményekre vonatkozó szekció, a fogyasztók bevonása, valamint az átláthatóság és az oktatás, amelyek a társadalmi, környezeti felelősségvállalás fontosságát emelik ki. A kritériumrendszer felállításának célja a BCEFW-n résztvevő lokális és regionális márkák, illetve partnerek ösztönzése és terelése egy tudatosabb jövő felé.
„A fenntarthatósági kérdéskör egy dinamikusan változó terület, a technológia és a szabályozási környezet oldaláról egyaránt.
A Magyar Divat & Design Ügynökségnél törekszünk arra, hogy az iparág szereplőivel közösen találjunk megoldásokat az Európai Unió Fenntarthatósági irányelveinek fokozatos beépítésére. A BCEFW Conscious Fashion Initiative keretrendszere és az új kategória lehetőséget biztosítanak arra, hogy erősítsük a szakmai párbeszédet a témában, egyúttal szeretnénk elismerni és motiválni azokat a márkákat, amelyek már előrébb járnak a fenntarthatóbb üzleti gyakorlatok bevezetésében. A fenntarthatóbb életre való átállásban rengeteg lehetőség rejlik, amivel új munkahelyek és iparágak jöhetnek létre a jövőben. Mindezen törekvésünk hozzájárul ahhoz, hogy tovább erősítsük kreatívipari központi szerepünket a régióban” – emelte ki Jakab Zsófia a kreatívipar fejlesztéséért és ágazati koordinációjáért felelős miniszteri biztos, az MDDÜ vezérigazgatója.
Új kategória
A Conscious Fashion Initiative keretrendszerbe illeszkedik a BCEFW legújabb kategóriája, a Conscious by BCEFW, amelyben olyan hazai és regionális márkák szerepelnek, amelyek üzleti gyakorlata megegyezik a szempontrendszerben ismertetett környezeti és etikai értékekkel. A tervezők egy részletes kérdőív kitöltésével jelentkezhettek, amelyben az alternatív anyagmegoldásoktól kezdve a csomagoláson és tároláson át az ökotudatos működést igazoló tanúsítványokig terjedő, körforgásos gazdasággal kapcsolatos kérdésekre kellett szöveges választ adniuk.
Az Advisory Board a beérkezett jelentkezések alapján idén négy hazai és egy regionális tervezőt választott a kategóriába: a Catwalk szekcióból a NANUSHKA és BORBALA, a BCEFW Showcase kategóriából MARKO FEHER (BA), valamint a prezentáló márkák sorából a SLANGSLANG és a PRINTA kollekcióival találkozhat a közönség, akik változatos megfogalmazásokban reflektálnak a tudatosság fogalmára.
A BCEFW szakmai törekvéseit a MOHU MOL Hulladékgazdálkodási Zrt.-vel, valamint a Millenárissal kötött hármas együttműködés is erősíti, amely keretein belül egy MOHU által biztosított textilgyűjtő konténer is helyet kap az idei rendezvényen. Az akció célja felhívni a figyelmet az újrahasznosítás gyakorlatára, valamint fenntarthatóbb működésre és tudatos gondolkodásra ösztönözni az eseményre ellátogató közönséget. A konténert bárki igénybe veheti a helyszínen a rendezvény időtartama alatt, péntektől vasárnapig – a gyűjtőben elhelyezett ruhák, lakossági textilhulladékok a későbbiekben újrahasznosításra kerülnek a MOHU és alvállalkozói által.
Az MDDÜ több izgalmas együttműködést kezdeményezett már, tavaly például egy igazi dizájngéniusszal dolgozott együtt, ugyanis Rossana Orlandi kurátor vezette a fiatal magyar tervezőknek és gyártóknak lehetőséget nyújtó design LABet.
(Fotók: David Ajkai @davidajkai)
magyar divat és dizájn ügynökség | dizájn | divat | fashion week | MDDÜ | hfda
Hét dolog, amit ki kell próbálnod a legszebb horvát nemzeti parkban
Nagyvárosi kalandor a Volvótól

Hawaiitól Tanzániáig, az egyik legjobb magyar sommeliertől a belga csúcsdizájnerig, az új Rolls-Royce-tól Horvátország titkos gyöngyszemeiig, a Roadster magazin új lapszáma ismét a világ izgalmas, kreatív és hedonistán lüktető ŕétegeibe viszi el olvasóit. Elmegyünk a bécsi három Michelin-csillagos Amadorba, ahol találkozunk Bencze Ádám sommeiler-vel, beszélgetünk Havancsák Terézzel, aki a közelmúltban kezdett el dolgozni az amerikai outerwear brand AETHERnél, Portugáliában kipróbáljuk, milyen a tengerparton száguldozni az új Ferrarival – egész kellemes –, a kortárs irodalom kedvelőinek pedig egy olyan Roadsternek írt Parti Nagy Lajos írással jelentkezünk, ami szerintünk a legjobbjai közé tartozik. Az aktuális számban lesz egy 20 oldalas mellékletünk is, amelynek főszereplője a még mindig rengeteg újdonságot rejtő Horvátország. Ezen kívül is sok színes történetünk van még, úgyhogy ezúttal is érdemes elmerülni a Roadster gazdag és kalandokkal teli világában!
Megnézem, mert érdekel!