A hatvanas években eredetileg a jobb aerodinamika miatt kapott szokatlan formájú karosszériát a Ferrari 250 GT, amelynek legendás alakját most egy egyedi 550 Maranello eleveníti fel.
1962-ben azzal bízta meg Giotto Bizzarrini mérnököt Giovanni Volpi gróf, a Scuderia Serenissima versenycsapat tulajdonosa, hogy tervezzen számára egy versenyautót, amely felveheti a versenyt az akkor megjelent Ferrari 250 GTO-val. A híresen makacs Enzo Ferrari ugyanis nem volt hajlandó GTO-t eladni a grófnak, mivel az elcsábította a Ferrari mérnökeit a saját csapatához.
Az átigazolt mérnökök közt volt Bizzarrini is, aki a Ferrarinál éppen a GTO megalkotásán dolgozott,
és most szabad kezet kapott, ezért felhasználhatta a valóra nem vált ötleteit. Az új versenyautóhoz az alapokat egy 1961-ben gyártott 250 GT adta, és a karosszériaépítő Piero Drogo közreműködésével speciális aerodinamikus karosszériát kísérleteztek ki hozzá.
A Kamm-forma lényege a nyújtott tetővonal és a hirtelen lecsapott hátsó rész,
ezt az autóiparban alkalmazott megoldást használták fel az egyedi Ferrarihoz, és ez adta a 250 GT jellegzetes formáját is, ami után egyszerűen csak kenyeresfurgonnak nevezték. A háromliteres V12-es motorral szerelt versenyautó csak 935 kilogrammot nyomott, ezzel könnyebb is volt a GTO-nál.
Az első bevetése 1962-ben, a 24 órás Le Mans-i futamon volt,
ahol könnyedén megelőzte a Ferrari összes 250 GTO-ját, és a negyedik órában már a hetedik helyen állt, de aztán fel kellett adnia a küzdelmet. Abban az évben még kétszer megnyerte a kategóriáját, de ennél nagyobb sikere lett nyugdíjas korában, a veteránversenyek közönsége körében.
Az eredeti után további két példányt készített belőle megrendelésre Bizzarrini és Drogo, és a következő évtizedben számos más sportautó alakját inspirálta a Kamm-forma. Most az eredeti versenyautó által ihletett Ferrari készült el, amelyet a holland dizájner Niels van Roij tervezett a 250 GT modern utódja, az 1996-ban bemutatott 550 Maranello alapjára.
Csak a szélvédőjét tartották meg az eredetiből, egyébként az egész karosszéria alumíniumból készült, az elemeket kézzel formázták hozzá. A motorja az 5,5 literes V12-es, 477 lóerővel és nyitott kulisszában kapcsolható váltókarral. Az időmérő órájára a „kit érdekel” felirat került, ezt az egyetlen példányban készült Ferrarit ugyanis
nem versenyre, hanem a vezetés élvezetére szánták.
Ritka élvezetek
A limitált szériás veterán sportautókat gazdagítja a Jaguar legújabb alkotása, a klasszikus E-Type felújított változata, amelyből csak hat kupé és hat roadster készül, és csak párosával lehet megkapni őket. Még ennél is értékesebb a Mercedes-Benz SL első szériája, amelynek történetét nemrég meséltük el, ennek fennmaradt példányai több százmillió forintos összegért kelnek el.
(Képek: Getty Images, Niels van Roij Design)
ferrari 250 gto | ferrari 550 maranello | ferrari 250 gt | niels van roij | Ferrari
Ezzel a tíz fantasztikus dizájntárggyal a legmenőbb hellyé teheted az otthonod
10+1 ikonikus és gyönyörű lámpa, ami garantáltan feldobja az otthonod
Beköszöntött a tél, és vele együtt megérkezett a Roadster magazin legfrissebb, 14. száma. Mit találunk benne? Kajakkal bejárjuk Grönland izgalmas és lenyűgöző helyeit, találkozunk a világ egyik leghíresebb párterapeutájával, Esther Perellel, és a Netflix által világhírűvé vált dél-koreai séffel, Jeong Kwannal, motorral részt veszünk a Balkan Rallyn, és beszélgetünk Kelecsényi Milán férfiruha-készítővel is. A Dél-afrikai Köztársaságban teszteljük, milyen az új AUDI Q8, és elbeszélgetünk a zoknik Rolls Royce-át gyártó Iszató Nisigucsival is. Elmegyünk egészen Kenyáig, hogy elefántokat nézzünk, az Őrségben kipróbáljuk, milyen a régió legújabb kabinháza, a Kástu, bemutatjuk a Déryné Kenyeret, a város új pékségét, teszteltjük az új elektromos KIÁt, ezen kívül pedig találkozunk még Berki Blanka topmodellel, Áron Eszter divattervezővel és sokan másokkal. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!