Tudod melyik városban készült a hűtőd vagy a klímád? És melyik az a kínai kikötőváros, ami akkora, mint Róma vagy Montreal?
Kína szédítő sebességgel fejlődött az elmúlt évtizedekben, ennek az egyik kísérőjelensége, hogy számos város valódi metropolisszá nőtte ki magát – olyanok is, amelyekről nem hallunk napi szinten Európában. Vagy nem hallunk egyáltalán.
Foshan például már közel 7,5 milliós város, csaknem akkora, mint Hongkong, de a hírekben nemigen szerepel.
És persze távolról sem ez az egyetlen példa, elvégre a másfél milliárdos ország 60 százaléka városokban él, és több mint 130, legalább egymilliós városa van.
Miután a lakosság jelentős része keleten, dél-keleten él, hatalmas fejleszthető területek vannak az ország többi részén, a kormány ezért rengeteget költ infrastruktúrára. Sokszor a frissen nagyra hízott városok a globális gazdaságban is fontos szerepet töltenek be, mint a 3,5 milliós Guiyang is (a fenti képen). Az egykori ipari város közel 600 kilométerre van a tengerparttól, ezzel együtt miután tudatosan átformálták az IT-szektor kiszolgálására, most olyan cégeknek van ott irodája, mint a Foxxcom vagy a Microsoft. Ezzel együtt a város első metróját csak 2027-ben tervezik átadni.
A Sanghaj és Nanking között félúton lévő Wuxi (a fenti képen) is már 3,5 milliós, azaz nagyobb Athénnál. Innovációs és kutató-fejlesztő központ, ahol világcégek (Hitachi, Volvo, Astra Zeneca) működtetnek laboratóriumokat, és ahol 2005 óta 21 felhőkarcoló épült.
Rómáról és Montrealról nyilván hallottál, Ningbóról pedig nyilván nem, holott ugyanakkora mindhárom, és az utóbbiban 4,2 millióan laknak. Kikötőváros, a világ egyik legforgalmasabb kikötőjével, az Egy Övezet Egy Út program egyik fontos állomása.
És a bevezetőben említett Foshan? Egy óriási iparváros, több mint háromezer gyárral. Ha 2014 után vásároltál légkondit vagy hűtőt, 50 százalékos eséllyel ebben a városban gyártották.
A nyitóképen is szereplő Jinan mára 5,6 milliós város, ami ugyan rengeteg, de cserébe úgy fejlesztik a várost, hogy roppant sűrűn lakott részeket hatalmas parkok váltogatják, ezzel Kína egyik legzöldebb városa.
Szóval talán csak most hallottál először ezekről a városokról, de el tudjuk képzelni, hogy pár év múlva egyikük-másikuk már szélesebb körben is ismert lesz.
Ha pedig nem annyira a város mérete, hanem az élhetősége számít, akkor mutatunk párat a leghangulatosabbak közül, ahová megéri tenni egy őszi kirándulást.
(Forrás: B1M, fotók: GettyImages)
kína | nagyváros | metropolisz | város
A kiberbiztonság téged is érint! Mit is jelent valójában?
Így élheted meg az ünnepi hangolódást egy csodás kastély birtokán itt, a szomszédunkban
Megérkezett a tél, már ki lehet csomagolni a Roadster legújabb, sorrendben 18. lapszámát. Mit találunk benne? A Costa Smeralda fedélzetén kipróbáljuk, milyen az élet egy tengerjárón Barcelona és Nápoly között. Ellátogatunk a luxusipar nagyágyúival dolgozó Edinas Paper kőbányai műhelyébe, megmutatjuk, milyen finomságokkal lehet átvészelni a hideg hónapokat, és megismerkedünk a római Palazzo Talìával is, amelyet az olasz rendezőzseni, Luca Guadagnino álmodott meg. Aktuális számunkban is rengeteg izgalmas helyszín bukkan fel: ilyen a kanadai Yukon vidék, az Amalfi-part, a Côte d’Azur-on kipróbáltuk, milyen az új Audi S5. Északabbra is elkalandoztunk: a lapszám talán legszimpatikusabb szereplője az a négy norvég fiatal, akik egy elhagyatott halfeldolgozó üzemet alakították át a skandináv ország és talán Európa legcoolabb pontjává. Ezen kívül bemutatunk öt divatbrandet, akiket érdemes követni, megvizsgáljuk, milyen volt az elmúlt száz évben a lejtők divatja és még ezen kívül is rengeteg izgalmas témánk van, de itt megállunk.
Megnézem, mert érdekel!