Koppenhága ismét bebizonyította, hogy a világ egyik legmenőbb helye

Divatos az alapvetésnek számító, régi értékekhez visszaterelő  fejlesztéseket, ötleteket közösséginek hívni, ám északon ezzel nem csak dobálóznak, rendre praktikus és élhető szokásokat vesznek fel. Koppenhágában most például úgy döntött a városvezetés, hogy "szabadon használható" gyümölcsfákkal, bokrokkal ültetik be a várost. Így az almafa, körtefa, málnabokor sem lesz szokatlan látvány, pláne nem az, hogy a lakók kedvükre szüretelhetnek majd.

Amíg őseink a szupermatket helyett a természetbe "mentek bevásárolni", addig ma már szinte elképzelhetetlen az, hogy a városi életmódba bele tudjuk integrálni a zöldség/gyümölcstermesztést, netán állattartást. Az udvarban nem tojnak tyúkok, a kertbe sem barackot szedni magyünk, hanem végre egy kicsit a levegőn lenni. Sajnálatos, hogy a legtöbb élelmiszert feldolgozott, vagy legalábbis bolti formában vesszük magunkhoz, pedig az egészségünkért is tehetünk annyit, hogy legalább piacra járunk, jól megválogatjuk, hogy mit veszünk magunkhoz.

A nagyvárosi lét rohanásában szinte luxusnak számít a piacra járás, időben és sokszor árfekvésileg is, pedig sokkal jobb, ha magától a termelőtől szerezzük be a friss zöldeket, tojást és azt is tudjuk, hogy milyen gazdaságból jön a húsáru. Egy szó, mint száz, jól tesszük, ha minél inkább próbáljuk kivenni a képletből a szupermarketeket.

Ezen az elven és a közösségteremtés erején elindulva határozott úgy a koppenhágazi városvezetés, hogy a várost hamarosan gyümölcsfákkal és bokrokkal ültetik majd be, hogy ne csak szép legyen a környezet, de az a lakók hasznára is váljék, nem csak levegőtisztítási szempontból. Szerintük a város közös tulajdon, mindenkinek ugyanolyan joga van használni.

A gasztronómiailag élen járó Dánia abban is úttörő, hogy az úgynevezett "nordic cuisine", vagyis a skandináv stílusú konyhaművészet igyekszik minél több helyi alapanyaggal foglalkozni, azokból főzni, amiket erdőkben, réteken, vizekben is megtalálunk.

A faültetési projekten felül számos olyan kezdeményezéssel foglalkoznak, ami a természetet és az ember még közelebb hozza egymáshoz — lehet erre jó fórum maga a táplálkozás is. Megalkottak egy applikációt: a Vild Mad abban segít, hogy egy erdei séta, túra alatt például mik azok a növények, amiket nyugodt szívvel hazavihetünk és belekomponálhatjuk az ebédbe. Gyökerek, termések, virágok, melyekből köreteket, szószokat, szörpöket lehet készíteni. A Noma-ban sem csinálják máshogy, ami  világ egyik legjobb és legismertebb étterme.

Nem csak azonosíthatjuk a növényeket, fotók és scanner segítségével, de receptekről is olvashatunk az appon belül.

Termési hónapokra, de alapanyagokra is szűrhetünk vele. Zseniális ötlet, ahogy a gyümölcsfák telepítése is!

Méhekkel hekkelték meg a holland város buszmegállóit

A holland Utrecht városában 316 darab buszmegálló tetején létesítettek "méhmegállót", vagyis telepítették élő növényeket az eddig üresen álló tetőkre.