Van egy kávépörkölő, amelynek a gyökerei egészen New Yorkig nyúlnak, és amely komoly nemzetközi díjak besöprésével vonta magára a figyelmet. Gyuga Áronnal, a Herz New York Coffee Roasters társalapítójával beszélgettünk arról, hogy mit tud egy mikropörkölő, miét lehet tanulni az afrikai és közép-amerikai kávéültetvényeken és hogy mit jelent, ha egy csomagolás dizájnja remekül sikerül. Interjú.
– Mikor kezdődött a Herz Coffee története és kik állnak mögötte?
– A kávé üzletünk története 2002-re nyúlik vissza. Édesapám külkereskedelemmel foglalkozik, 1988 óta van olasz cégekkel üzleti kapcsolata, nagyon gyakran tartózkodott Olaszországban, kedvelte az Espresso-t, olaszok a kávézási kultúráját. Ez által inspirálva döntött úgy, hogy saját kávépörkölő üzemet alapít.
Számomra a fordulópont a New York-i egyetemi tanulmányaim során következett be, ahol édesapám gyakran meglátogatott. Együtt merültünk el a specialty „kávémozgalomban”, felfedeztük a város vibráló specialty kávézóit, pörkölőit.
New Yorkban erősödött meg igazán a szenvedélyünk a különleges minőségű arabica és a világos pörkölési profilú kávék iránt.
Az egyetemi tanulmányaim végeztével először a pénzügyi szektorban helyezkedtem el, már ekkor elkezdtük előkészíteni a közös márkánkat, a HERZ New York Coffee Roasters brand-et. A márkaépítés minden részletében New York városának - ami kicsit olyan, mint mi, sose alszik igazán - inspirációját és energiáját használtuk fel.
2022-ben a milánói World of Coffee kiállításon mutattuk be a HERZ New York Coffee Roasters márkát, a minőségi kávéinkat a kávékedvelőknek, ahol a kávés szakma is azonnal felfigyelt ránk.
– Mit tud a Herz pörkölő, amit más pörkölők nem? Anélkül, hogy bántani akarnánk a nagy és ismert, szupermarketekben is kapható brandeket, mit mondanátok, miért próbálja ki valaki a Herzet, mit tud egy mikropörkölő egy óriáscéghez képest?
– A kávéipar rendkívül versengő és kihívásokkal teli terület. Amellett, hogy prémium minőségű, specialty kávét kínálunk, kiemelkedünk a termékek és a márka stílusa által, amiről azt gondoljuk, hogy legalább annyira markáns része a kávé élménynek, mint maga a kávébab. A HERZ egyedi megjelenésű kávécsomagolása iránti elkötelezettségünket két rangos, nemzetközileg elismert dizájn és csomagolási díj is igazolta azóta.
2024 júniusában Koppenhágában a SCA World of Coffee Design Awards megnyerése, illetve 2024 novemberében Berlinben a Red Dot Packaging Design 2024 Winner díj átvétele.
Sok kávépörkölővel szemben mindig is priorizáltuk a személyes, közvetlen kapcsolatot a termelőkkel. 2005 óta El Salvadorban, Guatemalaban és Costa Ricán is már barátokként üdvözölnek minket látogatásaink során a kávéfarmokon. Pontosan tudjuk, hogy a nehezebb utat választjuk, de a szervezéssel és utazással töltött idő minőségben és a fenntarthatóságban térül meg. Kevesen gondolják, de a kávétermelők között igen ritka a női farm tulajdonos. El Salvadorban már húsz éve vagyunk kapcsolatban egy hölggyel, aki a családjának negyedik generációjaként foglalkozik kávétermesztéssel, ráadásul teszi mindezt vegyszerektől és kompromisszumoktól mentesen. Örömünkre szolgál támogatni őt azzal, hogy üzleti partnerek vagyunk.
Visszatérve a kérdésedre: a mi kávé kínálatunk sokszínű, ugyanakkor klasszikus ízlés szerint alakítottuk ki, limitált kávétermékeinket, 2025-ben Genfben megrendezésre kerülő World of Coffee kiállításon mutatjuk be. Kisebb szelekcióval, de állandó ízekkel dolgozunk, nem is szeretnénk a kínálatunkat a végtelenségig bővíteni,
ugyanakkor alkalmazkodunk a vásárlói igényekhez, hiszen a pörkölt babkávé mellett a közkedvelt kapszulás kávé is megtalálható a kínálatunkban a világostól egészen a közepes pörkölésig.
Egyszer egy kiállításon egy látogató megkóstolva El Salvador kávénkat azt mondta, hogy ez az első olyan kávé, ahol valóban érzi az ízjegyeket, amiről mindenhol beszélnek. Büszkék vagyunk rá, hogy magasabb szintre tudjuk emelni termékeinkkel a kávékról alkotott képet.
– Aki követi az Instagram-profilotokat, tudja, hogy jártok közép-amerikai kávéültetvényeken is. Mit lehet tanulni egy ilyen helyen?
– Amikor először jártam kávéültetvényeken, megdöbbentett az a hatalmas erőfeszítés és kemény munka ami a kávé termesztésével, betakarításával és feldolgozásával jár. Minden egyes kávébab számtalan órányi kemény munkát jelent, hogy végül egy csészébe kerüljön, amelyet gyakran kevesebb mint egy perc alatt elfogyasztunk. Közép-Amerikában nem ritka, hogy a kávé termesztéssel foglalkozó családok tudása és szakértelme generációról generációra vándorol, ami minden alkalommal inspirálóan hat a mi családi vállalkozásunkra is.
– Mi jellemző a kávéitokra? Honnan jönnek? Afrika? Közép-Amerika? Milyen nyerskávékat kerestek?
– Jellemzően közép- és dél-amerikai, afrikai és indiai kávékat használunk és mindig igyekszünk a legkülönlegesebb kávébabokat és feldolgozásokat kiválasztani. Az én személyes kedvenc régióm Közép-Amerika és Afrika, valamint a száraz és anaerob feldolgozású kávék.
– Hogyan születnek meg a blendjeitek?
– Nagyon röviden: Rengeteg teszteléssel, idővel és folyamatos tanulással. A tesztelést természetesen egyikünk sem bánja.
– SCA-tagok vagytok. Mit jelent ez, hogyan mondanátok el laikusoknak?
– Az amerikai alapítású Specialty Coffee Association (SCA) egy globális kávés szakmai szervezet, amely a kávéval foglalkozó szakembereket képviseli, beleértve a termelőket, pörkölőket, baristákat és a kereskedőket. A szervezet meghatározza a kávé minőségére, fenntarthatóságára és oktatására vonatkozó iparági szabványokat, és rendezvényeken, minősítéseken és forrásokon keresztül népszerűsíti a különleges kávé kiválóságát. Az SCA által szervezett kiállítások rendszeres résztvevői vagyunk kiállítóként.
– Milyen kávézókban lehet találkozni a kávéitokkal itthon?
– Olyan prémium kávézókban és szállodákban lehet találkozni velünk, ahol a professzionális barista tudás mellett szeretnének többet, különlegesebbet adni a vendégeknek már egy csésze kávéval is. Ilyen hely a Franziska Buda és Pest, a Zileat, a Bomiz Deli, az Aladár Deli, a Magenta Deli, a Grumpy, nemrég nyílt W Budapest Hotel, a Dorothea Hotel és a Gerlóczy Kávéház.
– Milyen országokban forgalmazzátok a kávéitokat?
– A német és az angol piac már nem ismeretlen számunkra, de az igazi terjeszkedés időszaka igazán 2025-ben következik majd terveink szerint. Többet még nem spoilereznénk egyelőre.
– A csomagolás dizájnja nagyon szemrevaló, díjat is nyertetek vele. Hogyan született meg ez a dizájn?
– Édesapám fejében született meg a koncepció, ami a a Graphasel grafikai studióval közösen jött létre. 15+ éve dolgozunk együtt velük, így szinte szavak nélkül is tudják már, mire volt szükségünk. A koncepció része volt a kávéiparban szokatlan színválasztás, ami így garantáltan megmozgatja a szemeket.
Az alapszínünk a narancssárga, amelyet egy elegáns sötétbarna egészít ki. Sok visszajelzést kapunk rá, hogy fémdobozos termékeink a konyhák díszeivé válnak a letisztult formához párosuló vibráló színnel, minőségi kávéval.
– Milyen kávékapszuláitok vannak?
– A HERZ kapszulák összerakásánál az volt a fő szempont számunkra, hogy a kapszulás kávégépek kedvelői is megtalálják az ízlésüknek megfelelő kávékapszulákat a kínálatunkban. Vannak közepes pörkölésű blend kapszuláink és világos-közepes pörkölésű specialty single origin kapszulák is. Összesen 12 féle kávékapszula van jelenleg a szortimentünkben, hamarosan bővíteni fogjuk a kínálatunkat. Fontos megjegyeznem, hogy a kávékapszuláink kiváló minőségű pörkölt babkávéból készülnek, az ízélmény mellett a kávékapszuláinknál legalább ilyen fontos az is, hogy a fogyasztók kapszulás kávégépeivel és kompatibilisek és biztonságosak legyenek.
– Milyen kávét fogyasztotok reggel?
– Én minden napomat világos pörkölésű flat white-tal kezdem, utána több közepes pörkölésű espresso követ, majd világos filterrel zárom. A családom tagjai reggel flat white-ot, cappuccino-t kedvelik közepes pörkölésű kávéval. Azt pedig már nem is számoljuk, hogy mennyi espresso követi.
herz coffee | gyuga áron | kávé | nagy sztori | Herz New York Coffee Roasters
Merész kampánnyal robban be a Reebok új kollekciója
A modern luxus nyomában a Range Roverrel

Megérkezett a tél, már ki lehet csomagolni a Roadster legújabb, sorrendben 18. lapszámát. Mit találunk benne? A Costa Smeralda fedélzetén kipróbáljuk, milyen az élet egy tengerjárón Barcelona és Nápoly között. Ellátogatunk a luxusipar nagyágyúival dolgozó Edinas Paper kőbányai műhelyébe, megmutatjuk, milyen finomságokkal lehet átvészelni a hideg hónapokat, és megismerkedünk a római Palazzo Talìával is, amelyet az olasz rendezőzseni, Luca Guadagnino álmodott meg. Aktuális számunkban is rengeteg izgalmas helyszín bukkan fel: ilyen a kanadai Yukon vidék, az Amalfi-part, a Côte d’Azur-on kipróbáltuk, milyen az új Audi S5. Északabbra is elkalandoztunk: a lapszám talán legszimpatikusabb szereplője az a négy norvég fiatal, akik egy elhagyatott halfeldolgozó üzemet alakították át a skandináv ország és talán Európa legcoolabb pontjává. Ezen kívül bemutatunk öt divatbrandet, akiket érdemes követni, megvizsgáljuk, milyen volt az elmúlt száz évben a lejtők divatja és még ezen kívül is rengeteg izgalmas témánk van, de itt megállunk.
Megnézem, mert érdekel!