A tizenegy legidegesítőbb dolog, amit egy turista külföldön tehet

Az utazás, mint tudjuk, szélesebb látókört biztosít a világról, egyben alkalmazkodást is igényel. Utóbbi azt jelenti, hogy indulás előtt ajánlott utánanézni a helyi kulturális normáknak, az éttermi etikettnek és a nyelvnek. Az alábbi bosszantó szokásokat pedig mindenképp javasolt ejteni.

Elvárni mindenkitől az angoltudást

Az angol nyelv a világ legtöbb részén elterjedt (még akkor is, ha sok helyen nem hivatalos), de ez nem jelenti azt, hogy elvárhatjuk, hogy mindenhol mindenki beszéljen angolul.

Ehelyett inkább ragadjunk meg egy útikönyvet, és tanuljunk meg néhány kulcskifejezést az adott ország nyelvén, vagy egyszerűen használjuk a fordítót.

A kulturális szokások figyelmen kívül hagyása

Nem kellene külön hangsúlyozni, de szükséges. A társadalmi etikett megismerése és betartása nagyon sokat számít külföldön.

Ha nem vesződünk azzal, hogy megismerkedjünk olyan fontos helyi szokásokkal, mint a köszönés, a borravaló helyzete, vagy akár az, hogy melyik kezünkkel adjunk oda a másiknak egy tányért, az bizonyítéka a tiszteletlenségnek.

Nem megfelelő öltözködés

Lehet, hogy otthon kánikula idején nyugodtan sétálgathatunk miniruhában, de úti céltól függően kulturálisan nem biztos, hogy ez mindenhol megfelelő viselet.

Thaiföld és Bali templomaiban például illik eltakarni a karokat és a lábakat, mégis, turisták százai készítenek évente szelfiket olyan öltözékben, amely a tisztelettudó irányelveken kívül esik.

Hotelben maradni

Nem muszáj a Fehér Lótuszban látottakat másolva minden ébren töltött pillanatot a szálloda vagy az üdülőhely falai között tölteni – beleértve az étkezéseket is.

Számos hotel ad otthont kiváló étteremnek, de ezeknek kiegészítésként kellene kapcsolódniuk a programokhoz. Mozduljunk ki és fedezzük fel a környéket!

Sietős étkezések

Otthon, a hétköznapokon olyanok az étkezések, mintha sprintelnénk: elolvassuk az étlapot, rendelünk, eszünk, fizetünk és távozunk.

Külföldön azonban ennek az ellenkezője a helyzet, mert az étkezési élményt lassabban és minden pillanatát kieélvezve kell(ene) megélni.

Ne kérjük a számlát abban a pillanatban, amikor letesszük a villát.

Annak feltételezése, hogy mindig minden nyitva lesz

Spanyolországban és Olaszországban például délben szünetet tartanak az üzletek. Az ablakon kopogtatni, és arra várni, hogy a tulajdonos kinyissa az ajtót, mert mi alkalmatlan időpontra osztottuk be a csecsebecse-vásárlást, az erősen visszatartó erővel bír.

Tiszteletlenség a műemlékekkel szemben

A kulturális jelentőségű szimbólumok semmibe vétele (például síremlékekre való felmászás vagy a kijelölt területeken átugrálás) egy fénykép kedvéért sehol sem lehet illdomos.

Túl sok poggyász

Próbáljunk ellenálni a túlpakolásnak.

Ez ugyanis megnöveli annak az esélyét, hogy az utazás során valami eltűnik és megnehezítheti a taxizást vagy a tömegközlekedést is és plusz stresszt okoz.

Túlzottan kritikusnak lenni az ételekkel és a kultúrával szemben

Igen, külföldre utazni más. Nem ez a lényeg? Ha ugyanarra vágyunk, miért nem maradunk otthon?

Semmi értelme nincs annak, hogy mindent, amit eszünk, látunk és tapasztalunk, az otthoni dolgokhoz hasonlítunk és ez alapján kritizálunk.

Étlapmódosítgatás

Hacsak nem étalallergia vagy szigorú diétás előírások miatt kérünk  módosításokat, a végtelen változtatások kérése indokolatlan stresszt okoz az ételeket elkészítőknek, emellett meglehetősen érzéketlen dolog a hagyományos ízek és a helyi főzési szokások variálását követelni.

Ragaszkodás a kommerszhez

Ha egész idő alatt a legnagyobb turisztikai látványosságok körül szétszórt nemzetközi étteremláncok éttermeiben eszünk, amelyek alapvetően csak a turistákat szolgálják ki, hogyan fogunk valaha is belekóstolni a helyi gasztronómiába? Ugyanez elmondható az ultraturista szuvenírboltokról és bárokról is.

Egy városi pihenés alkalmanként simán lehet olyan üdítő, mint egy tengerparti. De nem feltétlenül fővárosokban kell ilyenkor gondolkodni, hiszen a teletömött London, Párizs vagy Róma nem a legjobb választás egy stresszmentes utazáshoz. Az alábbiak viszont igen. Ez a kilenc hely vibráló kultúrát, változatos ételeket és izgalmas éjszakai életet ajánl a városi élet minden előnye mellett kisebb tömeggel és alacsonyabb költségekkel.

(Forrás: Travel and Leisure, fotók: Getty Images)