Ilyennek látta Hortobágyot egy berlini gasztroblogger

Mit egyek reggelire? Talán a mit vegyek fel ma? után a második legnépszerűbb örök kérdés, melyre sokszor gondterhelt fejvakarás a válasz konkrét ötlet helyett. Van azonban egy Berlinben élő lengyel foodblogger, aki megpróbálja megkönnyíteni az ébredés utáni, olykor kaotikus perceket: a világjáró Marta Greber nem csupán a reggelik, hanem az inspirációval teli utazások elkötelezett híve, legjobb pillanatait az Instagramon osztja meg What should I eat for breakfast? nevű oldalán.

Utóbbit kis túlzással egy szerencsétlen véletlennek köszönheti. Történt, hogy egy dél-amerikai utazása alatt ételmérgezést kapott, ennek következtében pedig szigorú diétát kellett tartania. Rengeteg ételről kénytelen volt lemondani, barátjának – későbbi férjének –, Tomasznak viszont elkészítette a kívánt fogásokat. Martának maradtak a gondosan összerakott reggelik, és mivel bevallottan függője a korai étkezéseknek, a tökéletesség határát súroló ételkölteményeit felrakta az Instagramra.

A többi pedig – ahogy mondani szokták – történelem. Egymás után érkeztek a pozitív visszajelzések a gyors, egyszerű, egészséges és kreatív receptjeire, így napjainkra az egyik legsikeresebb németországi foodblogger lett a maga négyszázezres követőbázisával.

Az ügyvédként végzett Marta néhány évvel ezelőtt feladta a praxisát, miután férje munkát kapott Sydneyben és követte őt Ausztráliába. Mivel mindig is szeretette volna bejárni a déli kontinenst, nem volt kérdés számára, elköltözik-e a világ másik végére.

Együtt bejárták egész Ausztráliát és Új-Zélandot, felkerekedtek Ázsia felé is, ezek a tripek pedig olyan hatással voltak rá, hogy alapjaiban változtatták meg a világhoz és az utazáshoz való hozzáállását.

Kislányuk, Mia születését követően Marta azt gondolta, a kalandjaik véget értek. Tévedett. A gyermek pár hónapos kora óta Hongkongtól Kenyáig velük járja a világot, mostanság Európa útjait falják egy lakóbuszban. Azaz csak falnák, ha nem romlott volna el a guruló otthonuk, úgyhogy egy másik járgánnyal utazgattak az elmúlt hetekben Lengyelországban. Hamarosan visszatérnek Ausztráliába, hogy nekivágjanak egy újabb lakóbuszos felfedezőútnak.

A közelmúltban egy rapid látogatás erejéig nálunk is jártak. "Romániába tartottunk, úgyhogy odafelé megálltunk Magyarországon, ahol kivételes élményekben lehetett részünk, és nagyon finomakat ettünk. Sajnos akadt némi gondunk a busszal, ezért nem tudtunk hosszabb időre maradni, de mindenképpen visszatérünk majd, mert gyönyörű ország, és imádom a magyar konyhát! – meséli lelkendezve Marta a Roadsternek, majd így folytatja: – Jó lett volna Budapestet is útba ejteni, de ahhoz, hogy igazán megismerjek egy nagyvárost, legalább négy-hét ott eltöltött napra van szükségem, erre pedig most nem volt lehetőség. Hollókőre és a Hortobágyra jutottunk el, mert mindkettőről csupa szépet hallottam – utóbbi kapcsán főleg a csikósokról és a lovakról. Mindkét hely fantasztikus volt."

Arra a kérdésre nem igazán tudott válaszolni, pontosan mennyi időt tölt egy évben utazással, mert nagyjából egész évben úton van, és úton is lesz, amíg a kislánya el nem éri az iskoláskort. "Rengeteg inspirációt merítek ezekből a túrákból. Olyankor jövök rá, milyen csodálatos az élet és a világunk, pedig hajlamosak vagyunk elfeledkezni róla, mert a munka, a család és az egyéb kötelezettségek túlságosan lefoglalnak minket. Van egy szokásom, hogy bárhol is vagyunk éppen, kora hajnalban fölkelek, hogy megnézzem a napfelkeltét. Készítek egy csésze kávét, kimegyek a szabadba, és figyelem, ahogyan lassan ébredezik a világ. Ez a kedvenc pillanatom."

Az utazásaik során úgymond átlagos családi életet élnek, leszámítva persze, hogy majdnem minden nap máshol ébrednek. "Imádok úton lenni és egy ilyen kis helyen élni a családommal. Ráébreszt arra, valójában milyen kevés dologra van szükségünk a mindennapokhoz, gondolok itt például ruhákra vagy egyéb használati tárgyakra. Elképesztően sokat tanultunk arról, hogyan használjuk, amink van. Hogyan ne pazaroljuk az ételt, vagy a vizet a mosogatáshoz és a fürdéshez, hogyan termeljünk minél kevesebb szemetet. A vándorlét alatt rengeteget megtanultunk saját magunkról is, például rájöttünk, hogy a problémákat azonnal meg kell beszélni, mert ilyen kis helyen igen kellemetlen perceket okozhat, ha mérgesek vagyunk a másikra."

Nagyjából tíz éve állt rá a reggelikre, melyek elkészítéséhez komoly inspirációforrást jelentenek számára az utazások.

Új ízeket és fűszereket ismer meg, új emberekkel és reggelivel kapcsolatos történetekkel találkozik. Azt mondja, az inspiráció olykor a legváratlanabb pillanatban érkezik.

Legtöbben az időhiányt nevezzük meg kifogásnak, amiért kihagyjuk vagy összecsapjuk a nap legfontosabbnak tartott étkezését. Marta erre azt szokta mondani, hogy ha előző este előkészítjük a másnapi reggelinket, ébredés után már csak nagyjából két percet kell szánnunk rá. Például, ha egy tányér rizstejbe chia magot teszünk, az egészet berakjuk éjszakára a hűtőbe, akkor reggel csupán néhány szem gyümölcsöt kell hozzátennünk, és máris kész a finom, egészséges reggelink.

"Hogy milyen számomra a tökéletes reggeli? Könnyű elkészíteni, finom. és nem utolsósorban legyen hozzá jó társaság. Rendkívül fontos számomra a reggelizés, és imádok mindent, ami hozzá kapcsolódik. Újságot lapozgatni, forró kávét kortyolgatni vagy csak a családdal beszélgetni, mielőtt elindul a nap."

Kimondott kedvence vagy legjobbnak tartott reggelije viszont nincs, egészen pontosan úgy fogalmazott, lehetetlen egyet is kiemelni közülük. Egyszer-kétszer megtette, de aztán később mindig meggondolta magát, úgyhogy azóta inkább kikerüli az ilyen jellegű kérdésekre adott választ, és viccesen elnavigálja a kérdezőt, hogy nyugodtan nézzen szét a több mint négyszáz receptet tartalmazó blogján.

#Vanlife, avagy így lett a lakóautós utazásból a legcoolabb mozgalom

Wanderlust négy keréken, és egy hashtag, ami 2012-ben született, és azóta minden utazó képzeletét megragadta.

(Fotók: Marta Greber, Unsplash)