Ha mondani kellene egy tradicionális autógyártót, akkor a több mint száz éve alapított Jaguar biztosan közéjük tartozik. A klasszikus brit stílus, a sportos elegancia megtestesítője – volt egészen mostanáig. A Jaguarnál ugyanis megnyomták a reset gombot, hogy tiszta lappal induljanak a jövőbe, és ennek előzetese az a lenyűgöző koncepcióautó, amit hazánkból egyedül a Roadster nézhetett meg közelebbről. De miért volt erre szükség, tényleg kidobta volna a múltját az ablakon a Jaguar? Nem egészen – ez is kiderült a márka zártkörű eseményén Párizsban.
Mindenki életében eljöhet egyszer az a pillanat, amikor teljesen újra kell tervezni a dolgokat, hogy tovább tudjunk lépni. Nincs ez másként az autógyártók esetén sem, hiszen ahhoz, hogy alkalmazkodjanak az állandóan változó piachoz, az egyre szigorodó szabályozásokhoz, nem elég csak előre lépegetni, időnként át kell gondolni, hogy jó irányba tartanak-e. Aki nem elégszik meg azzal, hogy sodródik az árral, hanem kiemelkedne a többi közül, annak ehhez időnként radikális lépésre van szüksége. Most jött el ennek az ideje a Jaguarnál.
Gazdag történelem, kihívásokkal teli múlt
Szerte a világon mindenki ismeri a Jaguar nevét, az idén éppen nyolcvan éves autómárka a sportos brit elegancia szinonimájának számít. Gyönyörű autókat gyártottak, remek arányú limuzinok és fantasztikus sportautók is szerepeltek a kínálatukban, és nem mondhatnánk, hogy nem értették az idők szavát, hiszen többféle méretű szabadidő-terepjárójuk, és még elektromos autójuk is volt, ami a stílusával és a vezethetőségével is kitűnt a többi közül, még az év autója díjat is elnyerte. Miért is akarna ennek a portfóliónak, és persze a Jaguar gazdag történelmének búcsút inteni bárki?
Persze az évtizedek során rengeteg kihívással nézett szembe a márka, többször átszervezték, egy ideig a Fordhoz tartozott, végül a Tata vezetése alatt az utóbbi években ígéretesen fejlődött a Land Roverrel együtt. Az autópiac azonban többet változott, mint amit egy hagyományokra építő, tradicionális kínálatot fenntartó autógyártó el tud viselni.
Mostanra érkezett válaszút elé a Jaguar, és azért, hogy ne tűnjön el, drámai változásra volt szükség.
A gyártó vezetése időben felismerte ezt, és ha a döntés első pillanatra meghökkentőnek is tűnik, van benne perspektíva.
A Jaguar egykor az a márka volt, amiről beszéltek az emberek, ami mércének számított az autógyártók között. Sportos limuzinokat kínáltak, sikerrel szerepeltek a versenypályákon, hétszer is megnyerték a 24 órás Le Mans-i futamot. Az utóbbi években azonban mintha eltűntek volna a radarról, és ezt már Rawdon Glover, a Jaguar vezére ismerte el nekünk, aki körbevezetett minket a Jaguar jövőjét bemutató tárlaton, bemutatva a márka új filozófiáját, egyúttal magyarázatot is adott erre a váratlanul drámai átalakulásra.
„Copy Nothing”
Sir William Lyons, a Jaguar legendás alapítója mondta, hogy ne másolj semmit, mert ez az eredetiség titka, és ennek jegyében fogtak hozzá a márka újragondolásához. Más gyártóknál ilyenkor megelégednek azzal, hogy egy kicsit áttervezik az emblémát, és bevezetnek egy pár új stíluselemet, de ezúttal az alapoktól találták ki újra, hogy miről szól majd a jövő Jaguarja. Az biztos, hogy feljebb pozícionált, teljesen elektromos luxusautókat tartogat majd a márka jövője, ami felemelheti az áhított, őt megillető helyre.
Nem hagyományos prémiumgyártóként versenyzenek tehát a vevőkkel, hajszolva az eladási darabszámot, hanem arra törekszenek, hogy a Jaguar ismét a vágy tárgya legyen, és ehhez tökéletes belépő az a koncepcióautó, ami a Jaguar jövőjét vetíti előre. A képeken lehet, hogy nem jön át a nagyszerűsége, de amikor megpillantottuk a Type 00 egyik első példányát, valóban földbe gyökerezett a lábunk.
Hatalmas, több mint öt méter hosszú és két méter széles túrakocsiról van szó, ami már a megjelenésével leveszi a lábáról az embert.
Semmi máshoz sem fogható az új Jaguar megjelenése, legalábbis a jelenleg ismert elektromos autókhoz biztosan nem. Rawdon Glover szerint a mostani elektromos autók baja az, hogy mindegyik egyformán néz ki, és ehhez képest a Type 00 mintha egy más bolygóról, de legalábbis más korból érkezett volna. Az elektromos hajtáshoz nem lenne szükség rá, mégis elegánsan hosszú a motorházfedele, és az akkumulátorok egyedi elhelyezésével elérték, hogy nem kell olyan magas építésűnek lennie, mint a crossovereknek.
Pazar túrakocsi
Letisztult stílusú karosszériáját egyszerű, egyenes vonalak alkotják, és bár a széles fényszóróknál és a hűtőmaszkot helyettesítő rácsozásnál el tudtunk volna képzelni kevésbé geometrikus, karakteresebb dizájnt is, ennek kialakítása a sorozatgyártásig még változhat. 23 colos kerekein gördülve egészen drámai hatása van a Type 00-nak, és ezt akkor láttuk igazán, amikor a párizsi divathét alkalmából kigördítették a tanulmányautót az utcára. Mintha nem is valóság volna, pedig nagyon is az, a párizsi bemutatóján ugyanis ott állt az orrunk előtt.

Gombnyomásra felfelé nyílnak a hatalmas ajtók, és bámulatosan elegáns belső teret tárnak fel.
A Jaguar jövője nemcsak a dizájn, hanem az anyaghasználat terén is újat mutat, ahol a hagyományos bőr és fa helyett is a kézzel szőtt kárpitoknak, az idő múlásával patinássá váló sárgaréznek, és még a mészkőnek is van helye. A Jaguar arculatát is áttervezték, és elsőre furcsa lehet, de az art deco stílusú embléma legalább annyira merít a múltból, mint amennyire modernista. A régi készletből egyedül az az ugrómacskás emblémát tartották meg, és az is csak rejtve látható a karosszérián.
Amikor pár hónapja a Jaguar elsőként leleplezte a Type 00 koncepcióját a Miami Art Weeken, akkor két példányt mutatott meg belőle. Az egyik pasztellkék színe a hatvanas évek angol stílusát idézi fel, a másik rózsaszíne viszont Miami art deco múltjának állít emléket. Párizsba egy harmadik színben hozta el az autót a Jaguar, és ha lehet, ez még látványosabb a másik kettőnél.
A mély ultramarin kéket a francia művészetek ihlették,
fémszemcsékkel kevert matt árnyalata pedig csak tovább fokozza az autó drámai megjelenését.
Rendes tanulmányautóként a Type 00-nak van egy pár érdekes megoldása. A visszapillantó tükröket kamerák helyettesítik, amelyek menet közben bújnak elő a sárvédőkből. Hátul nincs szélvédője, de egy gombnyomásra nyíló fedél tárja fel a csomagtartót. A minimalista műszerfalán ráadásul alapesetben nem találunk kijelzőket, azok ugyanis csak menet közben hajtódnak fel, hogy ne törjék meg a berendezés eleganciáját. A visszapillantó kamerák képét pedig a szélvédő tövébe vetíti az autó, hogy mindig a szemünk előtt legyen.
„Rendkívül erős, új karaktert alkottunk a Jaguar számára, amely hű a márka múltjához, de a jövőbe néz, és felhívja magára a figyelmet”
– mondta a megújulásról Rawdon Glover. Mert lehet, hogy a Jaguar szakít az eddigi modelljeinek dizájnjával, de ez nem jelenti azt, hogy megtagadná a márka értékeit, és ha jobban megnézzük, felfedezhetjük rajta, hogy valójában a múltjából is merít ihletet. Az arányaival minket legalábbis a Jaguar legendás sportautójára, az E-Type-ra emlékeztet, ami legalább annyira lenyűgözőnek számított, amikor 1961-ben bemutatkozott.
Persze a koncepcióautók a látványnak szólnak, de a Jaguar ígérete szerint a jövő sorozatgyártású modelljein sok részletét megtaláljuk majd. Mindehhez pedig teljesen újonnan fejlesztenek egy elektromos platformot, amely garantálja majd a sportos vezetési élményt és a példás kényelmet. Az új korszak első autója egy négyajtós GT lesz, ezer lóerős teljesítménnyel és hétszáz kilométeres hatótávval. Még ebben az évben bemutatják, és a Type 00 láttán nem tudnánk ennél jobban várni, hogy megismerjük a jövő Jaguarját.
Ez is érdekelhet:
nagy sztori | koncepcióautó | jaguar type 00 | elektromos autó | tanulmányautó | jaguar
Hét dolog, amit ki kell próbálnod a legszebb horvát nemzeti parkban
Nagyvárosi kalandor a Volvótól

Hawaiitól Tanzániáig, az egyik legjobb magyar sommeliertől a belga csúcsdizájnerig, az új Rolls-Royce-tól Horvátország titkos gyöngyszemeiig, a Roadster magazin új lapszáma ismét a világ izgalmas, kreatív és hedonistán lüktető ŕétegeibe viszi el olvasóit. Elmegyünk a bécsi három Michelin-csillagos Amadorba, ahol találkozunk Bencze Ádám sommeiler-vel, beszélgetünk Havancsák Terézzel, aki a közelmúltban kezdett el dolgozni az amerikai outerwear brand AETHERnél, Portugáliában kipróbáljuk, milyen a tengerparton száguldozni az új Ferrarival – egész kellemes –, a kortárs irodalom kedvelőinek pedig egy olyan Roadsternek írt Parti Nagy Lajos írással jelentkezünk, ami szerintünk a legjobbjai közé tartozik. Az aktuális számban lesz egy 20 oldalas mellékletünk is, amelynek főszereplője a még mindig rengeteg újdonságot rejtő Horvátország. Ezen kívül is sok színes történetünk van még, úgyhogy ezúttal is érdemes elmerülni a Roadster gazdag és kalandokkal teli világában!
Megnézem, mert érdekel!