A Time magazin korunk egyik legkreatívabb ikonjának és vizionáriusának választotta, és bekerült a Wallpaper száz legbefolyásosabb tervezőit összesítő listájába. A világ legprominensebb múzeumaiban állít ki, gigantikus és művészi enteriőröket tervez Koreától Battersea-ig, és olyan világmárkákkal dolgozik együtt, mint a Baccarat, a Zara vagy a Swarovski. Multidiszciplináris alkotóként Jaime Hayon minden, ami korunk leginspirálóbb zeitgeistje: művészetében elmosódnak a képzőművészet, a dekoráció és a dizájn közti határvonalak egy olyan elképesztően egyedi és kortárs reneszánszban, amelyet rajta kívül ma senki sem képvisel. Nem véletlen, hogy a spanyol művész 2001-ben megalapított stúdiója az elmúlt húsz évben sikert sikerre halmoz, és nagyon nem úgy tűnik, hogy lassabb fokozatra kapcsolna. Jaime Hayonnal beszélgettünk a határok örök kitolásáról, a művészet univerzalitásáról, az úton levés fontosságáról, és az önmagunk elé állított kihívások szükségszerűségéről.
– Számos művészeti ágban egyszerre tevékenykedő alkotóként elképesztően sok területen mozogsz, szinte lehetetlennek érződik egy titulusban definiálni mindazt, amit csinál. Hogyan aposztrofálná magát?
– Különböző médiumokban és változatos területeken alkotó művész vagyok. Ami mindezekben közös, hogy művészi hozzáállással közelítek az összes munkámhoz: a dolgok, helyek és elemek által kiváltott érzések érdekelnek a leginkább.
– Folyamatosan nagyon különböző projekteken dolgozik – legalábbis kívülről így tűnik. Mindezek egy nagy keretrendszerben értelmeződnek, vagy az ön számára is különállóak ezek a munkák?
– Semennyire sem válik külön bennem az a kreatív hozzáállás, ami minden alkotáshoz szükséges. A kreatív munkáim egytől egyig interakcióban vannak egymással, ez az interakció pedig folyamatosan kitolja a kreativitás határait. Például a közelmúltban terveztem egy épületet Koreában (The Forum and Gates Garden a Hyundai számára – a szerk.), ami egyszerre volt belsőépítészet, enteriőrdizájn, művészeti installáció, grafikai tervezés, formatervezés és szobrászat…
Lehetetlen lenne egy szóval meghatározni, mi az, de egy dolog abszolút biztos: az, hogy a térbe lépve azonnal belélegzed a művészetet.
– Mikor lett egyértelmű, hogy művészettel és tervezéssel foglalkozik majd?
– Mindig is kreatív voltam. Már a tinédzserkori gördeszkás éveimtől kezdve – amikor deszkákra terveztem grafikákat – látszódott, hogy nagy képzelőerővel állok a dolgokhoz, máshogy látom a világot, mint mások. Mindig is kevertem a különböző művészeti ágakat, sosem láttam összeférhetetlennek egyes alkotói területeket, mivel mindezek egy elképesztően széles kreatív univerzum részei.
– A Time magazin korunk egyik legkreatívabb ikonjának választotta és vizionáriusként definiálta. Mit gondol, mi teszi látnokká?
– Úgy tekintek erre, mint egy harmadik szemre, mely által a hétköznapi inspirációkat egy saját, személyes nyelvre fordítom le.
Mindig azt érzem, hogy a dolgok abszolút mélyére szeretnék hatolni, éppen ezért nekem nagyon kényelmetlen olyasmin dolgozni, ami egyáltalán nem jelent kihívást.
Örökké hajt, hogy kitoljam a határokat, hogy minden egyes munkámmal újabb és újabb kreatív működési módokat fedezzek fel.
– Benézhetünk a dolgozószobájába? Hogyan születik meg egy ötlettől egészen a megvalósításig egy alkotás?
– Minden alkotásomhoz szorosan kötődik egy tematika: ez a kiindulópont, ez a tematika jelenti azt az univerzumot, ami ezután kristálytisztán kijelöl egy kreatív irányt. Utána egyfajta belső dialógusként felsejlik bennem egy festményhez, tárgyhoz vagy térhez elképzelt látványvilág, melyről vázlatokat csinálok egészen addig, amíg el nem érek egy pontig, amit már komolyan érdekesnek találok. Amikor ez megvan, akkor a Hayon Studióban velem együtt alkotó hihetetlen csapattal kidolgozzuk ezeket az ötleteket a vázlattól egészen a megvalósításig.
– Jelenleg min dolgozik?
– Elképesztően sűrű már most ez az év. Nemrégiben nyitottuk meg a bangkoki Standard Hotelt, az art’otelt a londoni Battersea negyedben, valamint egy átfogó retrospektív kiállítást Valenciában, ami a munkáim transzverzális jellegére fókuszál és áprilisig megtekinthető, valamint a korábban említett koreai Forumot is.
Ebben az évben nagyon elmélyülten foglalkozom a saját, személyes képzőművészeti munkáimmal is: ezeket a festményeket és szobrokat idén több helyen kiállítják.
Egyes alkotásokat az észak-olaszországi Arcóban lehet majd megtekinteni, más munkákat önálló kiállításként Barcelonában szeptemberben, valamint egy másik kiállításon is dolgozom Belgiumban, ami szintén idén valósul meg.
– Hogyan tölti fel a kreatív elemeket?
– Utazással. Az utazás számomra létszükséglet. A különböző kultúrák, helyek, emberek megismerése elképesztően feltölt kreatív energiákkal. A jó ételek, beszélgetések, könyvek és zenék pedig az elemfeltöltési napi rituálém szerves részei.
– Milyen embernek tartja leginkább magát? Extrovertált vagy inkább introvertált? Türelmes, esetleg türelmetlen?
– Inkább extrovertált vagyok szerintem, sokat beszélek, és hiszek is a beszélgetések erejében. Nagyon céltudatos vagyok, és élvezem, amit csinálok. Ha jó, ha rossz, de nem vagyok kifejezetten türelmes.
A részletek nagyon fontosak számomra. Egyszerre több projektben veszek folyamatosan részt, és képes vagyok mindegyikbe ugyanannyi erőt és energiát fektetni.
Az vagyok, amit csinálok, és az hajt, amit alkotok.
– Mire a legbüszkébb?
– A gyermekeimre, a munkámra és a barátaimra.
– Van olyan cél az életében, amit még nagyon szeretne elérni?
– Azt akarom megvalósítani, amit még nem is álmodtam meg. Úgy érzem, nagyon széles úton megyek, és még annyi sok minden van, amivel kísérletezni akarok.
– Vannak hosszú távú tervei az elkövetkezendő évekre, vagy akár idősebb korára?
– Sohasem tervezek hosszú távra. Inkább élvezem az utat.
(A cikk a Roadster magazin 12. számában jelent meg).
dekoráció | képzőművészet | jaime | nagy sztori | művészet
Jön az a különleges fesztivál, amelyen minden ízében megélheted a Márton-napi hagyományokat
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Az ősz önmagában is tud szép lenni, de a Roadster aktuális számával még szebbé és izgalmasabbá tehetjük. Mit találunk benne? Ellátogatunk Jerevánba, és megmutatjuk, mit érdemes csinálni Örményország fővárosában, és megnézzük közelről Athén jelenleg legizgalmasabb kerületét, Keramiekoszt. Találkozunk a világhírű képzőművésszel, Julie Mehretuval, kifaggatjuk, mit csinál Szabados Ági Debrecenben, megkóstoljuk, mit főzött ki az Arany Kaviár új séfje, motorozunk Erdélyben, jachtozunk az Adrián és egyéb hedonista kalandokban is részt veszünk, de nem soroljuk fel mindet. Ezen kívül elbeszélgetünk a bájos izraeli ékszertervezővel, Tal Adarral, találkozunk Zwack Sándorral, bejárjuk a Sauska tokaji főhadiszállását, és elbeszélgetünk napjaink egyik legnevesebb európai portréfotósával, Rob Hornstrával. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat és a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!