A harminckét méter hosszú, öt méter széles Jókai az ötödik balatoni gőzhajó volt. Budapesten, az Óbudai Hajógyárban készült, innen alkatrészenként szállították Siófokra, ahol összeszerelték, majd 1913. júniusában vízre bocsátották.
Kalandos történelmét követően a nyolcvanöt utas befogadására alkalmas hajót 2023 végén vásárolta „vissza” a Balatoni Hajózási Zrt., idén pedig elkezdte felkészíteni a hajózási szezonra. Javították a villamos hálózatát, és új festést is kapott a Jókai.
A hajó az egységes nosztalgiaflotta tagja lett, és május 1-jén mutatkozik be újra az utazóknak, akik Balatonfüreden találkozhatnak majd vele, ahol sétajáratokat teljesít, illetve a Bahart-flotta többi tagjával együtt rendezvényekre is igénybevehető lesz.
Terveink szerint a későbbiekben folytatódnak majd a mosdók, burkolatok, farészek esztétikai, állagmegóvási munkálatai, valamint tervezzük a hajó műszaki felújítását is. Várhatóan a következő években kiépül az orrsugár-kormány, sor kerül a segédgép, a tartályok, csővezetékek cseréjére és megújul majd a hajtás és kormányrendszer is”
– mondta Veigl Gábor, a Bahart vezérigazgatója.
A Jókait a II. világháború idején, 1945. márciusában a visszavonuló német csapatok a balatonfüredi kikötőben felrobbantották. A rákövetkező évben emelték ki a gőzüzemű hajót a Balatonból, majd 1948-ban ismét forgalomba helyezték. 1963-ban motorhajóvá építették át, 1964-ben felújították, 1980-ban pedig átkerült a Tiszára. A Vanyolai Hajózási Kft. vásárolta meg, 1998-99-ben felújították, majd 2000-ben áthajóztak vele a Dunára, de csak 2002-ben érkezett meg a Balatonra − az akkori vízállás miatt közúton. 2003-tól állt hivatalosan szolgálatban Balatonfüreden.
Nemcsak a hajón, hanem biciklin is felfedezhetjük a Balaton környékét, és hamarosan jön a balatoni nyár egyik leghangulatosabb fesztiválja.
(Forrás és képek: Bahart)
balaton | Bahart | Jókai | flotta | hajó
A kiberbiztonság téged is érint! Mit is jelent valójában?
Így élheted meg az ünnepi hangolódást egy csodás kastély birtokán itt, a szomszédunkban
Megérkezett a tél, már ki lehet csomagolni a Roadster legújabb, sorrendben 18. lapszámát. Mit találunk benne? A Costa Smeralda fedélzetén kipróbáljuk, milyen az élet egy tengerjárón Barcelona és Nápoly között. Ellátogatunk a luxusipar nagyágyúival dolgozó Edinas Paper kőbányai műhelyébe, megmutatjuk, milyen finomságokkal lehet átvészelni a hideg hónapokat, és megismerkedünk a római Palazzo Talìával is, amelyet az olasz rendezőzseni, Luca Guadagnino álmodott meg. Aktuális számunkban is rengeteg izgalmas helyszín bukkan fel: ilyen a kanadai Yukon vidék, az Amalfi-part, a Côte d’Azur-on kipróbáltuk, milyen az új Audi S5. Északabbra is elkalandoztunk: a lapszám talán legszimpatikusabb szereplője az a négy norvég fiatal, akik egy elhagyatott halfeldolgozó üzemet alakították át a skandináv ország és talán Európa legcoolabb pontjává. Ezen kívül bemutatunk öt divatbrandet, akiket érdemes követni, megvizsgáljuk, milyen volt az elmúlt száz évben a lejtők divatja és még ezen kívül is rengeteg izgalmas témánk van, de itt megállunk.
Megnézem, mert érdekel!