Kertész Attilát kategóriákba erőltetni felesleges próbálkozás, a harminckilenc éves képzőművész ledobja magáról a definíciókat, és talán éppen a lényeget tévesztjük szem elől, ha ezzel próbálkozunk. Az egyik legjobban látható alkotó, új kiállításain a fővárosi kreatív elit tolong, interjúk sokaságát adja, és még TikTok-profilja is van. Most ismét egy nagyon eredeti lépésre szánta el magát, ugyanis workshopokat tart, ahol bárki kipróbálhatja, milyen festeni, kerámiával dolgozni, és közben felszínre hozhatja a benne szunnyadó művészt. Attilát megkérdeztük, hogyan született meg a Jacques Works névre hallgató, máris nagyon sikeres workshopja, és miért érdemes vele együtt kerámiát festeni.
– Miért és hol született meg a Jacques Works ötlete?
– Barcelonában töltöttem három hónapot egy residency programon, ott született meg a gondolat. A kerámia murálnak nagy hagyománya van Spanyolországban mind az iparművészet mind a képzőművészet területén. Feltűnt, hogy bármerre bolyongok a városban mindenhol belebotlok. A Plaza Catalunya metrómegállóban fedeztem fel egy kör alakú térben végigfutó plasztikus mázas kerámia murált, ami teljesen megbabonázott: végig fotóztam minden részletét és akkor fedeztem fel egy feliratot, amin az állt hogy egy művészeti közösség közösen alkotta meg, művészek és laikusok egy csoportja. És azt mondtam magamban, hogy ilyen közösségi művészeti projektben én is örömmel részt vennék. Szóval így kezdtem el a gondolatot, kiérlelni és megálmodtam a Jacques Works workshopot.
– A kerámia számomra visszatérés a gyökerekhez, a középiskolában eltöltött négy év a kerámia szakon fontos időszak az életemben. Egész eddig elkísért, mint tervező többször foglalkoztam vele, és két éve újra visszatért az életembe mint médium, de már mint képzőművész gondolkodok vele.
Rengeteg lehetőséget rejt magában az anyag, így megunhatatlan, kimeríthetetlen.
Nagyon ősi matéria, lényegében a múlt maradványa, lenyomata az agyag, amit megformázunk, utána tűzbe rakunk és szinte az örökkévalóságnak csináljuk, mert a legmaradandóbb anyagok egyike. Így nagy felelősség, mit alkotunk.
– Mi történik a workshopon, miért érdemes részt venni rajta?
– Fontos, hogy itt az alkotás meditatív, terápiás jellege mellett komoly és minőségi munka folyik. Szeretném közelebb hozni a résztvevőknek az anyag jellegét, sajátosságát, sokat mesélek a technológiáról. Ecsetkezelési módokat gyakorlunk be, kompozíciós elveket tanulunk, és mázazási technikákkal kísérletezünk.
Mindezt úgy hogy én kurálom a folyamatokat, szóval a végeredmény biztosan esztétikus, kurált lenyomatát adja majd az alkotó aktuális állapotának. Kicsit naplózás. Érdekes lehet, ha valaki félévről félévre visszatérve újabb és újabb alkotásokat hoz létre és utána ránéz, hogy milyen változás ment végbe benne.
Érdekes tükröt tud mutatni a művészeti alkotás. Nem hazudik. Minden ott van feketén fehéren.
– A workshopon mindenki a saját alkotásán dolgozik, többen jönnek párban vagy egy kisebb csoport tagjaként. De nagyon jó projektek is meg tudnak valósulni csapatépítőként, ahol mindenki közösen hoz létre egy nagy murált, amit akár a vállalkozás közösségi terében tudnak installálni. Egyébként szándékomban áll a közösségi művészet témát is behozni, egy-két művész baráttal együtt másokkal kiegészülve közösen alkotni valami jó közösségi téma vagy cél érdekében.
(Portré: Hartyányi Norbert)
művészet | jacques works | kerámia | Kertész Attila | workshop
Jön az a különleges fesztivál, amelyen minden ízében megélheted a Márton-napi hagyományokat
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Az ősz önmagában is tud szép lenni, de a Roadster aktuális számával még szebbé és izgalmasabbá tehetjük. Mit találunk benne? Ellátogatunk Jerevánba, és megmutatjuk, mit érdemes csinálni Örményország fővárosában, és megnézzük közelről Athén jelenleg legizgalmasabb kerületét, Keramiekoszt. Találkozunk a világhírű képzőművésszel, Julie Mehretuval, kifaggatjuk, mit csinál Szabados Ági Debrecenben, megkóstoljuk, mit főzött ki az Arany Kaviár új séfje, motorozunk Erdélyben, jachtozunk az Adrián és egyéb hedonista kalandokban is részt veszünk, de nem soroljuk fel mindet. Ezen kívül elbeszélgetünk a bájos izraeli ékszertervezővel, Tal Adarral, találkozunk Zwack Sándorral, bejárjuk a Sauska tokaji főhadiszállását, és elbeszélgetünk napjaink egyik legnevesebb európai portréfotósával, Rob Hornstrával. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat és a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!