Kampány indult.
Miközben mindenki más csak tétovázik és késlekedik, a német főváros lakói drasztikus lépéseket tesznek. Ötvenezer berlini írta alá azt a petíciót, amely törvényjavaslatot kezdeményez a személygépkocsik kitiltására a város elég nagy területéről – megnyitva ezzel az utat egy zöldebb, egészségesebb, csendesebb és biztonságosabb jövő felé.
A Berlin Autofrei kampány keretében az S-Bahn hálózat által körülvett teljes területet – ami nyolcvannyolc négyzetkilométert jelent – nagyrészt mentesítenék a személygépkocsiktól. Ha a törvényt elfogadják, a világ legnagyobb autómentes városi területe jönne létre Berlinben.
A tilalom nem minden járműre vonatkozna: kereskedelmi célból továbbra is be lehetne hajtani a kijelölt területre, valamint a mozgáskorlátozottak is használhatnák ott az autójukat.
A sürgősségi szolgálatást végzők is mentesülnének a tiltás alól, és mivel az embereknek néha valóban szükségük van járművekre (például költözéshez), minden lakosnak évente legfeljebb tizenkét, bérelt autóval történő behajtást engedélyeznének.
Joggal vetődhet fel a kérdés, miért nem inkább az elektromos autókat helyezi előtérbe a kampány?
Nik Kaestner, az Autofrei képviseletében erre annyit mondott, hogy jövőre az autók körülbelül felének elektromos meghajtásúnak kellene lennie ahhoz, hogy teljesíteni tudják a kormány közlekedési célkitűzéseit. Ez nyilvánvalóan nem fog megtörténni.
Jelenleg Németországban a járművek csupán 1,3 százaléka elektromos hajtású. "Az egyetlen megoldás tehát, hogy valahogy csökkentsük a vezetés mennyiségét, nem pedig az, hogy megváltoztassuk annak módját" – mondja Nik Kaestner.
Az autók kitiltásának több előnye van annál, mint pusztán a légszennyezés csökkentése vagy a globális felmelegedés elleni küzdelem. Parkoló autók és forgalom nélkül több közterület szabadulna fel a zöldfelületek, a gyalogosok és a kerékpárosok számára, a kevesebb autó pedig kevesebb közlekedési balesetet is jelent.
Azért még korai lenne Berlint Európa autómentes fővárosává koronázni, mert az ötvenezer aláírást tartalmazó petíció csak a folyamat első szakaszát jelenti. A második forduló – amiben 170 ezer aláíró szükséges – következik, és ha a városvezetés nem fogadja el a törvényt, akkor az nyilvános szavazásra kerül.
Tekintettel arra, hogy Berlin Neuköllnjét nemrégiben a világ egyik legmenőbb negyedévé választották, nem annyira meglepő, hogy a város zöldebb jövőt tervez. Bárcsak minden város egy kicsit olyan lenne, mint Berlin!
Hunyd be a szemed, és képzeld el, hogy 2045-öt írunk! Berlinben állsz a peronon, és egy elegáns Hyperloop suhan be az állomásra. Felszállsz, előveszed a könyvedet a táskádból, és mire két fejezetet elolvasol és eltelik egy óra, már meg is érkeztél Párizsba, hogy egy igazi francia croissant-t falatozhass reggelire. Körbejársz a városban, majd ismét vonatra szállsz, hogy este már Barcelonában nézz focimeccset. De valóban ez lenne a jövő?
(Forrás: Time Out, fotók: Pixabay)
zöld | törvény | forgalom | berlin | belváros | tiltás
A modern luxus nyomában a Range Roverrel
Egy jó tervhez is kellhet több perspektíva
–
Sulciová Silvia interjú

Megérkezett a tél, már ki lehet csomagolni a Roadster legújabb, sorrendben 18. lapszámát. Mit találunk benne? A Costa Smeralda fedélzetén kipróbáljuk, milyen az élet egy tengerjárón Barcelona és Nápoly között. Ellátogatunk a luxusipar nagyágyúival dolgozó Edinas Paper kőbányai műhelyébe, megmutatjuk, milyen finomságokkal lehet átvészelni a hideg hónapokat, és megismerkedünk a római Palazzo Talìával is, amelyet az olasz rendezőzseni, Luca Guadagnino álmodott meg. Aktuális számunkban is rengeteg izgalmas helyszín bukkan fel: ilyen a kanadai Yukon vidék, az Amalfi-part, a Côte d’Azur-on kipróbáltuk, milyen az új Audi S5. Északabbra is elkalandoztunk: a lapszám talán legszimpatikusabb szereplője az a négy norvég fiatal, akik egy elhagyatott halfeldolgozó üzemet alakították át a skandináv ország és talán Európa legcoolabb pontjává. Ezen kívül bemutatunk öt divatbrandet, akiket érdemes követni, megvizsgáljuk, milyen volt az elmúlt száz évben a lejtők divatja és még ezen kívül is rengeteg izgalmas témánk van, de itt megállunk.
Megnézem, mert érdekel!