Ford Escort még nem volt olyan értékes, mint Lady Dianáé

Nem biztos, hogy a Ford Escort nevéről a királyi család autója jutna eszünkbe, pedig ’81-ben Lady Diana éppen ilyen típust kapott ajándékba Károly hercegtől.

Olcsó és egyszerű népautónak ismerjük az Escortot, ami a hetvenes évektől a kilencvenes évek végéig a Ford kompakt típusa volt a piacon. Furcsán hangzik, hogy miért ezzel lepte meg Lady Dianát az eljegyzésükre Károly herceg, amikor a Ford kínálatában ennél sokkal vonzóbb modellek is voltak, mint a Capri sportkupé, vagy az elegáns Granada, amivel maga a herceg is járt.

Az eljegyzésük előtt Diana Spencer egy Austin Metróval járt
Károly herceg sem csak Aston Martint hajtott, hanem ezt a Ford Granadát is

Jobban belegondolva mégis volt értelme az ajándéknak, hiszen az Escort akkor éppen a legnépszerűbb modellnek számított a briteknél, és ez az új elsőkerék-hajtású, ferdehátú változata 1981-ben elnyerte az európai év autója díjat is.

Károly herceg a csúcsmodellt választotta, 1,6 literes motorral és Ghia felszereltséggel.

1981-ben a Ford Escort volt a legnépszerűbb új autó az angol piacon

Diana korábban a britek másik büszkeségét, az Austin Metrót vezette, amit 1980-ban mutattak be, és eredetileg a klasszikus Mini utódjának szánták. Az Escort ehhez képest egy kategóriával nagyobb autó volt, de még

nem túl nagy és nem túl drága ahhoz, hogy a királyi családba érkező Dianát fényűzéssel vádolják.

Kevesen tudják, de Diana még az Escort sportváltozatával is járt

A kompakt Fordhoz akkoriban még nem volt elérhető az automata sebességváltó, ezért Diana saját maga kapcsolgatta a fokozatokat. A korabeli képeken feltűnhet, hogy egy békaformájú szobrocska található a motorháztetőn.

Az orrdíszt Diana testvére, Lady Sarah Spencer ajándékozta neki, a békakirály meséjére utalva.

A vászontetős kabrió nem bizonyult elég biztonságosnak a hercegnő számára

Diana csak egy évig tartotta meg az autót, de utána is Escortot vezetett,

például egy kabriót, majd amikor a testőrök rájöttek, hogy túl veszélyes a nyitott tetős autóban utaznia, akkor a 132 lóerős Escort RS Turbóra váltott. A hercegnő későbbi autói sokkal emlékezetesebbek, hiszen egy Jaguar XJS-t és egy Audi 80 Cabriolet-t is hajtott.

Diana később Jaguarra váltott, majd Audit és Mercedest is vezetett

Az eljegyzési ajándékba adott Escort még megvan,

húsz évig magántulajdonban volt, és most kiváló állapotban kerül a Reeman Dansie királyi tárgyakat és műalkotásokat tartalmazó aukciójára. Az árverésen 30-40 ezer font körüli összeget várnak érte, és a híres tulajdonosa nélkül 12-16 millió forintot még tökéletes veteránként sem érne a Ford hűséges kompaktja.

Diana megtartotta a békakirály szobrocskáját, ezért az eladó autón csak a másolata található

A címben megfogalmazott állítás azonban csak az Escortnak erre a szériájára igaz, a hátsókerék-hajtású elődjéből épült versenyautók ugyanis elképesztő árakon cserélnek gazdát,

a rekordot alighanem ez a ’68-as példány tartja,

amit 203 ezer fontért, 83 millió forintnak megfelelő összegért adtak el 2017-ben a Bonhams aukcióján.

Híres tulajdonosa miatt fizettek sokat azért a ’76-os Escortért is, ami 121 ezer dollárért, azaz 35 millió forintért cserélt gazdát az RM Sotheby’s árverésén 2018-ban.

Az ütött-kopott autót nem más, mint II. János Pál pápa használta,

amikor még Karol Wojtyła néven krakkói érsek volt, ez volt az utolsó saját tulajdonú autója.

(Képek: Getty Images, RM Sotheby's, Bonhams, Reeman Dansie)

Királyi típusok

A monacói herceg nem szerénykedett, amikor autót választott az esküvőjére: a Lexus eleve erre az alkalomra készítette el az LS 600h nyitható tetős változatát. Hasonló célból, de jóval korábban épült a Rolls-Royce Emperor State Landaulet, amibe a korabeli csúcstechnikát szerelték.

ford escort | károly herceg | Diana | Lady Diana | ford | aukció

FOLYTASD EZZEL

Hét dolog, amit ki kell próbálnod a legszebb horvát nemzeti parkban

Nagyvárosi kalandor a Volvótól

Rendeld meg a Roadster magazin 19. számát!

Hawaiitól Tanzániáig, az egyik legjobb magyar sommeliertől a belga csúcsdizájnerig, az új Rolls-Royce-tól Horvátország titkos gyöngyszemeiig, a Roadster magazin új lapszáma ismét a világ izgalmas, kreatív és hedonistán lüktető ŕétegeibe viszi el olvasóit. Elmegyünk a bécsi három Michelin-csillagos Amadorba, ahol találkozunk Bencze Ádám sommeiler-vel, beszélgetünk Havancsák Terézzel, aki a közelmúltban kezdett el dolgozni az amerikai outerwear brand AETHERnél, Portugáliában kipróbáljuk, milyen a tengerparton száguldozni az új Ferrarival – egész kellemes –, a kortárs irodalom kedvelőinek pedig egy olyan Roadsternek írt Parti Nagy Lajos írással jelentkezünk, ami szerintünk a legjobbjai közé tartozik. Az aktuális számban lesz egy 20 oldalas mellékletünk is, amelynek főszereplője a még mindig rengeteg újdonságot rejtő Horvátország. Ezen kívül is sok színes történetünk van még, úgyhogy ezúttal is érdemes elmerülni a Roadster gazdag és kalandokkal teli világában!

Megnézem, mert érdekel!
“Útra keltünk és összegyűjtöttük a legkiemelkedőbb hazai szállásokat és vendéglátóhelyeket számotokra. Ezek a helyek garantáltan felejthetetlen élményeket kínálnak, legyen szó romantikus pihenésről a Balaton partján vagy egy kulináris felfedezőútról Budapesten.”
Izing Róbert Izing Róbert, főszerkesztő

Legfrissebb ajánlataink

Irány a Roadster Select
teljes adatbázisa
Mutatjuk mit csinálj Horvátországban, ha elered az eső!
Hirdetés
Iratkozz fel a hírlevelünkre!
Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom