Ford Escort még nem volt olyan értékes, mint Lady Dianáé

Nem biztos, hogy a Ford Escort nevéről a királyi család autója jutna eszünkbe, pedig ’81-ben Lady Diana éppen ilyen típust kapott ajándékba Károly hercegtől.

Olcsó és egyszerű népautónak ismerjük az Escortot, ami a hetvenes évektől a kilencvenes évek végéig a Ford kompakt típusa volt a piacon. Furcsán hangzik, hogy miért ezzel lepte meg Lady Dianát az eljegyzésükre Károly herceg, amikor a Ford kínálatában ennél sokkal vonzóbb modellek is voltak, mint a Capri sportkupé, vagy az elegáns Granada, amivel maga a herceg is járt.

Az eljegyzésük előtt Diana Spencer egy Austin Metróval járt
Károly herceg sem csak Aston Martint hajtott, hanem ezt a Ford Granadát is

Jobban belegondolva mégis volt értelme az ajándéknak, hiszen az Escort akkor éppen a legnépszerűbb modellnek számított a briteknél, és ez az új elsőkerék-hajtású, ferdehátú változata 1981-ben elnyerte az európai év autója díjat is.

Károly herceg a csúcsmodellt választotta, 1,6 literes motorral és Ghia felszereltséggel.

1981-ben a Ford Escort volt a legnépszerűbb új autó az angol piacon

Diana korábban a britek másik büszkeségét, az Austin Metrót vezette, amit 1980-ban mutattak be, és eredetileg a klasszikus Mini utódjának szánták. Az Escort ehhez képest egy kategóriával nagyobb autó volt, de még

nem túl nagy és nem túl drága ahhoz, hogy a királyi családba érkező Dianát fényűzéssel vádolják.

Kevesen tudják, de Diana még az Escort sportváltozatával is járt

A kompakt Fordhoz akkoriban még nem volt elérhető az automata sebességváltó, ezért Diana saját maga kapcsolgatta a fokozatokat. A korabeli képeken feltűnhet, hogy egy békaformájú szobrocska található a motorháztetőn.

Az orrdíszt Diana testvére, Lady Sarah Spencer ajándékozta neki, a békakirály meséjére utalva.

A vászontetős kabrió nem bizonyult elég biztonságosnak a hercegnő számára

Diana csak egy évig tartotta meg az autót, de utána is Escortot vezetett,

például egy kabriót, majd amikor a testőrök rájöttek, hogy túl veszélyes a nyitott tetős autóban utaznia, akkor a 132 lóerős Escort RS Turbóra váltott. A hercegnő későbbi autói sokkal emlékezetesebbek, hiszen egy Jaguar XJS-t és egy Audi 80 Cabriolet-t is hajtott.

Diana később Jaguarra váltott, majd Audit és Mercedest is vezetett

Az eljegyzési ajándékba adott Escort még megvan,

húsz évig magántulajdonban volt, és most kiváló állapotban kerül a Reeman Dansie királyi tárgyakat és műalkotásokat tartalmazó aukciójára. Az árverésen 30-40 ezer font körüli összeget várnak érte, és a híres tulajdonosa nélkül 12-16 millió forintot még tökéletes veteránként sem érne a Ford hűséges kompaktja.

Diana megtartotta a békakirály szobrocskáját, ezért az eladó autón csak a másolata található

A címben megfogalmazott állítás azonban csak az Escortnak erre a szériájára igaz, a hátsókerék-hajtású elődjéből épült versenyautók ugyanis elképesztő árakon cserélnek gazdát,

a rekordot alighanem ez a ’68-as példány tartja,

amit 203 ezer fontért, 83 millió forintnak megfelelő összegért adtak el 2017-ben a Bonhams aukcióján.

Híres tulajdonosa miatt fizettek sokat azért a ’76-os Escortért is, ami 121 ezer dollárért, azaz 35 millió forintért cserélt gazdát az RM Sotheby’s árverésén 2018-ban.

Az ütött-kopott autót nem más, mint II. János Pál pápa használta,

amikor még Karol Wojtyła néven krakkói érsek volt, ez volt az utolsó saját tulajdonú autója.

(Képek: Getty Images, RM Sotheby's, Bonhams, Reeman Dansie)

Királyi típusok

A monacói herceg nem szerénykedett, amikor autót választott az esküvőjére: a Lexus eleve erre az alkalomra készítette el az LS 600h nyitható tetős változatát. Hasonló célból, de jóval korábban épült a Rolls-Royce Emperor State Landaulet, amibe a korabeli csúcstechnikát szerelték.

ford | ford escort | aukció | Diana | károly herceg | Lady Diana

FOLYTASD EZZEL

Merész kampánnyal robban be a Reebok új kollekciója

A modern luxus nyomában a Range Roverrel

Rendeld meg a Roadster magazin 18. számát!

Megérkezett a tél, már ki lehet csomagolni a Roadster legújabb, sorrendben 18. lapszámát. Mit találunk benne? A Costa Smeralda fedélzetén kipróbáljuk, milyen az élet egy tengerjárón Barcelona és Nápoly között. Ellátogatunk a luxusipar nagyágyúival dolgozó Edinas Paper kőbányai műhelyébe, megmutatjuk, milyen finomságokkal lehet átvészelni a hideg hónapokat, és megismerkedünk a római Palazzo Talìával is, amelyet az olasz rendezőzseni, Luca Guadagnino álmodott meg. Aktuális számunkban is rengeteg izgalmas helyszín bukkan fel: ilyen a kanadai Yukon vidék, az Amalfi-part, a Côte d’Azur-on kipróbáltuk, milyen az új Audi S5. Északabbra is elkalandoztunk: a lapszám talán legszimpatikusabb szereplője az a négy norvég fiatal, akik egy elhagyatott halfeldolgozó üzemet alakították át a skandináv ország és talán Európa legcoolabb pontjává. Ezen kívül bemutatunk öt divatbrandet, akiket érdemes követni, megvizsgáljuk, milyen volt az elmúlt száz évben a lejtők divatja és még ezen kívül is rengeteg izgalmas témánk van, de itt megállunk.

Megnézem, mert érdekel!
“Útra keltünk és összegyűjtöttük a legkiemelkedőbb hazai szállásokat és vendéglátóhelyeket számotokra. Ezek a helyek garantáltan felejthetetlen élményeket kínálnak, legyen szó romantikus pihenésről a Balaton partján vagy egy kulináris felfedezőútról Budapesten.”
Izing Róbert Izing Róbert, főszerkesztő

Legfrissebb ajánlataink

Irány a Roadster Select
teljes adatbázisa
Tényleg ez a világ legjobb luxusterepjárója? Most kiderül!
Hirdetés