A vonatközlekedés köztudottan fellendülőben van, itt az ideje tehát, hogy megnézzük, mely európai vasútállomások adják a legjobb utazási élményt. És melyek a legrosszabbakat.
Az évente megjelenő European Railway Station Index Európa ötven legnagyobb vasútállomását elemezte, figyelembe véve a várakozási időt, a késéseket, a csatlakozási opciókat, a jegyárakat, a jegypénztárak üzemidejét és az információk elérhetőségét, valamint az állomáson belüli szolgáltatásokat – például várótermeket, üzleteket, éttermeket –, az akadálymentességet, az okostelefon-alkalmazásokat, az ingyenes wifit és az olyan fuvarmegosztó szolgáltatások elérhetőségét, mint a Bolt és az Uber.
Melyik a legjobb vasútállomás Európában?
Miután 2022-ben behúzta a győzelmet, a svájci Zürich Hauptbahnhof továbbra is az első helyen áll az utasok kényelmét illetően, és összesen százkét ponttal végzett.
Jegypénztára reggel 6-tól este 9-ig tart nyitva; extra jegyeket kínál a gyermekek, a nagyobb csoportok, a fiatalok, az idősek és a fogyatékkal élők számára. A pályaudvar különösen jó eredményt ért el a várakozási idő tekintetében, a vonatok átlagosan egy percet késnek, továbbá a szerelvények mindössze három százaléka hozott össze késést.
Az elérhető százhat üzlet és kioszk, valamint az ötvenhárom étterem és kifőzde azonban segít könnyíteni a várakozáson.
Annak ellenére, hogy csak idén került fel a listára, a bécsi Hauptbahnhof egyenesen a második helyig jutott, mivel az állomáson belüli szolgáltatások, a továbbutazási opciók és a megközelíthetőség terén nagyon magas pontszámot ért el.
A harmadik helyet a Berlin Hauptbahnhof szerezte meg, amely egy másik svájci résztvevővel – Bernnel – osztozik, majd a hollandiai Utrecht Centraal következik.
Az első tíz helyezett között szerepel még a frankfurti pályaudvar, az olaszországi Napoli Centrale, a hollandiai Amsterdam Centraal, a párizsi Gare de Lyon, Oslo központi pályaudvara és a bécsi Meidling.
Melyek a legrosszabbak?
Európa legforgalmasabb vasútállomásai közül a németországi Bremen Hauptbahnhof kapta a legalacsonyabb pontszámot az ügyfélkényelem terén, mindössze harminckilenc pontot szedett össze.
Az átlagos várakozási idő tizenegy perc, plusz a vonatok negyvenhárom százaléka késik. Az alacsony pontszámhoz hozzájárult a továbbutazási lehetőségek, és az ingyenes wifi hiánya, valamint a mindössze kilenc üzlet és tizenöt étkezési lehetőség.
Az utolsó előtti helyen a München-Pasing áll – ebből is látható, hogy Németország nem teljesít tehát valami jól: Berlin Zoologischer Garten, Berlin-Gesundbrunnen és Berlin Ostkreuz ugyancsak az utolsó ötben szerepel, annak ellenére, hogy a főváros főpályaudvara bekerült az első ötbe. A lista végén tanyázik még a németországi Essen Hauptbahnhof, az egyesült királyságbeli Birmingham New Street, a franciaországi Châtelet-Les Halles és Haussmann Saint-Lazare (Párizs), a finnországi Helsinki Central és az olaszországi Firenze Santa Maria Novella.
A Fleet Logging nevű cég pedig a világ több metró- és vasútállomását vetette össze az alapján, hogy mennyi kellemetlenséget kell átélnie ott az embernek.
(Forrás: EuroNews, fotók: Getty Images)
Európa | vasút | legjobb | legrosszabb | közlekedés | vonat
Egy jó tervhez is kellhet több perspektíva
–
Sulciová Silvia interjú
Skót nyár a ködös budapesti belvárosban – Ilyen a 2023-as év whiskyje
![](https://roadster.hu/uploads/2024/12/roadster-18-promo.jpg)
Megérkezett a tél, már ki lehet csomagolni a Roadster legújabb, sorrendben 18. lapszámát. Mit találunk benne? A Costa Smeralda fedélzetén kipróbáljuk, milyen az élet egy tengerjárón Barcelona és Nápoly között. Ellátogatunk a luxusipar nagyágyúival dolgozó Edinas Paper kőbányai műhelyébe, megmutatjuk, milyen finomságokkal lehet átvészelni a hideg hónapokat, és megismerkedünk a római Palazzo Talìával is, amelyet az olasz rendezőzseni, Luca Guadagnino álmodott meg. Aktuális számunkban is rengeteg izgalmas helyszín bukkan fel: ilyen a kanadai Yukon vidék, az Amalfi-part, a Côte d’Azur-on kipróbáltuk, milyen az új Audi S5. Északabbra is elkalandoztunk: a lapszám talán legszimpatikusabb szereplője az a négy norvég fiatal, akik egy elhagyatott halfeldolgozó üzemet alakították át a skandináv ország és talán Európa legcoolabb pontjává. Ezen kívül bemutatunk öt divatbrandet, akiket érdemes követni, megvizsgáljuk, milyen volt az elmúlt száz évben a lejtők divatja és még ezen kívül is rengeteg izgalmas témánk van, de itt megállunk.
Megnézem, mert érdekel!