Leonardo pofonegyszerű, mégis erős önhordó hidat tervezett az 1500-as évek elején. Olyannyira megállja a helyét ma is, hogy hobbisták időről időre építenek hasonlókat ma is, pár éve például Norvégiában telepítettek egyet önkéntesek.
Leonardo da Vinci (1452–1519) igazi polihisztor volt, a korlátlan kíváncsiságú reneszánsz ember archetípusa, festő, tudós, matematikus, hadmérnök, feltaláló, anatómus, szobrász, építész, zeneszerző, költő és író egy személyben. Elnézést, ha kihagytunk valamit.
Gazdag életművéből most az 1500 körüli évekre térjünk ki, amikor Leonardo a csatornaépítés, a folyószabályozás, az öntözőrendszerek, a víztározók és hidak legkeresettebb szakértőjének számított. Olyan berendezéseket szerkesztett, amelyeket olcsón és egyszerűen meg lehetett építeni, ami értelemszerűen rendkívül növelte a termelékenységet. Tervezett vízkiemelő szerkezetet a csatoraépítésekhez, és önhordó hidat is. Az utóbbit rajzolta meg plasztikusan nemrég az Engeneering X magazin:
Leonardo a hidat Cesare Borgia pártfogása alatt tervezte az 1500-as évek elején. Borgia katonai mérnöknek alkalmazta Leonardót, aki ekkor tervezte az egyszerű, de zseniális önhordó hidat,
aminek az összeállításához nem volt szükség különösebb szakértelemre, és egy maroknyi ember is el tudta szállítani bármelyik csatatérre.
Ahhoz, hogy stabilan álljon a híd, elég összerakni, nem kell összeszerelni: sem kötelek, sem szögek nem szükségesek hozzá. A híd önhordó, és képes jelentős súlyt megtartani. Ráadásul több nagyon hasonló szerkezet a mai napig is működik, például a Mathematical Bridge a híres cambridge-i egyetemen:
Pár éve pedig a Norvég Túra Szövetség önkéntesei összeállítottak egy ilyen hidat a hűvös északon:
Ez pedig a híd makettje:
Mások viszont arra hívták fel a figyelmet, hogy a technológiában és innovációban sokáig élen járó ősi Kínában is született nagyon hasonló megoldás, az úgynevezett „szivárványhíd”, amelyeket az 11. században is építettek már.
Mindenesetre Leonardónak számos vázlata fennmaradt, amelyek közül többet megépítettek, de a Wikipedia szerint „mindig módosításokkal, így egyetlen fennmaradt épület sem tulajdonítható neki”. Lehet, de a neve örökre fennmarad – de a digitális technológia bűvöletében élő korunkban érdemes a szellemes, egyszerűen megvalósítható szerkezeteken is eltöprengeni, mert sokszor valóban nincs szükség többre.
Itália földjén persze más csodák is megestek, mint a toszkánai Maddalena-híd esetében, amit az ördög segítségével építettek meg. A legenda szerint a hidat Szent Julián építtette, aki, mivel nem tudta befejezni a nehéz projektet, az ördög segítségét kérte, és cserébe felajánlotta neki az első élőlény lelkét, aki átkel a hídon. Miután a híd elkészült, Szent Julián egy darab kenyeret dobott a hídra, amivel egy kutyát csalt át rajta, becsapva ezzel az ördögöt.
leonardo da vinci | leonardo híd | híd
A kiberbiztonság téged is érint! Mit is jelent valójában?
Így élheted meg az ünnepi hangolódást egy csodás kastély birtokán itt, a szomszédunkban
Megérkezett a tél, már ki lehet csomagolni a Roadster legújabb, sorrendben 18. lapszámát. Mit találunk benne? A Costa Smeralda fedélzetén kipróbáljuk, milyen az élet egy tengerjárón Barcelona és Nápoly között. Ellátogatunk a luxusipar nagyágyúival dolgozó Edinas Paper kőbányai műhelyébe, megmutatjuk, milyen finomságokkal lehet átvészelni a hideg hónapokat, és megismerkedünk a római Palazzo Talìával is, amelyet az olasz rendezőzseni, Luca Guadagnino álmodott meg. Aktuális számunkban is rengeteg izgalmas helyszín bukkan fel: ilyen a kanadai Yukon vidék, az Amalfi-part, a Côte d’Azur-on kipróbáltuk, milyen az új Audi S5. Északabbra is elkalandoztunk: a lapszám talán legszimpatikusabb szereplője az a négy norvég fiatal, akik egy elhagyatott halfeldolgozó üzemet alakították át a skandináv ország és talán Európa legcoolabb pontjává. Ezen kívül bemutatunk öt divatbrandet, akiket érdemes követni, megvizsgáljuk, milyen volt az elmúlt száz évben a lejtők divatja és még ezen kívül is rengeteg izgalmas témánk van, de itt megállunk.
Megnézem, mert érdekel!