Close
Négy tipp a jobb éjszakai alvásért

Négy tipp a jobb éjszakai alvásért

Az alvás minősége jelentősen befolyásolja az életminőséget, ezért rendkívül fontos, hogy jobban aludjunk éjszakánként. Íme négy módszer, ami sokat segíthet az ügy érdekében.

Matraccsere

Egy jobb matrac nagy mértékben hozzájárul a kényelemérzethez,  ezért érdemes lehet befektetni egy újba. Ha az igényeinknek és preferenciáinknak megfelelő (például memóriahabos) matracon pihenünk, könnyebben és gyorsabban alhatunk el, valamint egész éjszaka tudunk aludni anélkül, hogy éjszaka felébrednénk ilyen-olyan kellemetlenségek vagy fájdalmak miatt.

Sőt, egy új ágy beszerzése javíthatja az egészségünket, mivel csökkenti a nyak megterhelését, valamint a rossz alvás okozta hátproblémákat.

Sötétség a hálószobában

A hálószobának a lehető legsötétebbnek kell lennie. Íme, hogyan érhetjük el ezt a legmegfelelőbben:

  • takarjuk el az ablakokat függönyökkel
  • használjunk vastag függönyöket
  • győződjünk meg róla, hogy a szobában nincs semmilyen fényforrás, például éjszakai lámpa, ébresztőóra vagy mobiltelefon
  • fessük a falakat sötétebb színűre
  • ha tapétát vagy kárpitot használunk, gondoskodjunk arról, hogy az sötétebb legyen

Az ok, amiért a teljesen tiszta környezetben történő pihenés segít a  jobb éjszakai alvásban, azzal függ össze, ahogyan az idők során fejlődtünk. Éjszaka alszunk, nappal pedig ébren vagyunk. Az agyunk éberebbé vált, ha alvás közben fényt érzékeltünk, ami az esetleges összes óvintézkedés ellenére is megnehezítette a jó éjszakai  alvást.

Gondoskodjunk róla, hogy ez ne történjen meg, és zárjunk ki minél több fényt a szobából!

Egy sötétebb szobában könnyebben elalszunk, és a testünk a számára szükséges teljes időtartam alatt pihenni tud. Ez növeli az alvás minőségét, vagyis reggelente könnyebben és frissebben ébredhetünk.

Hűvös szoba

Ahogy a szobának sötétnek, úgy odabent a hőmérsékletnek hűvösebbnek kell lennie. Az alvóhelyiségeket ajánlott tizennyolc-húsz Celsius-fok között tartani. A kevésbé meleg szobában való alvás arra késztetheti a szervezetet, hogy keményebben dolgozzon, és gyorsabban elfáradjon. A túl meleg (vagy túl hideg) alvási körülmények nehezebbé teszik a test számára a belső hőszabályozás szinten tartását, aminek hatására nyugtalanabbnak érezhetjük magunkat és nehezebben alszunk el.

Így pedig  a rendkívül fontos mélyalvási fázist is nehezebben érhetjük el.

Sokan javasolják, hogy alvás közben tartsunk nyitva egy ablakot, hogy  megfelelő mennyiségű friss levegőhöz jussunk. Ez azonban hőmérséklet-változást okozhat, ami nyugtalan alváshoz és ébrenléthez vezethet. Párásítót vagy párátlanítót érdemes használni, ha a környezet túl száraz vagy nedves; előbbi segít elkerülni a légzőszervi problémákat, amelyeket a száraz környezetben történő alvás okozhat.

Felejtős a kávé és az alkohol

Nyilván nincs két egyforma szervezet, de a koffein sokaknál alvászavarokat okozhat. A túlzott alkoholfogyasztás sem ajánlott éjszaka, mert a “másnapos” alvás nem hagy elég időt a szervezetnek a regenerálódásra, és a jövőben alvászavarokat okozhat. Kerüljük a túlzott alkoholfogyasztást elalvás előtt három órával! Kettőnél több pohár bor elfogyasztása csökkenti a gyors szemmozgásos (REM) alvást, ami a megfelelő mentális pihenéshez szükséges.

A  jobb minőségű pihenés érdekében lefekvéskor lehetőleg  ne legyen semmilyen stimuláns a szervezetünkben. Korlátozzuk a koffeinbevitelt a tervezett elalvást megelőző négy órában és lehetőleg másnap reggelig ne fogyasszunk kávét vagy más, koffeintartalmú italt, például teát.

Az alvászavarok különféle stresszforrások miatt gyakran utolérnek bennünket. A szakértők szerint néhány egyszerű étrendi változtatással sokat tehetünk a minőségi alvás érdekében, hogy aztán másnap reggel kipihentebben, frissebben ébredhessünk. Összegyűjtöttük azokat az élelmiszereket, amiket érdemes beillesztenünk a mindennapjainkba.

(Forrás: Traveldailynews, fotók: Getty Images)

tippek | minőségű | éjszakai | jobb | alvás

FOLYTASD EZZEL

Egzotikus ízek, romantikus séták és egy mesebeli kastély – Ajándékötletek Valentin-napra

Ezért vacsoráznak mindig ennyire későn Spanyolországban

Rendeld meg a Roadster magazin 10. számát!

Izgalmas, színes és gazdag. Ha három szóval kellene jellemeznünk legújabb, jubileumi kiadásunkat, akkor ezeket a szavakat választanánk. Miért mondjuk ezt? Mert megjártuk Kappadókiát, Valenciát és Kelet-Tirolt. Találkoztunk a háromszoros olimpiai bajnok Szilágyi Áronnal, a világ egyik legérdekesebb újságírójával, Malcolm Gladwell-lel, a provokatív, magyar származású fotóssal, Pol Kuruczzal, plusz összehoztunk az eddigi legvidámabb borítónkat, amivel Budapestet ünnepeljük. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.

Megnézem, mert érdekel!
Instagram