Persze azt eddig is lehetett tudni, hogy az egész város süllyed, a LaGuardia 13/31-es kifutópályája azonban az átlagosnál nagyobb mozgást végez.
Nemrég egy radaros és műholdas méréseket összegző tanulmány minden eddiginél pontosabban meghatározta New York süllyedésének mértékét, és a kutatók arra is rájöttek, hogy a város egyes részei gyorsabban süllyednek, mint mások.
Miközben New York évente körülbelül 1,6 millimétert süllyed, a LaGuardia 13/31-es kifutópályája, amely az East River és a Flushing Bay vize mellett fekszik, évente 3,7 miliméterrel kerül lejjebb,
az innen nem messze található Arthur Ashe teniszstadion pedig, mely a U.S. Open-nek szokott otthont adni, szintén gyorsan, évi 4,6 miliméterrel süllyed.
Az említett helyszínekben pedig van valami közös azon kívül, hogy mindkettő Queensben található: egykori hulladéklerakóra épültek, akárcsak a város más forró pontjai, például a brooklyni Coney Island és egy másik queensi városrész, az Arverne by the Sea.
A tanulmány ugyanakkor olyan helyszíneket is talált, ahol nemhogy nem süllyed, de egyenesen emelkedik a talaj. Ezek közé tartozik a szintén Queensben található Woodside, valamint a brooklyni East Williamsburg egy része, amely évente mintegy 1,6 milimétert emelkedik.
Mint a tanulmány egyik szerzője, Robert Kopp, a Rutgers Egyetem munkatársa elmondta, először nem tudták, mi okozhatja az emelkedését, de az szinte biztos, hogy emberi tevékenység áll a háttérben, például a víz föld alá fecskendezése.
Nem New York az egyetlen város, amelyet a süllyedés veszélyeztet. Egy 2022 decemberében közzétett tanulmány szerint a legrosszabb helyzetben többek között a vietnami Ho Si Minh-város, a kínai Tiencsin és a bangladesi Csittagong vannak, és az indonéziai Jakarta szintén nincs biztonságban, ezért is költöztetik át az ország fővárosát.
(Forrás: The Messenger, képek: Getty Images)
kifutópálya | reptér | new york | süllyed | laguardia
Merész kampánnyal robban be a Reebok új kollekciója
A modern luxus nyomában a Range Roverrel

Megérkezett a tél, már ki lehet csomagolni a Roadster legújabb, sorrendben 18. lapszámát. Mit találunk benne? A Costa Smeralda fedélzetén kipróbáljuk, milyen az élet egy tengerjárón Barcelona és Nápoly között. Ellátogatunk a luxusipar nagyágyúival dolgozó Edinas Paper kőbányai műhelyébe, megmutatjuk, milyen finomságokkal lehet átvészelni a hideg hónapokat, és megismerkedünk a római Palazzo Talìával is, amelyet az olasz rendezőzseni, Luca Guadagnino álmodott meg. Aktuális számunkban is rengeteg izgalmas helyszín bukkan fel: ilyen a kanadai Yukon vidék, az Amalfi-part, a Côte d’Azur-on kipróbáltuk, milyen az új Audi S5. Északabbra is elkalandoztunk: a lapszám talán legszimpatikusabb szereplője az a négy norvég fiatal, akik egy elhagyatott halfeldolgozó üzemet alakították át a skandináv ország és talán Európa legcoolabb pontjává. Ezen kívül bemutatunk öt divatbrandet, akiket érdemes követni, megvizsgáljuk, milyen volt az elmúlt száz évben a lejtők divatja és még ezen kívül is rengeteg izgalmas témánk van, de itt megállunk.
Megnézem, mert érdekel!