InterRail, Trenitalia bérlet, InterRégió? Felejtsd el őket, ugyanis van egy ezerszer olcsóbb módja, hogy beutazd Itáliát vonattal, amire egy októberi olasz túrámon bukkantam rá.
Szóval az úgy volt, hogy októberben elhatároztam, egy kéthetes utazás keretében egyedül bebarangolom Olaszországot. Habár Utas és holdvilág-beli Mihályunk szerint legalábbis gyalog vagy lovaskocsival lenne méltó utazgatni ebben az országban, ahogy Goethe tette, végül ő is vonatra szállt, én pedig kicsit az ő nyomdokait követve indultam neki az országnak, szintén vonattal.
Magáról az útról és az élményekről rengeteg oldalt meg tudnék tölteni (és lehet, hogy fogok is a Roadster következő print lapszámában), de most magáról a vonatozós részről osztanék meg egy nagyon hasznos infót, ha
- szűkre szabott büdzsével,
- nagy flexibilitással az utazni kívánt napok és vonalak terén,
- szép útvonalakon, és
- nem sietve szeretnél végigmenni az országon.
Sokakat kérdeztem az út előtt, hogy milyen bérletek vannak, amivel plusz-mínusz pár napos eltéréssel két hétig lehet utazni Olaszországban: helyieket, nagy utazókat, és konkrétan hazai és nemzetközi(bb) vasutak kötelékében dolgozó ismerőseimet is. Először is mindegyiket túlárazottnak és túlságosan bekategorizáltnak találtam; a Trenitalia bérlet hét napra 129 eurónál kezdődik (kb. 50 ezer forint), és 3-5-7 utazásra szól, ennek fényében pedig drágul is, általánosságban 200 euró fölé (kb. 77 ezer forint) megy egy ilyen hétnapos, csupán előre meghatározott utazásmennyiségekre jó bérlet.
Az InterRail ennél még drágább: négynapos, korlátlan bérletük 283 euró (109 ezer forint), az ötnapos FlexiPass 318 (122 ezer forint), míg a hétnapos 381 euró (146 ezer forint). Egyrészt ezek még drágábbak mint a Trenitalia bérletei, másrészt szintén nem elégítik ki a feljebb listázott kívánalmaimat, mivel én direkt úgy akartam utazni, hogy nem tudom, melyik városban alszom aznap este, ott vajon mennyire tetszik nekem és hány estét töltök, mielőtt továbbállnék, így könnyen lehet, hogy egy négynapos korlátlan bérlet totális pénzkidobás, mert egy adott városban még szívesen maradnék.
És akkor egy hátizsákos olasztól megtudtam a titkot, az olaszországi vonatozás Szent Grálját:
Regionale pass.
A Regionale bérletet sehol sem hirdetik, de tényleg sehol, és előre sem lehet megvásárolni online, hanem csak Olaszországban, és az országban is csak személyesen egy vasútállomáson, automatákban sem lehet kapni. A Regionale bérlet piszok olcsó:
Három nap 29 euró (11 ezer forint), öt nap 49 euró (18 800 forint), és korlátlanul vonatozhatsz vele az egész ország területén.
Egyelten szabálya van, hogy csak a regionális vonatokra szállhatsz fel a bérlettel, tehát nem jó sem a gyorsvonatokra-expresszekre, sem az IC-kre, csakis a TR jelzéssel ellátott, regionális vasútvonalakra. Ez azt jelenti, hogy bizonyos helyeken természetesen várni kell az átszállásnál, valamint lassabbak is a vonatok, mert a többségük sok kis falunál, településnél is megáll; ez a gyorsvonatokhoz képest átlagban 1-1,5-2 órával lassítja a célba érkezést (de van, ahol csak 20-25 perc a különbség, és egyébként nagyon gyakran is járnak).
És ha a cél maga az út, akkor ez magasan a legeslegjobb választás minden olaszimádónak.
A Regionale passt jegypénztárakban igényelheted, be kell hozzá mutatnod a személyidet vagy az útleveledet, és kapsz egy kinyomtatott, QR-kódos bérletet, ami valóban az egész országban korlátlanul jó a TR-vonalakon Velencétől Szicíliáig, bármerre is mész.
A Regionálék ugyanis, pont amiatt, hogy lassabban mennek és rengeteg helyen megállnak, elképesztően szép tájakon kalauzolnak keresztül;
hegyes-völgyes csodafalvakon, és olyan földöntúlian szép tengerparti útvonalakon, ahol szinte a sínt mossa a tenger, mindezt azzal a flexibilitással, hogy bármelyik megállóban leszállhatsz, hogy megnézz egy érdekes helyet, és vissza bármikor, ugyanezzel a bérlettel.
Én így olyan 1600 kilométert utaztam le az országban Trevisótól Peruggián, Gaetán, Nápolyon, és még számtalan városon át Cataniáig rengeteg megszakítással, és gyakorlatilag fillérekből. Úgyhogy, ha van időd, szeretnél a véletlenekre hagyatkozni, és költséghatékonyan vonatoznád be az országot, akkor vésd fel magadnak a Regionale Passt! Buon Viaggio!
(Fotók: Getty)
olaszország | utazás | vonatozás | regionális bérlet | regionale pass
Jön az a különleges fesztivál, amelyen minden ízében megélheted a Márton-napi hagyományokat
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Az ősz önmagában is tud szép lenni, de a Roadster aktuális számával még szebbé és izgalmasabbá tehetjük. Mit találunk benne? Ellátogatunk Jerevánba, és megmutatjuk, mit érdemes csinálni Örményország fővárosában, és megnézzük közelről Athén jelenleg legizgalmasabb kerületét, Keramiekoszt. Találkozunk a világhírű képzőművésszel, Julie Mehretuval, kifaggatjuk, mit csinál Szabados Ági Debrecenben, megkóstoljuk, mit főzött ki az Arany Kaviár új séfje, motorozunk Erdélyben, jachtozunk az Adrián és egyéb hedonista kalandokban is részt veszünk, de nem soroljuk fel mindet. Ezen kívül elbeszélgetünk a bájos izraeli ékszertervezővel, Tal Adarral, találkozunk Zwack Sándorral, bejárjuk a Sauska tokaji főhadiszállását, és elbeszélgetünk napjaink egyik legnevesebb európai portréfotósával, Rob Hornstrával. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat és a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!