"A GP az erőről és a határaink átlépéséről szól" – Interjú Oliver Heilmerrel, a Mini dizájnfőnökével

Bár eredetileg a valaha volt legerősebb, 306 lóerős Mini, az új John Cooper Works GP miatt érkeztünk Münchenbe, végül a márka dizájnvezetőjével is leülhettünk beszélgetni. Hogy alakult át a márka az elmúlt években? Mi a folyamata a tervezésnek a Mininél? Mit tud az új GP, amit a korábbi autók nem? Ezekre is választ kaptunk.

Oliver Heilmer 2017 óta a Mini dizájnvezetője, de a BMW-csoportnál komoly utat járt be az elmúlt húsz évben. Amióta az eszét tudja, autókat tervez: már gyerekként is spoilereket rajzolt az autós magazinok fotóira, így talán az sem meglepő, hogy elképesztő szenvedéllyel beszél a Mini legújabb, valaha volt legerősebb és leggyorsabb tagjáról, az új GP-ről.

– Idén lett hatvanéves a Mini, mégis olyan, mintha már évszázados márkáról lenne szó. Hogy lehet mindezt átültetni olyan 21. századi autókba, mint például a hamarosan debütáló, első elektromos Mini vagy az új GP?

– Nekünk úgy kell hozzányúlnunk egy-egy új modellhez, hogy közben nem hagyjuk hátra a gyökereinket. A klasszikus, háromajtós Mini egy erős ikon, amit a csapatommal minden modell esetén szem előtt tartunk. A modernizálás ettől függetlenül szükségszerű, de csak úgy, hogy megtartjuk azokat a részleteket, amelyek ikonikussá teszik a márkát. És mindez még olyan modellekre is igaz, mint a GP, ami a versenypályára született.

– Miben különbözött akkor új GP tervezési folyamata?

– Teljesen más volt. 2017-ben a frankfurti autószalonon mutattuk be a Mini John Cooper Works GP koncepcióautót. A bemutató után rengeteg visszajelzést kaptunk, különböző területekről, a rajongóktól, sajtótól és a belső szereplőktől egyaránt. Néhány mérnökünk azt mondta:

„Ez az autó annyira vagány, hogy a legvégső határokig kell kitolnunk."

Tulajdonképpen ez is történt az elkövetkező néhány hónapban. Persze, az ütemterv teljesen más volt, és azt is tudtuk, hogy mivel összesen háromezer darabot gyártunk majd belőle, nem hagyatkozhatunk pusztán a drága, időigényes technológiákra és fejlesztésekre. Különböző megoldásokat kellett találnunk, ami kihívást és szórakozást is jelentettek. Több elem van például a belső térben, amihez 3D nyomtatást vagy újrahasznosított anyagokat használtunk, még ha észre sem vehetők elsőre.

– Mit jelent a GP a Mininek?

– Ez csakis a teljesítményről és a John Cooper Worksről szól. A Mini és a JCW márka története szinte a kezdetek óta összekapcsolódik, de most tényleg arra törekedtünk, hogy megnézzük, milyen messze tudjuk kitolni a John Cooper Works, illetve a GP határait. Az egész egy érzésre épült.

– Mi változott az új GP-ben?

– Tulajdonképpen minden. Ez az autó teljesen más, mint a két korábbi GP. Az egyik látványos és egyedi stílusjegye, például az extrém mértékű kerékjárat-szélesítés, amit szénszál erősítésű műanyagból készítettünk, nagyrészt újrahasznosított anyagból. Ezek szélesebb nyomtávokat és szélesebb keréktárcsákat is eredményeztek, amelyek a optimalizálják a légáramlást, és ezáltal a GP-élményt is.

Ezentúl, azt hiszem, sokkal jobban képesek voltunk megmutatni, miben különbözik a GP a normál John Cooper Works modellektől, mint valaha korábban. A teljesítmény magáért beszél: 306 lóerő, 265 km/h végsebesség, hihetetlen dinamika és gyorsulás.

– A Mini nemcsak egy autó, hanem szeretetmárka és elkötelezett közösség is. Minek köszönhető ez?

– Teljesen egyetértek. A Mini egy barátságos márka, és ezt úgy a legkönnyebb érezni, ha az ember gyerekekkel sétál, és szembejön egy Mini. Az én gyerekeim több száz méterről felismerik az egyedi formát, és az egész olyan pozitív érzést kelt, mintha egy barátunk jönne szembe. Az első Mini is ilyen volt, és ezt szerencsére sikerült megtartani az évek során.

– Szóval, minden az első modellnek köszönhető?

– Igen, ott kezdődött az egész. A következő lépéseket megtalálni nem mindig egyszerű, de dizájnszempontból a Minit könnyű körülírni. A Mini – különösen igaz ez a háromajtós modellre – sok ikonikus tervezési részlettel rendelkezik: az egyik például a mérete, de említhetnénk a fényszórókat vagy a műszerfal sajátos elemeit.

Minden új projekt során olyan folyamaton megyünk keresztül, amelyben kihívást jelent, hogy megtartsuk ezeket az ikonikus elemeket, miközben mégis feszegetjük a saját határainkat. Sok esetben teljesen szélsőséges, vad tervek születnek, majd lépésről lépésre visszatérünk, és kitaláljuk, hol van a határ.

– Miben változott a Mini, mióta részben német lett?

– A minőség és a biztonság szempontjából a Mini most olyan szinten van, ahol egy modern autóknak lennie kell. Mielőtt a BMW átvette volna a gyártást, az autók alapja szinte megegyezett azokkal, amiket az ötvenes évek végén gyártottak.

Az igazi változás 2001-ben kezdődött – én még csak gyakornok voltam a BMW-nél, de így is érdekes volt jelen lenni a folyamatnál. Miközben a tervezőknek sikerült megtartani a kompakt méretet, valami sokkal modernebbet hoztak létre. Ezt fejlesztettük tovább az újabb generáción belül, és egyre magasabb minőségi szintet értünk el, különösen a belső terekben.

– A teljes dizájncsapat Münchenben van?

– A Mini dizájnközpontja Münchenben található, de dolgoznak dizájnereink Sanghajban és Los Angelesben is. Igyekszünk minél jobban átlátni, mi zajlik a világban, ez ilyen szempontból is nagyon sikeres koncepció, hiszen egy termékre sok perspektívából látunk rá. Ha valakinek LA-ben van egy jó terve, meghívjuk Münchenbe, hogy együtt fejlesszük tovább – itt sokkal gyorsabban és hatékonyabban tudunk dolgozni, a gyártás kéznél van.

A Mininél – és általában a BMW-csoportnál – a tervezési folyamat verseny alapú. Ez azt jelenti, hogy kiküldünk egy briefet, például az új Clubmannel kapcsolatban, ami a formatervezés szempontjából meglehetősen nyitott projekt. Az alapinformációk megvannak, ismerjük az ügyfeleket, vannak visszajelzéseink a piacról – így vágunk neki a tervezésnek. Egyszerre több dizájner is készít vázlatokat, a külső és belső térről egyaránt. A folyamat végén aztán lesz egy belső- és egy külsőtervező, akik az adott autó vezető tervezői lesznek. Ez a két tervező – mögöttünk egy-egy tervezői csapattal – viszi végig a folyamatot, egészen a gyártásig.

– Ki dönt a végén? Hogy születik meg az a terv, amiből a sorozatgyártás készül?

– Az első döntéseket a dizájnercsapatok vezetői hozzák meg, utána kerülnek a tervek hozzám. Itt már kidolgozunk részleteket, döntünk a modellekről, így kerül tovább a terv Adrian von Hooydonkhoz, a BMW Group dizájnigazgatójához, végül az igazgatótanácshoz. A végső döntést a tervezési osztály ajánlása alapján az igazgatótanács hozza meg.

– Volt már, hogy a végén a teljes tervet visszadobták?

– Ehhez hasonlóval a BMW-csoportban töltött húsz év alatt nem találkoztam. Amikor a két végső modell közül kell egyet kiválasztanunk, a cél nem az, hogy legyen egy jó és egy rossz. Inkább stratégiai szempontból két eléggé különböző, de egyaránt jó opciót mutatunk, amiből aztán a végén egy valósul meg.

– Kanyarban az első tisztán elektromos Mini. Mi volt a törekvés a tervezésnél, és miért kell dizájnszempontból is máshogy kezelni az elektromos autókat?

– Azt hiszem, ez csupán egy tervezési szempont, és attól függ, mit akarunk elérni. A tisztán elektromos Mini Cooper SE nem sok mindenben változott az ikonhoz képest. Csak azokon a részeken módosítottunk, amelyek a technológiai változások szempontjából szükségesek voltak. Ez a mi megközelítésünk a Mininél, és azt hiszem, tekintve az erős örökséget, ez a helyes irány.

Persze, mindez teljesen más, ha egy új márkát tervezünk, mint ahogy történt ez a például a BMW i esetében is. Más volt a megközelítés. Nem mondanám, hogy létezik egy helyes és egy helytelen út, inkább csak azt, hogy a Mini akkor tud hosszú távon erős márka maradni, ha megtartjuk a legfontosabb elemeit, és csak a szükséges területeken változtatunk.

Például, a szín olyan, amit amit könnyen meg lehet változtatni. Ráadásul, ha az a szín könnyen felismerhetővé teszi, hogy elektromos autóról van szó, már nyertünk.

– Milyen autóval jár az ember, ha ő a Mini dizájnfőnöke?

– Mini JCW Clubmannel. Számomra ez a tökéletes autó, a gyerekek miatt szükség van öt ajtóra, és most már a motor is fantasztikus.

Ez is érdekelhet:

Jól áll a világ legsötétebb feketéje az új BMW X6-nak

A világ legfeketébb feketéjével festették le az autót, amelyet ki is állítanak majd a Frankfurti Autószalonon.

(Fotók: BMW Group)

mini clubman | mini countryman | dizájn | mini | oliver heilmer

FOLYTASD EZZEL

Ezzel a tíz fantasztikus dizájntárggyal a legmenőbb hellyé teheted az otthonod

10+1 ikonikus és gyönyörű lámpa, ami garantáltan feldobja az otthonod

Rendeld meg a Roadster magazin 14. számát!

Beköszöntött a tél, és vele együtt megérkezett a Roadster magazin legfrissebb, 14. száma. Mit találunk benne? Kajakkal bejárjuk Grönland izgalmas és lenyűgöző helyeit, találkozunk a világ egyik leghíresebb párterapeutájával, Esther Perellel, és a Netflix által világhírűvé vált dél-koreai séffel, Jeong Kwannal, motorral részt veszünk a Balkan Rallyn, és beszélgetünk Kelecsényi Milán férfiruha-készítővel is. A Dél-afrikai Köztársaságban teszteljük, milyen az új AUDI Q8, és elbeszélgetünk a zoknik Rolls Royce-át gyártó Iszató Nisigucsival is. Elmegyünk egészen Kenyáig, hogy elefántokat nézzünk, az Őrségben kipróbáljuk, milyen a régió legújabb kabinháza, a Kástu, bemutatjuk a Déryné Kenyeret, a város új pékségét, teszteltjük az új elektromos KIÁt, ezen kívül pedig találkozunk még Berki Blanka topmodellel, Áron Eszter divattervezővel és sokan másokkal. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.

Megnézem, mert érdekel!
Iratkozz fel a hírlevelünkre!
Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom