Végre kiderült, mennyi kávét érdemes inni egy nap és hány csésze számít már soknak

A National Coffee Association szerint a kávé az amerikaiak kedvenc itala, még a vizet is megelőzi a listán. Friss hazai eredményünk most nincs, de gyaníthatóan itthon is az élmezőnyben tanyázik a fekete.

Egy 2017-es tanulmányból kiderül, hogy egy átlag amerikai körülbelül 200 milligramm koffeint visz a szervezetébe naponta, ami még belefér az egészségügyi szakértők ajánlásába.

Az Élelmiszer- és Gyógyszerügyi Hivatal ugyanis napi 400 milligrammnál nem ajánl több koffeint egészséges felnőttek számára – ez pedig nagyjából négy-öt csésze kávét jelent.

De vajon elég koffeint fogyasztasz ahhoz, hogy átvészeld a napot? Vagy túl sokat iszol, amiért aztán éjszakánként nem tudsz rendesen aludni? Hogyan hozhatod ki a legtöbbet a kávéból?

Ezekre a kérdésekre adunk választ.

– Körülbelül 100-150 milligramm – ami egy-másfél csésze kávénak felel meg – koffeinre van szüksége az embernek az úgymond egészséges energialökethez, bár ez természetesen egyénfüggő – mondta Astrid Nehlig, a francia Nemzeti Egészségügyi és Orvosi Kutatóintézet kutatási igazgatója a Wall Street Journalnak.

– A kávé elkortyolgatása (vagy ledöntése) után általában öt percig tart, amíg az "beindul" és kifejti a hatását, majd úgy 15 és 120 perc között válik optimálissá – folytatta Nehlig. Tanulmányok kimutatták, hogy a koffein számos szempontból előnyös lehet. Egy egészségügyi folyóiratban 2023. októberében megjelent publikációból kiderült, hogy azok a felnőttek, akik nagyobb mennyiségben fogyasztottak koffeintartalmú italokat, kevésbé voltak törékenyek, és a későbbi életük során jelentősen jobb fizikai funkciókkal rendelkeztek.

Eközben egy 2023. márciusi tanulmány a kávé jó és rossz tulajdonságait is megállapította. A New England Journal of Medicine című orvosi folyóirat írása szerint legalább egy csésze kávé napi fogyasztása pozitívan befolyásolja a testmozgást, de negatívan hat az alvásra. Emellett növelheti a heves szívdobogás egy bizonyos típusának kockázatát is. Azokon a napokon, amikor kávét fogyasztottak, a kísérletben résztvevők átlagosan 1058 lépéssel többet tettek meg, mint a kávé nélküli napokon. A kávés napokon azonban 36 perccel kevesebbet is aludtak.

A kávét fogyasztók általában motiváltabbak a testmozgásra és jobban is teljesítenek, amikor eljön a mozgásidő, de a kutatás vezető szerzője, Dr. Gregory Marcus kardiológus és orvosprofesszor a CNN-nek elárulta, hogy "nem szabad az edzésteljesítmény fokozása érdekében energiaitalokat vagy nagy dózisú koffein fogyasztani."

Szakértők szerint körülbelül négy-hat óra kell ahhoz, hogy az elfogyasztott koffein felét teljesen feldolgozza a szervezet, de genetikai tényezők is szerepet játszanak abban, hogy mennyire lassan vagy gyorsan metabolizálódunk.

Dr. Frank Hu táplálkozástudományi és epidemiológiai professzor elmondta, hogy a legjobb koffeinforrásnak a cukrozatlan kávé vagy tea számít, illetve ezeknek az italoknak egyéb előnyei, például gyulladáscsökkentő hatásuk van.

Lényeg a lényeg: az egészséges koffeinlökést a legtöbb ember számára már egy-másfél csésze kávéval is el lehet érni, a hatást 15 és 120 perc elteltével fejti ki, úgyhogy ennek megfelelően érdemes tervezni a napot.

Időről időre előáll valaki a tökéletes eszpresszó titkával, most tudósok egy csoportja tette ezt. A kutatók szerint a titkos összetevő pedig nem más, mint a víz. De nem az, amellyel a kávét főzzük. Azt mondják, ha a kávészemekhez adunk néhány csepp vizet még mielőtt ledarálnánk, egyenletesebb és ízletesebb lesz az eszpresszó.

(Forrás: NY Post, fotók: Getty Images)

fogyasztás | optimális | mennyiség | ébrenlét | tanulmány

FOLYTASD EZZEL

Három budapesti brunch, amire megéri rászánni a fél vasárnapot

Kiderült, melyik az a tíz város, ahol a legjobb ételeket kóstolhatod

Rendeld meg a Roadster magazin 14. számát!

Beköszöntött a tél, és vele együtt megérkezett a Roadster magazin legfrissebb, 14. száma. Mit találunk benne? Kajakkal bejárjuk Grönland izgalmas és lenyűgöző helyeit, találkozunk a világ egyik leghíresebb párterapeutájával, Esther Perellel, és a Netflix által világhírűvé vált dél-koreai séffel, Jeong Kwannal, motorral részt veszünk a Balkan Rallyn, és beszélgetünk Kelecsényi Milán férfiruha-készítővel is. A Dél-afrikai Köztársaságban teszteljük, milyen az új AUDI Q8, és elbeszélgetünk a zoknik Rolls Royce-át gyártó Iszató Nisigucsival is. Elmegyünk egészen Kenyáig, hogy elefántokat nézzünk, az Őrségben kipróbáljuk, milyen a régió legújabb kabinháza, a Kástu, bemutatjuk a Déryné Kenyeret, a város új pékségét, teszteltjük az új elektromos KIÁt, ezen kívül pedig találkozunk még Berki Blanka topmodellel, Áron Eszter divattervezővel és sokan másokkal. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.

Megnézem, mert érdekel!
Iratkozz fel a hírlevelünkre!
Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom